Auteur |
Bericht |
Sylvester
|
Geplaatst: zo sep 19, 2010 10:57 am |
|
Geregistreerd: vr aug 06, 2010 9:17 am Berichten: 124
|
Beste mensen,
Ben op dit moment bezig met het perfect proberen afstellen van mijn kart maar ik hoor/lees vaak dat de positie van het stoeltje ook belangrijk is. Heb ook gelezen dat dit onderandere afhankelijk is van je lengte (Mijn lengte: 1.76 meter) (Gewicht: +- 80 kilo) Hoe kan ik weten wat een perfecte positie is van een stoel en hoe heeft dit invloed op stabiliteit van de kart? Over stabiliteit gesproken, hoe zit het met balans van de kart? Zie vaak dat karters gewicht aan de kart hangen om te compenseren maar hoe meet je de balans van je kart? kan ik dat ook zelf thuis? Ik heb ook nog het probleem dat mijn ketting langs de stoelsteun loopt, was van plan deze iets te verbuigen of verneuk ik dan juist de balans en de overbracht van mijn gewicht naar de banden? Hoor t graag en alvast bedankt.
_________________ MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250 CRG Road rebel '02 Honda 390 PCR Jaguar 100cc (Te koop)
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: zo sep 19, 2010 11:36 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Niks zo belangrijk als de stoel, denk bijvoorbeeld alleen eens aan het comfort zonder stoel.......... Maar zonder dollen, de plaats van de stoel is natuurlijk belangrijk voor jouw eigen comfort, dus ga eerst met de losse stoel op de juiste hoogte kijken hoe je prettig zit, en of je nog verstelmogeljkheden hebt naar voor en achter. Dit is weer belangrijk voor het zwaartepunt tijdens droog of nat weer. Dit kan je ook weer beinvloeden door het los of vastzetten van de stoel, en het gebruik van stoelsteunen of niet, hiermee beinvloed je namelijk de stijfheid van je kart. Diverse Tillet kuipjes zijn ook in verschillende hardheden te verkrijgen , ook dit beinvloed de handelbaarheid van de kart. Wij zijn bijvoorbeeld van een harde stoel naar medium gegaan, omdat onze Kombi van zichzelf al behoorlijk stijf is, en hiermee bouw je vanzelf iets grip af. Dus een vast antwoord is er niet, gewoon de try and error methode, daarom zien veel stoeltjes er uit als een gatenkaas, gewoon proberen, proberen en nog eens proberen. Heel veel succes. P.S. verse koffie en warm appelgebak, mengsmering stinkt.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
simondp
|
Geplaatst: zo sep 19, 2010 5:12 pm |
|
Geregistreerd: di maart 09, 2010 12:57 pm Berichten: 158 Woonplaats: wingene
|
@ alex64
T8->T11 (hard->zacht) Klopt dit?
_________________ Crg road rebel + iame x30
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: zo sep 19, 2010 7:38 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Nee, volgens mij is de zithoek van de T11 anders, de T8 heb je in 3 hardheden, gewoon T8 rigid, T8 medium en T8 soft.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
RAM Racing
|
Geplaatst: zo sep 19, 2010 8:41 pm |
|
Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm Berichten: 634 Woonplaats: Hoorn
|
Gewicht aan de kart is niet om de balans te compenseren maar omdat je aan een verplicht minimum gewicht moet voldoen. De plaats hiervan is idd erg belangrijk. Wij zijn zelf 2 dagen bezig geweest om de juiste balans te vinden. Er moest nl. 18 kg aan de kart worden gehangen.
Hangt het gewicht te hoog heb je teveel lift, te laag geeft weer te weinig lift. Teveel gewicht achter geeft oa onderstuur, teveel voor geeft een onstabiele achterkant.
Verhouding voor/achter is afhankelijk van het type kart en motor
_________________ [color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...
|
|
Omhoog |
|
|
RJ
|
Geplaatst: ma sep 20, 2010 9:33 am |
|
Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm Berichten: 910 Woonplaats: Deventer
|
Mwa,met name voor de hobby zou ik er geen rocket science van maken.
Gewoon tussen de 40-60 (voor achter) en 45-55 blijven bij een automaat, bij een schakelkart mag er meer gewicht op de achteras.
Streef er ook naar dat links en rechts ongeveer 50-50 zijn.
LET OP, deze verhoudingen zijn INCLUSIEF rijder! Dus in de kart gaan zitten met je helm etc. en dan pas wegen.
Het kan al met simpel 4x een blokker weegschaal hoor.
Je stoel kun je er als je zelf niet zo handig bent, door een kartdealer in laten zetten. Laat dat 5 tientjes kosten maar dan staat ie wel goed.
|
|
Omhoog |
|
|
simondp
|
Geplaatst: ma sep 20, 2010 10:06 am |
|
Geregistreerd: di maart 09, 2010 12:57 pm Berichten: 158 Woonplaats: wingene
|
Heb je de T11 dan ook in verschillende hardheden? (T11 zou ook zorgen voor een lager zwaartepunt, gemakkelijk voor grotere rijders) Kan je ook niet beter het stoeltje overhellen naar de linkse kant omdat je motor rechts zit...
_________________ Crg road rebel + iame x30
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: ma sep 20, 2010 10:49 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Als het goed is staat je stoeltje al links uit center van de kart gemonteerd omdat je motor rechts zit. Extra overhellen zou ik niet doen want dat zit dan weer niet zo lekker.
|
|
Omhoog |
|
|
ChrisW
|
Geplaatst: ma sep 20, 2010 6:07 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm Berichten: 221
|
Ik heb een week geleden een nieuwe stoel op mijn kart gezet en de gewichtsverdeling bepaalt met slechts één weegschaal van de Blokker van EUR 10,-. Gewoon zorgen voor drie andere stapeltjes planken of tegels die even hoog zijn als de weegschaal. Je moet dan natuurlijk wel 4 keer wegen. Iets meer werk, maar dan liggen die weegschalen niet de komende tig jaar in de weg.
Uiteindelijk kom ik uit op slechts 38% procent van het gewicht op de voorwielen. De balans links/rechts is wel exact 50/50. De gewichtsverhouding met het vorige stoeltje lag zelfs nog iets meer naar achteren. Zonder drastische stappen zoals een verlengingsset aan de voorkant zie ik niet hoe ik de gewichtsverhouding meer naar voren krijg en nog steeds een beetje normaal in de kart kan blijven zitten (ik ben 1,87 en 80 kg). Ik heb nu minder gewicht op de voorwielen dan meestal wordt aangeraden (ook door RJ hierboven). Ik heb een schakelchassis van CRG met een SA250.
Zou het gewicht op de achterzijde misschien kunnen verklaren dat ik met bridgestone YKB's (een wat zachtere band) vaak een probleem heb na soms al 6-7 ronden dat de achterbanden bij het insturen gaan glijden/wegspringen? Heb ik dan te veel grip achter gehad en/of worden de banden dan te warm?
ChrisW
|
|
Omhoog |
|
|
RJ
|
Geplaatst: ma sep 20, 2010 8:31 pm |
|
Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm Berichten: 910 Woonplaats: Deventer
|
@ ChrisW,
PM mij even je chassis type en je huidige afstelling. Wellicht kan ik je wel wat helpen met de setup.
|
|
Omhoog |
|
|
simondp
|
Geplaatst: ma sep 20, 2010 10:10 pm |
|
Geregistreerd: di maart 09, 2010 12:57 pm Berichten: 158 Woonplaats: wingene
|
Mss leuk om hier te vermelden ook... Heb dit probleem zelf ook al gehad.
_________________ Crg road rebel + iame x30
|
|
Omhoog |
|
|
Sylvester
|
Geplaatst: di sep 21, 2010 7:46 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 06, 2010 9:17 am Berichten: 124
|
Vandaag weer gekart in Eefde maar heb echt het probleem dat in linker bochten de rechter stoelsteun tegen de ketting van de kart aan komt. Ben nu van plan de steun morgen iets naar links te veplaatsen maar wil echt geen spanning in het frame maken of dat de kracht niet meer goed wordt overgebracht. Motor kan niet verder naar rechts en was ik niet van plan want dan wordt de balans slechter. Zijn er nog tips? "Do's of Don'ts?" Was niet van plan mijn frame te verkloten.
Heb trouwens (vanaf de rechter kant) boven bij de stoel geen steun, is dit een aanrader?
_________________ MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250 CRG Road rebel '02 Honda 390 PCR Jaguar 100cc (Te koop)
|
|
Omhoog |
|
|
RJ
|
Geplaatst: wo sep 22, 2010 9:49 am |
|
Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm Berichten: 910 Woonplaats: Deventer
|
Algemeen,
Overstuur wordt vaak verwart met te weinig grip achter. Vaak komt die voort uit rijders die aan de voorzijde veel grip op de kart zetten om vanaf de pit-exit voluit te kunnen gaan. Zodra de kart dan na een paar ronden echt op grip komt, heb je aan de voorkant relatief teveel grip.
Wat ook vaak gebeurd is dat door een agressieve rijstijl de achterkant gaat stappen/glijden, door dit effect loopt je bandenspanning op waardoor je het rubber gaat versmeren. Netjes rijden is altijd een bruikbare tip.
Derde maar wat specifieke tip is dat met zachte banden dat als je kart laag en hard is afgesteld je eigenlijk door het rubber heen duwd, je kart met een stoelsteun of lager wat losser maken en wat hoger zetten aan de achterkant geeft wat meer rol aan de kart waardoor je minder glijdt. Pas op dat je niet teveel rol/grip geeft, dan vreet je de energie van je motor weg.
@Sylvester,
Stoelsteunen kun je buigen zoals je wil, zorg er echter voor dat dit een vloeiende buiging is en geen knik, anders werkt de stoelsteun niet. Gewoon buigen-passen-buigen-passen-buigen. Je stoel en stoelsteunen moeten spanningsloos in het frame gemonteerd zijn.
|
|
Omhoog |
|
|
Nauru
|
Geplaatst: vr sep 24, 2010 8:37 pm |
|
Geregistreerd: ma apr 05, 2010 1:03 pm Berichten: 26
|
vraagje, ik heb thuis ook problemen met de afstelling van men stoel.. ik heb namelijk een zanardi kz1 2dehands gekocht en heb daarna een nieuwe tillet gekocht, maar deze past er niet in... zou je de stoelsteunen in het midden mogen doorslijpen en korter maken? nb ik heb weinig grip achter bij droog... kan de stoel hier een oorzaak van zijn?
_________________ zanardi kz1 - RK1
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: za sep 25, 2010 8:34 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: nb ik heb weinig grip achter bij droog... kan de stoel hier een oorzaak van zijn? Wat heb je allemaal al geprobeerd met afstellen? Citaat: maar deze past er niet in... zou je de stoelsteunen in het midden mogen doorslijpen en korter maken? Zou ik niet doen, je zou wellicht de stoelsteunen iets naar buiten kunnen beugen.
|
|
Omhoog |
|
|