Auteur |
Bericht |
sjoerdvb
|
Geplaatst: za sep 04, 2010 1:38 pm |
|
Geregistreerd: za sep 04, 2010 1:30 pm Berichten: 5
|
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, en ben ook volledig nieuw in de kart-wereld. Ik heb laatst een kart gekocht, namelijk een tecno kart met een komet motorblokje (2-takt en ong. 110cc) Deze had heel lang stilgestaan en deed niets meer. Nu loopt hij weer en remt hij weer, maar hij loopt nog niet lekker.
De carburateur zal nog beter afgesteld moeten worden, maar ik heb geen idee hoe ik dit kan doen aangezien ik niet de ruimte thuis heb om dat te doen. Op de bok kan ik hem niet starten, omdat hij alleen een directe overbrenging heeft, dus zonder koppeling. Hoe kan ik dit oplossen? Of zijn van elk type standaard afstellingen, zodat ik al meteen behoorlijk goed zal zitten?
(naar een kartbaan gaan lijkt me niet zo'n goed idee, omdat afstellen dan natuurlijk erg hinderlijk is tijdens het rijden voor anderen)
mvg,
Sjoerd
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: za sep 04, 2010 3:37 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Hoi, Je zal je carburator toch op het circuit moeten afstellen hoor. Het verschilt namelijk altijd van temperatuur en andere factoren die de carbuaratie afstelling kan beïnvloeden. Citaat: (naar een kartbaan gaan lijkt me niet zo'n goed idee, omdat afstellen dan natuurlijk erg hinderlijk is tijdens het rijden voor anderen Zo zal het dus toch moeten. Er zijn er nog wel meerdere die het zo doen, en echt hinderlijk is het niet hoor Philippe
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
sjoerdvb
|
Geplaatst: za sep 04, 2010 3:51 pm |
|
Geregistreerd: za sep 04, 2010 1:30 pm Berichten: 5
|
ja okee, maar is er een basisafstelling voor mijn kart? met een belabberde afstelling aankomen op de kartbaan lijkt me niet zo fijn. Ik snap dat de fijnregeling daar zal moeten, maar een beetje afstelling is wel fijn lijkt me.
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: za sep 04, 2010 5:34 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Ik snap dat de fijnregeling daar zal moeten, maar een beetje afstelling is wel fijn lijkt me.
Dat kan je inderdaad thuis doen. Wat je basis afstelling is, weet ik niet aangezien ik het type en soort motor niet ken... Philippe
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
sjoerdvb
|
Geplaatst: za sep 04, 2010 6:17 pm |
|
Geregistreerd: za sep 04, 2010 1:30 pm Berichten: 5
|
hoe kom ik erachter wat mijn basisafstelling is? blokje is: komet ~110cc 2-takt.
|
|
Omhoog |
|
|
golfje21
|
Geplaatst: za sep 04, 2010 6:18 pm |
|
Geregistreerd: di jul 24, 2007 9:25 pm Berichten: 353 Woonplaats: bemmel
|
starten kun je gewoon thuis op de bok doen met een spanband om het achterwiel. mvg maurice
_________________ Maranello RS7 08, Vortex Super-Rok 08
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: za sep 04, 2010 9:59 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
meestal doet een nieuw membraam in de carburatuer wonderen
afstelling is carb afhankelijk post is een foto ervan er zijn er hier genoeg die er veel van weten
|
|
Omhoog |
|
|
Sylvester
|
Geplaatst: ma sep 13, 2010 4:32 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 06, 2010 9:17 am Berichten: 124
|
op de kartbaan op de bok zetten, even starten/afstellen. kun je ook zelf doen, gewoon bij t gaspedaal gaan staan en de sjorband naar voren trekken. Rondje rijden, de pit in en afstellen, enzovoort, enzovoort. Altijd als je de kart goed hebt afgesteld ietsjes rijker zetten, de kart mag best iets roken als die de bocht uit komt.
_________________ MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250 CRG Road rebel '02 Honda 390 PCR Jaguar 100cc (Te koop)
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: ma sep 13, 2010 6:11 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Kart afstellen doe je nog altijd het beste op de baan lijkt me, zeker als je de kans daartoe hebt.
Vergeet ook niet dat je motor altijd warm moet zijn vooraleer je een definitieve afstelling kan maken voor de carbu. Gewoonlijk: iets meer dan aanbevolen open draaien, motor warm rijden, en dan per kleine kleine slagjes dichtdraaien tot die echt doorloopt en vervolgens weer een heel klein slagje open om "safe" te zitten.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: ma sep 13, 2010 7:23 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: per kleine kleine slagjes dichtdraaien Is inderdaad heel belangrijk, draai hem niet ineens een halve slag toe want dat kan zware gevolgen hebben voor je blok...
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
sesamstraat racing
|
Geplaatst: za sep 25, 2010 10:26 am |
|
Geregistreerd: za sep 25, 2010 10:12 am Berichten: 3
|
Kan iemand mij helpen, of is iemand meteen bekend met dit probleem??? heb een Birel met Rotax Max Senior gekocht en is dikke fun, maar pakt niet goed aan en houd iets in bovenin toeren... door mijn gewicht heb ik echt wel nodig dat de blok snel aanpakt bij uitkomen bocht en net DAT doet hij telaat!! hij gaat goed door op recht stuk, maar aanpakken na bocht is wat sloom eer hij zijn boost krijgt... heb al gespeeld met die rode knop, en scheelt wel iets onderin en bovenin, maar tis niet dat. en ik zie het goed aan het feit dat ik piloten die ongeveer even snel zijn, goed kan vokgen bij ingaan snelle bocht en uitkomen snelle bochten wanneer hij dus op toeren is, maar als we een trage bocht uitkomen, dan schieten die meteen weg, en lijkt het bij mij alsof ik daar maar half gas durf geven ( te kleine of te grote sproeier? teveel of te weinig lucht? toch iets met die knop? tandwielen? het zal wel een combinatie zijn van sproeier, naald, lucht en tandwielen, maar WAAR begin ik??? en waaraan merk ik welk gevolg?? bedankt voor de technieker die me kan helpen... )
_________________ Jan Van Gelder Birel & Rotax Max Senior
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: za sep 25, 2010 3:33 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Die knop heet de powervalve. Die geeft op een bepaalt toerental dan zeg maar een extra boost. Vraag even op het circuit waar je gaat rijden naar de afstelling van iemand anders hierbij, hoeveel klikken deze open moet.
Een motor die te sloom oppikt is meestal te "rijk" afgesteld (teveel brandstof tov lucht). Deze afstelling moet dan aangepast worden met de sproeiers.
Ik ben niet vertrouwd met de afstelling van een Rotax Max, dus daarvoor moet je wel even de hulp van iemand anders inroepen;
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
sesamstraat racing
|
Geplaatst: za sep 25, 2010 5:10 pm |
|
Geregistreerd: za sep 25, 2010 10:12 am Berichten: 3
|
maar toch bedankt voor je antwoord en moeite Tom
_________________ Jan Van Gelder Birel & Rotax Max Senior
|
|
Omhoog |
|
|