Auteur |
Bericht |
TonP
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 11:27 am |
|
Geregistreerd: vr aug 20, 2010 11:19 am Berichten: 23
|
Hallo allemaal. Vorige week heb ik een kart gekocht. Niet een geweldig ding maar het koste ook niet veel.... Waar ik naar op zoek ben is iemand die mij een beetje wil begeleiden met op opbouwen van de kart. Het is de bedoeling dat we in Strijen gaan rijden. Het is een CRG kart met een IAMI? motor 125cc. Wie heeft onderdelen in de buurt van Spijkenisse? Welke benzine/olie mengsel? Heb ik de goeie uitlaat? Motor ziet er netjes uit aan de buitenkant, maar kan ik er zo mee gaan rijden of is revisie aan te bevelen? Er zit geen pakking tussen de inlaat en de carburator, moet dat? Hoe krijg ik de motor gestart? (wie heeft een starten voor mij??) Kan ik starten met een (accu)boormachine? Zelf maken van een autostartmotor? Etc....
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 11:58 am |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Hey, Misschien best even een foto posten van de kart, dan kunnen we waarschijnlijk al wat meer zeggen
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 12:02 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Foto's doen wonderen laat maar weten wat je nodig hebt misschien dat ik je kan helpen.
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
TonP
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 1:02 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 20, 2010 11:19 am Berichten: 23
|
|
Omhoog |
|
|
TonP
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 1:19 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 20, 2010 11:19 am Berichten: 23
|
Onderdelen die ik nodig heb:
Achterbumper Rubber bandjes waterpomp Benzineslang bougie uitlaatveertjes Uitlaatrubber pakking carburateur gaskabel ketting met kettingwiel Dopje expansietank benzinetank? starter Inzetstoeltje/pedaalverlengers (mijn zoon is geen 2m, zoals ik...)
Laatst bijgewerkt door TonP op vr aug 20, 2010 7:10 pm, in totaal 3 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 1:22 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Jij hebt nodig: - Slangenklemmen voor je waterslangen - Zijbak + bevestigingsbeugel en bijbehorende M6 bouten, moeren en rondellen moest je die nog niet hebben - Tandwiel (afhankelijk van circuit) - Ketting: koop een CZ ketting: 15 euro, en gaat als het goed is ongeveer een seizoen mee mits goede smering - Een gaskabel lijkt me ook handig als je vooruit wil komen -) - Een uitlaat, Iame heeft zon "dikke pot" zoals gezegd wordt. Als je die erop zet, hoef je ook geen nadempers meer - Dit is een K25? Correct me if I'm wrong... Die moet je 1 op 25 smeren, (ter veiligheid > 1:23), en de beste olie is olie op basis van Castor / ricinus. Ik gebruik: Shell Advance Racing M - Je hebt héééééél hard nood aan een bougie. Check zeker ook of er geen vuil in de motor is gekomen nu die zo gewoon open ligt. Beste keuze: NGK BR10EG ; hiermee zit je altijd goed - Haal die waterpompriempjes van de waterpomp, anders rekken ze zoveel uit dat ze niet meer strak rondgaan en er dus niet optimaal gekoeld wordt. - Pakkingen tussen inlaat en carburateur is zeker nodig, anders zuigt de motor valse lucht aan. - Ik zou voor de gemakkelijkheid ook mijn tandwielsupport omdraaien (nu moet je heel support afhalen vooraleer je tandwiel kan veranderen) - Toerenteller en temperatuursensor voor de veiligheid en welzijn van je motorblok - Of de motor al dan niet een revisie nodig heeft: lees: http://toms-kartblog.blogspot.com/2010/ ... r-mee.html > ff uitlaatbocht van motor halen (wel opletten voor pakking) en de zuiger eens bekijken Dit is het zowat wat ik kan opmaken uit de foto. Veel succes ermee!
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
TonP
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 1:31 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 20, 2010 11:19 am Berichten: 23
|
Herkomst van de motor is onbekend. Is het verstandig om er mee te gaan rijden (wel ff in de uitlaat kijken)? Of voor de zekerheid maar laten reviseren? Kan het erg fout gaan? En zijn de kosten dan veel hoger?
In welke klasse valt deze motor? Zie deze IAME er niet bij staan Tom.
Zijbakken hadden een krasje moet ik ff mooimaken. Slecht (verchroomd)staal trouwens, heel broos.
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 2:09 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Iame k25 (als het die is), kan je standaard bij de 125cc watergekoelde automaten rekenen, die zuiger haalt het wel 15-20 uur.
Beste welke je kan doen is de cilinder er even afhalen, kijken of zuiger goed is (zie blogartikel), drijfstang controleren op kappen, krukas controleren op barsten, ... Op krukas moet een kleine axiale speling zitten (van links naar rechts dus), maar er mag géén radiale speling opzitten (naar elkaar toebuigen, speling tijdens het draaien). Verder kijken of er juiste speling zit op drijfstang en dergelijke.
Vervolgens wat olie (dus die shell racing advance m) tegen de zuiger smeren, cilinder er weer netjes omheen doen, en kopbouten op juiste moment brengen (niet "op gevoel", doe dit zorgvuldig, kruislings, met een momentsleutel).
Daarna meet je best nog even de squish (kop-zuiger afstand) op: Stuk zachte soldeerdraad van minimum 1mm dik door het bougiegat steken, in het verlengde van de zuigerpen tot aan de cilinderwand. (niet in bougiegat laten vallen, maar gewoon doorsteken en vasthouden). Vervolgens draai je de zuiger op, tot op hoogste stand, waarop normaal dat stukje soldeerdraad platgedrukt zou moeten zijn.
Je doet nu hetzelfde aan de andere kant van de pistonpen (dus éénmaal langs koppelingszijde, andermaal langs de ontstekingszijde).
Vervolgens meet je met een schuifmaat de platgedrukte stukjes op, deze zouden 0.8 -0.9 mm dik moeten zijn als ik het goed heb. (best met een nauwkeurige digitale meter, maar als je een goed gevoel voor maten hebt, kan je zelf wel duidelijk zien of het netjes 0.9 is met een gewone schuifmaat)
Als er te weinig squish is (kleiner dan 0.8-0.9, dan moeten er cilinderpakkingen bij), als er teveel squish is (meer dan 1.1-1.2mm, moeten er cilinderpakkingen uit).
Squish overigens altijd opmeten als de kopbouten op juiste moment aangespannen staan (dit zal voor een K25 wel ergens 22Nm zijn en belangrijk: KRUISLINGS aanspannen.? correct me if i'm wrong)
Als dat allemaal in orde is, dan zou je er normaal mee moeten kunnen rijden.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 3:34 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Je kan hem misschien toch best zelf eens binnen brengen voor nazicht, ben je zeker dat je niets over het hoofd ziet... Niet dat je het zelf niet kan, maar dan ben je zeker Misschien ook handig om er een plastiek achterbumper op te zetten. Ook veiliger Philippe
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 3:39 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Hoe krijg ik de motor gestart? (wie heeft een starten voor mij??) Kan ik starten met een (accu)boormachine? Zelf maken van een autostartmotor? Moet inderdaad met een externe starter op de krukas. Kan je met een startmotor van een auto doen, hebben wij ook gedaan. Een boormachine op batterijen gaat niet sterk genoeg zijn vrees ik. Bij ons lukte dat niet terwijl we toch een zwaar boormachine hadden.
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 4:44 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: kijken of zuiger goed is (zie blogartikel) In het blogartikel staat o.a. dat hoe zwarter de zuiger, des te nieuwer is hij. Let op, er zijn genoeg zuigers die nieuw en toch niet zwart zijn. Citaat: Als er te weinig squish is (kleiner dan 0.8-0.9, dan moeten er cilinderpakkingen bij), als er teveel squish is (meer dan 1.1-1.2mm, moeten er cilinderpakkingen uit). Een K25 heeft normaal gesproken geen koppakking, wil je de squish veranderen met pakkingen kan dat dus alleen met voetpakkingen, alleen verander je daarmee ook de poorttiming. Men ging er bij de K25 gewoon vanuit dat als de timing goed was, dat dan de squish ook goed was en klaar
|
|
Omhoog |
|
|
vincenzo
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 6:28 pm |
|
Geregistreerd: di apr 08, 2008 5:21 pm Berichten: 869 Woonplaats: Almere-Buiten
|
ik heb een iame k25 en ik heb een fototje van de uitlaat:
_________________ Een ongeluk zit in een klein hoekje, het geluk zit in de rest
Birel 2014 met Rotax Max Senior
|
|
Omhoog |
|
|
TonP
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 7:08 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 20, 2010 11:19 am Berichten: 23
|
Ik heb dezelfde! Nu zie ik gelijk hoe de uitlaat vast zit, met een rubbertje!
|
|
Omhoog |
|
|
vincenzo
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 7:17 pm |
|
Geregistreerd: di apr 08, 2008 5:21 pm Berichten: 869 Woonplaats: Almere-Buiten
|
ik heb geen rubbertje hoor het is metalen huls die met veertjes vast zit deze huls zit dus voor een gedeelte van je uitlaat spruitstuk en de andere kant over een gedeelt van je uitlaat
_________________ Een ongeluk zit in een klein hoekje, het geluk zit in de rest
Birel 2014 met Rotax Max Senior
|
|
Omhoog |
|
|
TonP
|
Geplaatst: vr aug 20, 2010 7:33 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 20, 2010 11:19 am Berichten: 23
|
Aan het uiteinde bedoel ik. Is dat geen rubbertje? Zijn dat 2 zwarte stalen veren? Is dat origineel CRG/IAME of iets universeels?
|
|
Omhoog |
|
|