Auteur |
Bericht |
TheDutchie
|
Geplaatst: do aug 05, 2010 12:25 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 02, 2010 4:41 pm Berichten: 71 Woonplaats: Arnhem
|
Gister voor het eerst gereden met mn net aangeschafte kart op circuit Berghem. het gaat om een 100cc luchtgekoelde junior met walbro carb.
Had de tank leeggehaald om het bezinksel eruit te halen en nieuwe brandstof te mengen(1:18) met aanbevolen shell racing m olie, want kart had een tijdje stilgestaan. Echter ik kon in de omgeving van cicuit berghem, geen tankstation vinden waar ze euro 98 hadden. Baan opgebeld wat te doen? ik kon ook gewoon 95 tanken zeiden ze.
vraag 1: is dit slecht voor de motor en kan ik volgende keer beter ron98 tanken of maakt het weinig uit? (ron 98 is beter voor hoogtoerige motoren toch?)
De kart reed verder prima (voor zover ik dat kan horen als beginner) maar hij hield naar mijn mening erg in bij lage toeren. Ik heb de carb afgesteld zoals hier op het forum te vinden was i.c.m wat mij een redelijk veilige afstelling leek:
Lage toeren: 90min open en Hoge toeren 30/35min open
dus mijn volgende vraag: Hoe kan ik de carb het beste afstellen om onderin wat meer koppel te krijgen? (ik heb ook al een vrij korte flex-pijp, is al voor meer koppel toch?)
Tijdens het rijden heb ik de Lage toeren-naald wat teruggeschroefd naar 75/80min en toen leek hij iets beter op te pakken, maar ik weet niet wanneer hij te arm staat en wanneer ik dus mn blokje om zeep help..
laatste vraag: ik rijd recreatief dus wil zo lang mogelijk met mn bandjes doen. Hoe kan ik zien wanneer ze op zijn? (want een klapband lijkt me niet prettig met 90kmph) In mijn heidenau rkm banden zitten gaatjes als twi, maar als nou alleen de buitenkant afslijt? wanneer wordt het dan gevaarlijk? Ik heb genoten op berghem en ik ga morgen weer!
alvast bedankt voor eventuele tips
groet Glenn
_________________ kart voor op het circuit: Gillard '02 - 100cc Junior kart voor op de weg: Suzuki swift - 1300cc Gti
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: do aug 05, 2010 12:33 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Banden zijn versleten als je het canvas gaat zien en euro 95 is geen probleem gebruik het zelf ook en nooit problemen gehad.
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: do aug 05, 2010 12:36 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Hoe kan ik zien wanneer ze op zijn? Hoe dieper de gaatjes, hoe beter de band nog is. Als ze maar aan 1 kant slijten, draai ze dan even om op de velg
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: do aug 05, 2010 1:13 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Slijten je banden voor scheef of alleen achter, of beide ? En is het zowel links als rechts ? En binnenkant of buitenkant van de band ? Ik denk dat je met de afstelling van chassis (camber etc) en bandenspanning dit redelijk moet kunnen voorkomen.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
TheDutchie
|
Geplaatst: do aug 05, 2010 2:12 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 02, 2010 4:41 pm Berichten: 71 Woonplaats: Arnhem
|
het is aan de voorzijde zowel links als rechts, aan de buitenkant van de band.. Ik weet niet hoe de camber staat, maar bandjes staan vrijwel rechtop (als ik erin zit) en staan ook niet naar binnen gericht/uitgelijnd (waardoor buitenkant van de band harder zou slijten)
maar de buitenkant van een band slijt toch harder omdat die meer de verduren krijgt in een bocht?
_________________ kart voor op het circuit: Gillard '02 - 100cc Junior kart voor op de weg: Suzuki swift - 1300cc Gti
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: do aug 05, 2010 2:28 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Je kunt dit corrigeren door de hoek van de fusee aan te passen; als je instuurt zorgt die ervoor dat de wielen onder een andere hoek op het asfalt komen te staan. Kijk maar eens hoe erg het verschil is bij volledige stuuruitslag vergeleken met stuur in rechtuit stand. Een beetje experimenteren is hierin altijd goed totdat je meer gelijke slijtage hebt. 100% gelijke slijtage over binnen- buitenkant zul je nooit krijgen, maar het moet niet zo zijn dat de ene kant op is en aan de andere kant de gaatjes in de band nog heel diep zijn...
Het kan ook zijn dat je extreem veel onderstuur hebt, waardoor de voorbanden veel harder slijten dan nodig zou moeten zijn. Ook dit kan aan de afstelling (o.a. breedte) van de kart liggen. Een andere oorzaak kan je rijstijl zijn natuurlijk en natuurlijk met de bandenspanning experimenteren !
Succes ermee en veel kartplezier.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
TheDutchie
|
Geplaatst: do aug 05, 2010 3:48 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 02, 2010 4:41 pm Berichten: 71 Woonplaats: Arnhem
|
@ wilfred: oke thnx! ik ga het eens bekijken. Ik had namelijk naar mijn mening indd behoorlijk wat onderstuur (baan was vochtig) maar volgens de verkoper stond de kart al heel breed afgesteld. En volgens een tip van iemand op het circuit kon ik het beste met dit vochtige weer op 2bar rijden? Dat snapte ik niet helemaal, maar gewoon aangenomen.
_________________ kart voor op het circuit: Gillard '02 - 100cc Junior kart voor op de weg: Suzuki swift - 1300cc Gti
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: do aug 05, 2010 3:54 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
RKM zijn redelijk harde bandje met relatief weinig grip. Als je dan de spanning verhoogd krijg je een iets kleiner raakvlak met het asfalt (band gaat bol staan in het midden door de druk). Hierdoor heb je per cm2 dus meer druk op het asfalt en zal je in de regen/vochtige baan iets meer grip hebben. Risico is wel dat bij opdrogende baan je je banden snel verbrand.... Beter zijn regenbanden (maar niet altijd leuker ). Ga eerst maar eens rijden met nieuwe banden (RKMS of Maxxis SLR zijn goede banden voor de recreatieve rijder) en kijk hoe ze dan slijten. Dit zie je snel genoeg en dan kun je je afstelling hierop aanpassen. Er wel vanuitgaande dat je chassis recht is, anders is het water naar zee dragen en blijven de banden wellicht raar afslijetn. Succes ermee en veel plezier.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: vr aug 06, 2010 6:58 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Een band kan ook al "op" zijn als de putjes nog gewoon zichtbaar zijn. Denk bv. aan band die 4 jaar heeft gelegen of eentje die helemaal verbrand is.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr aug 06, 2010 7:33 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@Basjuh,
Klopt, maar dat verklaard niet het scheef afslijten natuurlijk.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|