Auteur |
Bericht |
TheDutchie
|
Geplaatst: ma aug 02, 2010 6:08 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 02, 2010 4:41 pm Berichten: 71 Woonplaats: Arnhem
|
Hallo,
Ik ben nieuw in de kartsport en ik heb een vraag over het vervangen van de zuiger.
Ik heb een 100cc 2takt kart gekocht met een comer motor (walbro carb. aan de voorkant, volgens mij dus cilinder gestuurd) Ik heb er een extra (vastgelopen) blok bij, die ik heb laten honen en waarvoor ik een nieuwe zuiger heb gekocht. De oude zuiger ging er redelijk makkelijk af, door met een nr9 van mn sleutelset de zuigerpen eruit te tikken (met licht houten hamertje) echter bij de nieuwe zuiger krijg ik met mijn ene hand het gat in de zuiger niet op 1 lijn met het gat in de krukas-arm, om vervolgens met mijn andere hand ook nog de zuigerpen proberen erin te tikken.. Dit moet volgens mij makkelijker kunnen? En is volgens mij ook niet goed voor de krukas aangezien hij zijwaardse tikken krijgt?
Daarom ook mijn volgende vraag: hoe kan ik de speling checken op de krukas? en mag er uberhaupt wel zijwaardse speling zitten op de krukas? (Ik kan namelijk de drijfstang ,heen en weer bewegen)
Ik wil op circuit Berghem rijden en vraag me af of ik daar een achterbumper voor nodig heb? milieufilter en demper heb ik al wel.
Ik hoop dat ik duidelijk heb uitgelegd wat het probleem is.
groet glenn
_________________ kart voor op het circuit: Gillard '02 - 100cc Junior kart voor op de weg: Suzuki swift - 1300cc Gti
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: ma aug 02, 2010 6:15 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Eigenlijk moet er zelfs zijwaartse speling zijn op de krukas ivm warmte en bijbehorende uitzetting, slijtage aan lagers enzovoort. Kan helemaal geen kwaad dus, integendeel. Maar het moet wel beperkt blijven binnen de millimeters (ergens maximaal anderhalve - 2 millimeter).
Geen idee of je een plastic achterbumper nodig hebt op Berghem, maar je kan hem er beter wel opzetten:) Of beter nog: een ijzeren die de achterbanden beschermt.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
TheDutchie
|
Geplaatst: ma aug 02, 2010 6:22 pm |
|
|
@tom: bedankt voor je snelle reactie.
Ik bedoel eigenlijk de speling op de drijfstang. Als ik hem vastpak kan ik hem in 4 richtingen bewegen. Naar voren en naar achter is logisch dat moet hij kunnen om de beweging te maken waardoor de zuiger op en neer gaat, maar hij kan ook heen en weer (links en rechts) en dat lijkt me niet de bedoeling..
Weet je toevallig ook een makkelijke manier om de zuigerpen te plaatsen?
alvast bedankt! groet glenn
_________________ kart voor op het circuit: Gillard '02 - 100cc Junior kart voor op de weg: Suzuki swift - 1300cc Gti
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: ma aug 02, 2010 6:29 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Bij mijn weten heb je (nog) geen plastice achterbumper nodig op Berghem.
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: ma aug 02, 2010 7:32 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
speling heen en weer heb je altijd wel iets.
wat je moet controleren is bij je BIG end (krukas connectie punt) of daar geen zijwaartse speling zit. Zo ja dan zijn je shims/big end lager waarschijnlijk versleten.
Ook hier mag 0.5mm speling inzitten. maar geen ruimtes.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: ma aug 02, 2010 7:59 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Zoek iets dat net ietsjes dunner is dan de pistonpen (bijvoorbeeld een oude pistonpen die je ietsjes dunner maakt). De Pistonpen zelf kan je alvast zover mogelijk aan 1 kant in de zuiger zetten, vervolgens zet je de zuiger op de drijfstang, en doe je aan de andere kant van de zuiger de wat dunnere pen, die je tevens door de drijfstang duw. Daarna gewoon met de pistonpen de andere pen eruit duwen.
Er is speciaal gereedschap om een pistonpen te monteren, maar als je een beetje creatief bent kom je vaak zelf ook een heel eind, ook zonder hamer.
|
|
Omhoog |
|
 |
TheDutchie
|
Geplaatst: ma aug 02, 2010 8:04 pm |
|
|
Dan is mn blokje niet goed meer denk ik.. Als ik de drijfstang bovenaan vastpak (waar hij aan de zuiger zit) dan kan ik hem zeker 2cm heen en weer bewegen..
|
|
Omhoog |
|
 |
TheDutchie
|
Geplaatst: ma aug 02, 2010 8:28 pm |
|
|
@david: thnx voor de tip dat ga ik zo aanpakken dan. Alleen ik kan de pistonpen er echt niet met de hand indrukken zodra ik de zuiger op de drijfstang wil monteren. Daarom tik ik hem er rustig in.. dan wil hij wel een beetje bewegen(wel heel erg moeizaam), echter dan zitten de gaten weer niet op 1 lijn waardoor de pistonpen niet verder wil..
misschien dat het op jouw manier beter gaat, ik ga het proberen.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: ma aug 02, 2010 9:17 pm |
|
|
Vaak zijn pistonpennen hol. Pistonpen dus weer zover mogelijk in de zuiger monteren, dan over de drijfstang zetten. Zoek nu een dop uit je doppendoos die net iets groter is dan het gat in de zuiger (een grote, stevige ring kan ook), en zoek een mooie lange bout. Draai een moer op de bout tot aan de kop, plaats daarna een ring, en daarna de dop. Vervolgens steek je het geheel door de zuiger, zodat de bout er aan de andere kant van de pistonpen uit komt, plaats daarop een ring en moer. Als je nu de moer aan de kant van de dop aandraai, trek je de pistonpen door de zuiger en drijfstang  Eventueel de bout zelf tegenhouden bij de kop als ie mee wil draaien. Kan je heeeeeel langzaam doen, dus alle tijd om je zuiger te positioneren. Paar dingen waar je op moet letten: -De moer mag niet groter zijn dan het gat in de zuiger, dus eventueel wat ringetjes gebruiken -Let op dat je geen krasjes op de zuiger maakt, je zou een stukje rubber op maat kunnen snijden om tussen dop en zuiger te doen. -Als je een lange dop hebt, waarvan de binnendiameter groter is dan de pistonpen, kan je op deze manier ook de pistonpen uit de zuiger verwijderen (je trekt hem dan de dop in). -Natuurlijk kan je ipv een dop dus ook iets anders nemen, er leiden meer wegen naar Rome, maar de meesten hebben wel een dop in hun gereedschapskist vandaar  Hamertje tik is wel sneller natuurlijk 
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di aug 03, 2010 9:11 am |
|
|
pff wat ene werk voor een piston pen... :S
gwoon een pijpsleutel, olie op de piston pen. Piston pen net iets door laten steken aan de binnenkant zodat je je piston lager het gat makkelijker vind. FF paar tikkies op de pen met de achterkant van een schroevendraaier (houd de zuiger wel in de hand!!) en tadaa, scheef uit komen kan eigenlijk niet meer.
ALs ie nie wil zie ie er net iets te scheef in ;P
@thedutchie
2 cm aan de zuiger kant, hmmm. ik controleer IN het blok (dat is de krukas kant / big end) zoek daar je speling... dat die drijfstang een beetje heen en weer wiebelt... het gaat om je schims+lager bij je big end!
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di aug 03, 2010 9:15 am |
|
|
ik kom regelmatig langs arnhem deze week..... als ik even een blik moet werpen (als je een lege klaar hebt staan)..
pb me ff dan.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di aug 03, 2010 3:45 pm |
|
|
Tja er werd gevraagd naar een alternatief voor met de hand doen, en dat heeft ie nu gehad toch? Er zijn overigens nog meer alternatieven, dus er zijn schijnbaar ook meer mensen die het liever op een andere manier doen. Dat het niet snel is en meer werk staat er eveneens bij vermeld. Het minste werk is inderdaad als je het laat doen, dus ik zou gewoon op het aanbod van Incinerator ingaan 
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di aug 03, 2010 5:44 pm |
|
|
 @ david ik kan me nog een pistonpen herinneren bij een tijdswedstrijd bij een opening van een shop.. *floep* erin helaas deden de cilinder moeren de das om, ondanks mijn schroevendraaier richt techniek 
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di aug 03, 2010 6:07 pm |
|
|
Dat was een leuk wedstrijdje ja, maar een zeer slecht voorbeeld voor mensen die willen zien hoe je een zuiger wisselt  Die pen is er op de meest verkeerde manieren in en uit gegaan op die dag, en ik zag zelfs mensen de zuiger op de grond leggen om hem er alvast een stukje in te slaan. Het probleem van het positioneren van de zuiger t.o.v de drijfstang werd ook opgelost met wat tikken van een hamer op de zuiger hier en daar, geen idee wie dat ook alweer was  , hij had wel een snelle tijd 
|
|
Omhoog |
|
 |
TheDutchie
|
Geplaatst: di aug 03, 2010 8:24 pm |
|
|
Hij zit erin! met iets meer smering en een betere bus om hem aan te tikken, is hij ook door het 2e gat van de zuiger gekomen. Maar nu... volgende probleem: aan een kant het piston veertje er ingedaan, vervolgens pistonpen ertegen aan getikt, maar nu past met geen mogelijkheid het andere veertje erin! is mijn pistonpen te groot voor deze zuiger? hij moet nog zeker een halve millimeter verder, wil het 2e veertje in het gleufje passen..
|
|
Omhoog |
|
 |