Auteur |
Bericht |
KenR
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 10:50 am |
|
Geregistreerd: za jun 19, 2010 7:18 pm Berichten: 55
|
Hey,
Ik vroeg me af hoe vaak je normaal bij een Rotax Max zo ongeveer de ketting moet spannen. Ik moet dit namelijk zowat om de 15 minuten op circuit doen om te voorkomen dat ze zo los komt te hangen dat ze eraf loopt. (1x het risico genomen om ze niet te spannen en na 25 min lag ze eraf.)
Echter, dit lijkt mij wel heel erg snel, ik rijd met verhouding 12/78, en heb al verschillende merken van ketting geprobeerd (DID, Wildkart, en nu EK), en steeds hetzelfde probleem. De uitlijning van de tandwielen is nagekeken mbv. zo'n lasertool. Eerst dacht ik dat dit veelkans een normale gang van zaken was, maar toen bedacht ik dat er met de Max toch ook endurance races verreden worden. Iemand een idee wat het probleem kan zijn? (Ketting wordt voor elke run ingevet, en wordt steeds samen met het achtertandwiel vervangen.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 11:09 am |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Dat is wel erg vaak. Afhankelijk van de staat van de ketting span ik hem tussen de 0 en de 2 keer (komt niet vaak voor) per dag. Wel span ik de ketting altijd al voordat ik naar de baan ga. Gebruik je een zogenaamde "kettingspanner"?  Zorg er ook voor dat de motorsteun incl. clips, en de chassisbuizen goed schoon en vetvrij zijn.
|
|
Omhoog |
|
 |
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 11:45 am |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Heb hier zelf ook veel last van, dacht altijd dat het aan m'n oude chassis lag ofzo, maar bij m'n nieuwe is het net zo goed.
|
|
Omhoog |
|
 |
KenR
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 11:55 am |
|
Geregistreerd: za jun 19, 2010 7:18 pm Berichten: 55
|
De motorsteunen zitten goed vast, de motor kan dus niet naar voren noch naar achteren, aangezien ook de stelbout en z'n borgmoer steeds goed vastgezet worden. Ik heb zo geen kettingspanner, maar ik vermoed dat deze hetzelfde doet als het systeem dat er bij mij opzit, namelijk ervoor zorgen dat je de motor makkelijk en precies naar voren kunt schuiven als je de motorsteunen losschoreft, of zie ik dat nu verkeerd. Bij mij werkt dit gewoon met een lange bout die door een daarvoor in het chassis voorziene gat tegen de motor aanduwt.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 12:04 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ja das hetzelfde systeem inderdaad.
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 3:29 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Draai ze echt zo vast mogelijk. Ik gebruik net hetzelfde systeem als jou. Moet gemiddeld 2x / dag mijn ketting spannen.
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
boytje19
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 4:06 pm |
|
Geregistreerd: do dec 25, 2008 1:47 pm Berichten: 51 Woonplaats: Den Helder
|
Staan de tandwielen 100% goed tegen over elkaar?? Dit kan anders tot versnelde slijtage en schade aan ketting veroorzaken.
Zo snel en erg hoe het bij jou gaat weet ik niet maar het is een optie.
_________________ Boy Gijzen, CRG YAMAHA YZ 125 
|
|
Omhoog |
|
 |
Jurgen#21
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 6:52 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 09, 2009 6:01 pm Berichten: 336 Woonplaats: Oudenbosch
|
|
Omhoog |
|
 |
KenR
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 6:58 pm |
|
Geregistreerd: za jun 19, 2010 7:18 pm Berichten: 55
|
Jurgen#21 schreef: Zet je hem toch niet te slap of te strak? Ik probeer steeds zo'n 5mm speling te bekomen, maar heb ook wal meer- en minder speling geprobeerd. Uitlijning is reeds nagekeken mbv. lasercontrole. Achteras is ook niet krom.
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 7:08 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Het beste is als je 1cm speling hebt op het punt waar je ketting het hardst spant. Op sommige plaatsen heb je dus meer dan 1cm speling.
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
KenR
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 7:19 pm |
|
Geregistreerd: za jun 19, 2010 7:18 pm Berichten: 55
|
Aha, dan zullen we het volgende keer eens op die manier proberen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 7:25 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Nadat ik mijn krukas gebarsten heb hou ik het toch op 2 centimeter op strakste punt (minimaal).
Te strak = belasting op krukas Te los = ketting eraf, in allerslechtste geval ketting gebroken. Dat wetende liever 15 euro voor een ketting dan 400 voor een krukas.
Ikzelf span men ketting 2-3 keer per dag ook. Ketting die ik heb (CZ) lijkt ook veel uit te rekken (maar gaat wel lang mee)
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
Jurgen#21
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 7:39 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 09, 2009 6:01 pm Berichten: 336 Woonplaats: Oudenbosch
|
@ KenR, 5mm? Vind het dat niet zo vreemd dat die eraf loopt of dat je hem vaak moet spannen. Maar probeer dus zo'n 1,5 tot 2 cm dan is het goed 
_________________ Jurgen Marijnissen Kart Racing. (<<Aanklikbaar!)
|
|
Omhoog |
|
 |
KenR
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 7:54 pm |
|
Geregistreerd: za jun 19, 2010 7:18 pm Berichten: 55
|
Jurgen#21 schreef: @ KenR, 5mm? Vind het dat niet zo vreemd dat die eraf loopt of dat je hem vaak moet spannen. Maar probeer dus zo'n 1,5 tot 2 cm dan is het goed  Tja, ik baseer me voor zover mogelijk is op de info in de handleiding van de Rotax Max, en daar vermelden ze het volgende: Citaat: Establish required chain tension (Sag = +/- 5 mm / +/- 0,20 in) by shifting of the engine.
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: zo jul 18, 2010 7:57 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Maar, je achteras draait dan toch ook niet soepen of hoe zit dat? Als ik dat doe dan draait men as voor geen meter.
En nogmaals, zelfs al zeggen zij vb. 5mm, maak er toch maar 2-3 centimeter van want een ketting kost je veel minder dan de motor te overbelasten.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |