Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jun 23, 2010 4:04 pm 

beste mensen,

Ik sta op het punt een kart te kopen, een birel kart met tm cross blok uit 99.
Nu staat de kart al enige tijd stil en heeft water lekkage. Nu is hier de prijs ook naar!
Mijn vraag is nu wat zijn de mankementen van zo'n blok en waar ik makkelijk aan de onderdelen kan komen en of dat nog wel kan.

Waar kijk je nu na bij een revisie en wat vervang je. Het sleutelen is geen probleem.
Alvast bedankt voor het lezen.
Groeten Leon.

Laatst bijgewerkt door leonzuid op zo jun 27, 2010 9:43 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: tm schakel kart
BerichtGeplaatst: wo jun 23, 2010 5:03 pm 

TM onderdelen zijn goed te verkrijgen bij tm racing NL
of importeren..

Bij lang duurig stil staan, kun je het best alle keeringen vervangen (deze willen wel uitdrogen) en direct dan even je lagers controleren.

De lekage bij je waterpomp is algemeen bij langdurig stil staan, uitdroging van je keeringen.

Ik ken geen mankementen van een std. motor blok.
Enige wat ik meegemaakt heb is een lager die eruit gelopen is doordat ik te weinig olie op de bak had.
Hierdoor had ik 5 tandwielen kapot.

Je moet even opletten, bij lang stilstaan willen je koppelingsplaten ook wel uitharden en gaan plakken.
Dat plakken is niet zo ernstig het uitharden wel, hierdoor kan hij gaan slippen.

Verder check of je een chroom wand hebt, kijk of daar geen verkleuringen in zijn te vinden. (dit is een aanduiding op slijtage vd nicasyl)
Als er een metalen cylinder bus in zit, kijk wat de huidige zuigermaat is (staat boven op de zuiger bijv.~54,93) en controleer bij de dealer wat std de max is. (dan weet je nog hoeveel ruimte er is en hoever de machine versleten is)

vraag na wanneer het Big end + krukas lagers zijn vervangen. Redelijk belangrijk!
vraag na hoe oud de zuiger is (draai uren of liters benzine).
Waarschijnlijk kunnen ze je geen antwoord geven ivm de leeftijd, pas dan erg op!
En houd rekening met de aankomende investering/schade post.

Kleine revisie : Zuiger + smal end + pakkingen
Grote revisie : Zuiger + smal/big end + krukaslagers + pakkingen (honen indien nodig)
Kleine bak revisie : Carter lagers + keeringen + pakking
Grote Bak revisie Compleet: Lagers (tandwielen + carter)+ tandwielen + lepels + keeringen + pakking

http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 8:44 am 

Hallo Leon als je het goed wil doen reviseer de complete Motor, Zuiger + smal/big end + krukaslagers + pakkingen en de keringen alleen dan weet je zeker dat de Motor ook I.O is.
Helaas weet ik uit ervaring dat er vaak over de werkelijke staat van een Motor gelogen word :(

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 12:41 pm 

trek de bak aub los om te kijken of alles ok is zonder te veel speling...
mijn ervaring heeft mij gegeven dat je dat echt moet doen als er onduidelijkheid is over de machine

http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 3:48 pm 

Allen bedankt voor de info,
bestaan er ook werkplaats boeken van deze motoren.
Of illustraties dat je kan zien hoe deze in elkaar steekt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 4:59 pm 

ja
ff zoeken ik vond ze op de site van TMracing.it voor de parts list

en anders ff lief een tm dealer aankijken

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 6:51 pm 

Ik heb Tekeningen als je die wilt hebben dan stuur me je E Mail Adres dan stuur ik je die!
Noch een tip vaak zijn de Onderdelen van TM Cross bij Motor cross handelaren goeiekoper :wink:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 26, 2010 8:30 pm 

Ik heb de kart gekocht, helaas wel met probleem maar ja daar was het geld ook na.
Maarja daar in tegen gaat hij wel helemaal uitelkaar, en bouw ik hem weer als nieuw op.
Dan weet ik zeker wat er mee gebeurt.

Ben nog erg nieuw in de kart wereld, en heb nog wel een paar vraagjes.
Mijn zoontje heeft hem perongelijk in de versnelling gezet en nu krijg ik hem er niet meer uit!
Wat is nu precies op en terug schakelen, en waar zit de N.
Als ik de koppeling in knijp en aan het wiel draait gaat ook de zuiger op en neer. dit kan dan toch eingelijk niet.
Dus waarschijnlijk is er ook iets met de koppeling.
Nog een vraagje hoe word de versnellings bak gesmeerd. Misschien dat iemand weet waar ik
dit soort info kan vinden op het net. Moet eerlijk bekennen dat ik er nog niet veel moeite voor heb gedaan.
Ik ben zelf vliegtuig onderhouds monteur in werk ook in de rally sport, het sleutelen is echt geen probleem, alleen een beetje achtergrond info is wel fijn.

Alvast bedankt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 26, 2010 8:44 pm 

Ikzelf ken niet veel van schakelmotoren, maar dat de zuiger op en neer gaat bij het draaien aan de achteras lijkt me normaal, gezien je een schakelkart in gang moet duwen.
(dus geen vrijloopkoppeling en shizzle, ofwel meot de motor in neutraal raken opdat zuiger niet zou bewegen als je aan as draait).

Pook naar stuur toetrekken is normaal opschakelen, van stuur wegduwen is afschakelen.

De sequentie scheelt per motor.
Sommige motoren zijn vb N-1-2-3-4-5-6, anderen 1-N-2-3-4-5-6 als ik het goed heb.

Nogmaals, ik ben geen kenner van de technische kant van de schakelkarts maar probeer je enkel op weg te helpen voor vandaag.
(meesten zullen wel op de meeting in Emsburen zitten, dus zal het nog wel even wachten zijn op een echt concreet antwoord.

Edit:
Hoe de versnellingsbak gesmeerd word weet ik niet concreet. Olie in carter ofzoiets? op dit antwoord mag je niet afgaan, ik denk maar even uit logica mee

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 26, 2010 10:23 pm 

In bijna alle gevallen is net 1-n-2-3-4-5-6, de versnellingsbak is gevuld met versnellingsbakolie. Je kan niet precies zien in welke versnelling hij staat, dus das een kwestie van uitproberen.
Bij sommige schakelblokken werkt de koppeling alleen als de moter draait.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 26, 2010 11:33 pm 

Het is een crossblok die hebben 1 - N - 2 - 3 - 4 - 5 - (6). Wat je dus moet doen: pook zo vaak mogelijk van je weg duwen als kan, dan sta je in eerste.
Daarna een klein klikje naar je toe en je staat in vrij.
Dit is zo wanneer naar je toe trekken OP schakelen is, anders moet je het omgekeerd doen :)

Het is een natte koppeling (de koppeling draait in de eerder genoemde versnellingsbakolie) hierdoor blijven de platen wat aan elkaar plakken wanneer je ontkoppelt. Zodra de motor loopt is dit probleem opgelost, zoniet heb je waarschijnlijk een ingeslagen koppelingshuis.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 27, 2010 9:36 am 

Hier nog een foto, Afbeelding

Het probleem is dat ik aan de pook kan duwen en trekken aleen gaat hij niet meer naar een andere versnelling. ook niet als je de wielen een paar omwentelingen geeft.
Naar 10min proberen heb ik hem maar weer in de schuur gezet, ding gaat toch eerst uitelkaar maar ben wel benieuwd wat ik fout doe. Toch alvast bedankt voor de reacties.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 27, 2010 9:51 am 

Geen antwoord op je vraag, maar je zoontje moet either way toch al een snelle jongen zijn om nu al aan schakelpoken te gaan trekken hé:D

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 27, 2010 11:11 am 

Hmm, normaal zou hij toch wel in een andere versnelling moeten vallen als je met de wielen draait, maar als je hem opendraait zal het wel duidelijk worden of er iets mis is.

Mooie foto! Die moet je inkaderen :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 28, 2010 8:16 pm 

Allerbeste is de schakel stang los draaien, en dan met het afgezaagde stukje schakel pook wat op de schakel as geschroefd is, proberen te schakelen als dat niet lukt is er iets met je versnellingsbak :(
Vaker komt het voor dat er een braam op de schakel wals is, dat is niet moeilijk te verwijderen, of een van de schakel vorken zijn krom, de bete olie is ATF III zeer r goed voor de Koppeling en de Bak :wink:

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende