Zaterdag omstreeks 15u aangekomen in Emsburen, had er dan een eenzame tocht van 300 km opzitten.
Eenmaal ik de box van Antwerp Karting had gevonden stond mijn kartje reeds klaar. Ik ging mij dan ook snel omkleden zodat ik wat kon trainen.
De eerste sessie was vooral om het circuit wat te leren kennen, had er trouwens nog nooit gereden. Het is een redelijk kort circuit maar wel zeer leuk:
Tijdens mijn eerste sessie vastgesteld dat de begrenzer veel te vroeg opsprong, en na het langsgaan op de weegschaal dat ik toch nog zo'n 12 kg lood (en/of extra benzine) zou moeten meenemen. Dit gewicht er dan maar direct bij gehangen en opnieuw de baan op. Ik dacht dat de begrenzer nu wel wat later ging opspringen maar het was nog hetzelfde, evenals de tijden die ik klokte
Na mijn 2de sessie het tandwiel dan maar aangepast. En nog wat extra gewicht bij want kwam nog niet aan de 165 kg minimumgewicht.
In mijn 3de sessie bleek dat alles perfect zat en klokte ik mijn snelste tijd van de dag 41,7. Als ik het goed heb zo'n halve seconde sneller dan mijn concullega Briggs & Stratton rijder.
Mijn vierde sessie was vooral om wat zaken uit te proberen op het circuit, andere lijnen rijden, ... maar ik kon mijn tijd niet meer scherper stellen.
Het was al een vermoeiende dag geweest dus ben ik maar op zoek gegaan naar een hotelletje zodat ik voor een goede nachtrust kon zorgen.
Zondagmorgen om 7u15 uit te veren, klein ontbijtje en terug richting circuit. De baan lag ondertussen goed nat dus dat ging weer een nieuwe ervaring worden op het circuit in Emsburen. De trainingsritten 10 rondjes afgelegd met regenbanden maar de baan droogde redelijk snel op. In het nat was ik onverwacht snel. Het kartje had goede grip en was sneller dan de Briggs en de RK1. Er waren zelfs maar 2 VT250's (van de 6?) sneller dan mij
De 5 minuten chrono moesten we alweer in het droog afwerken. Ik had de pole neergezet maar weet niet exact meer wat de tijd was. De tijdenbladen probeer ik nog te bemachtigen om er een beter zicht op te hebben.
Dan volgde de eerste race (20 minuten). Het was moeilijk om te kiezen om te vertrekken op slicks of regenbanden. We hebben ze 3 maal omgewisseld en uiteindelijk vertrok ik en mijn concullega op slicks (na het aangeven van mijn mechanieker of hij was ook op regenbanden vertrokken
). Van de RK1's vertrok er slechts 1 piloot op slicks.
Bij de start verloor ik al meteen enkele plaatsen en gingen er heel wat piloten als een speer vandoor. Ik en mijn collega zaten te vechten om de kart op het circuit te houden. Maar het circuit droogt er heel snel op en na amper 5 minuten begonnen we gevoelig sneller te worden. We kregen de RK1's in ons vizier en vlogen er naartoe. Diegene die de hele race op pole reed hebben we beiden de laatste 5 minuten nog gepakt. De 2 B&S die een race winnen van de RK1's, een primeur
We hebben perfect gegokt om op slicks te vertrekken. De RK1's die op regenbanden waren vertrokken kwamen tegen het einde van de race op slicks terug
Race 2. Ik vertrok nu echt op Pole (voor de RK1's) en nu stond iedereen op slicks.
Net op het moment dat de race op gang wordt gevlagd begint het te regenen .... En op slicks is dat echt kunstwerk om je kart op de baan te houden. In het begin een keer een spin gemaakt maar gelukkig ging ik helemaal mooi rond zodat ik meteen terug kon doorrijden. Na de helft van de race was de baan alweer droog. Het circuit droogde er na elke regenbui echt ontzettend snel op.
Deze race wederom gewonnen in de B&S klasse en ik vermoed dat ik als 3de of 4de in totaal over de streep kwam.
Race 3. Omwille van mijn goede resultaten in race 1 en race 2 mocht ik nog steeds op algemene pole vertrekken
Maar een tiental minuten voor onze race was het echt hard beginnen regenen en het hield niet meer op. Iedereen dus op regenbanden. Voor de start stond ik aan de binnenkant maar in de regen was dat geen voordeel, dan kan je er beter aan de buitenkant staan. De 2 RK's die 2 en 4 stonden moest ik meteen voor mij dulden. Maar het was ontzettend leuk en er ontstond een mooi gevecht tussen mij en P2 (RK1). Ik was op verschillende plaatsen duidelijk sneller maar geraakt er moeilijk voorbij. De RK1 is iets sneller in het optrekken. Toen ik zijn zwakkere plaatsen had ontdekt bereidde ik mij voor om hem in te halen. Net de bocht voor ik hem wilde voorbij gaan (ik plakte bijna aan zijn bumper) maakt hij een fout, gaat bijna van de baan maar red het nog net. Ik moet hierdoor uitwijken maar op de natte baan ga ik onherroepelijk rond. Ik lijk echter meteen verder te kunnen rijden maar blijf steken op de curb waardoor ik uit de kart moet om hem een aantal cm verder te duwen. Ik verlies hierdoor slechts een plaats maar de eerste 3 (waaronder mijn collega's B&S) zijn gaan vliegen. Ik kan nog (vermoedelijk de beste tijd) neerzetten maar de race is te kort om hen terug bij te halen. Spijtig van deze domme fout want het was een zeer leuk duel en het ging vermoedelijk strijden worden tot de laatste meters. Laatste race dus 2de en 4de? algemeen.
Nogmaals, ik vraag de uitslagenbladen op zodat ik ik dit kan bevestigen
Mijn samenvatting van het weekend. Een zeer mooie ervaring, heb mij kostelijk geamuseerd en ..... het smaakt naar een vervolg
Bedankt aan de GP4 organisatie om mij deze kans te bieden.
Bedankt aan AK voor het schitterende kartje en motor dat jullie mij bezorgd hebben. En ook een dikke pluim aan Danny die het kartje heeft geprepareerd en sleutelde op de dag van de race. :worship:
Het was een geslaagd weekend en er hangt en leuke sfeer bij de boys van AK (y)
Tot in Emmen .... ?