Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 4:02 pm 

Geregistreerd: wo mei 26, 2010 3:44 pm
Berichten: 2
hallo allemaal,

ik zoek heel internet af, wiki's, forums (oa deze).. maar ik kom er nog steeds niet wijs uit..
ik heb hier een aantel vraagjes, hopelijk kunnen jullie mij beetje helpen..

1) als ik op internet zoek naar klasses in de wedstrijdwereld zie een lijstje staan:
Kart klasses:

Mini Junioren 60cc
Rotax Max - Micromax
Rotax Max - Minimax
Rotax Max - Junioren
Rotax Max - Senioren
Rotax Max - Olympisch
KF1
KF2
KF3
KZ1
KZ2
DD2
125cc Nationaal
ProKart
RK1
Briggs&Stratton
Honda
VT250
Superkart 250cc

Maar welke CC's hebben deze klasses, en welke is met schakel, en welke zijn automaat? of is het leeftijd of gewicht verbonden?

2) als beginnende karter, rijd ik indoor zo'n 3 tot 5 heats per week, op een Sodikart rx7 volgens mij, met welke klasse is deze een beetje te vergelijken? of is het niet te vergelijken met raceklasses?

3) ik heb zelf geen enkel verstand van karts of wat dan ook, stel ik koop er 1. is er dan ergens mogelijkheid waar ik deze kan laten repareren en afstellen? zonder dat ik er zelf naar om hoef te kijken? of zal je als je wedstrijdjes gaat rijden ook zelf moeten kunnen sleutelen?

bvd


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 4:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
En misschien ook vermelden of het 2t of 4t is?

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 4:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Mini Junioren 60cc 60cc automaat tweetakt
Rotax Max - Micromax 125cc automaat tweetakt
Rotax Max - Minimax 125cc automaattweetakt
Rotax Max - Junioren 125cc automaat tweetakt
Rotax Max - Senioren 125cc automaat tweetakt
Rotax Max - Olympisch 125cc automaat tweetakt
KF1 125cc automaat tweetakt
KF2 125cc automaat tweetakt
KF3 125cc automaat tweetakt
KZ1 125cc geschakeld tweetakt
KZ2 125cc geschakeld tweetakt
DD2 125cc geschakeld (2 versnellingen) tweetakt
125cc Nationaal geen idee, volgens mij 125cc tweetakt geschakeld, crossblokjes.
ProKart 2x160cc automaat viertakt
RK1 1 150cc automaat viertakt
Briggs&Stratton 206cc automaat viertakt
Honda diverse automaat viertakt
VT250 250cc automaat viertakt
Superkart 250cc 250cc geschakeld tweetakt

Leeftijden en gewichten weet ik eerlijk gezegd zo 123 even niet uit mijn hoofd, maar dat zullen andere kartforumleden zeker aan kunnen vullen.
Volgens mij is er geen enkele klasse vergelijkbaar met indoor.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 4:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Mini Junioren 60cc 2takt, voor kinderen, 7tal pk?, tot 8 jaar
Rotax Max - Micromax 2takt, voor kinderen tot 8-10 jaar, 6.8pk, elektrisch gestart
Rotax Max - Minimax 2takt, voor kinderen tot 10-13 jaar, 13.6pk, elektrisch gestart
Rotax Max - Junioren 2takt, voor kinderen van 13 tot 15 jaar, 21tal pk en ook elektrisch gestart
Rotax Max - Senioren 2takt voor 15+, 30tal pk, elektrisch gestart
Rotax Max - Olympisch 2takt voor de toppilloten, idem kenmerken dan bij normale senior - al deze rotax max klassen zijn automaten
KF1 2takt; KF1 of SuperKF is de koningsklasse der automaten, 37-38 pk, 16+, dacht elektrisch gestart, heel veel onderhoud
KF2 2takt; KF2, automaat, 34-35pk, 16+ elektrisch gestart, veel onderhoud
KF3 2takt; automaat, 28-30pk, een juniorklasse in hogere competitiesferen, vrij veel onderhoud, 13 of 15+ dacht, wel in hogere competitiesfeer. in NL is dit wel de enige KF klasse dachtk.
KZ1 2takt; KZ1 is dé schakelklasse, heel veel onderhoud, motoren zon 46-47pk, 6 schakels, 16+, hoog competitieniveau
KZ2 2takt; KZ2 is koningsklasse in schakels, veel onderhoud, motoren ook zon 43-45pk, 6 schakels, 16+, populair in NL
DD2 2takt; Rotax Max DD2 is de schakelmotor van de Rotaxmax serie, 2 versnellingen, zon 32 pk, opmerkelijk is: niet aangedreven door ketting, maar achteras gaat DOOR de motor heen, normaal onderhoud, wordt ook steeds populairder, schakelen niet met schakelpook, maar met flippers aan het stuur doorgaans
125cc Nationaal 2takt; weet ik niet veel over, zal wel motoren van rond 30pk zijn, met normaal onderhoud, automaat, ...

/*op de comer klasse na hebben alle klasses hier motoren van 125cc*/

ProKart 4takt, geen versnellingen, aangedreven door twee honda GX160 motoren (160cc dus), Guide (prokart monster van forum rijd hierin competitie), redelijk licht in onderhoud, wel punt: twee motoren, dus tweemaal kettingen en tandwielen vervangen, kan aan twee motoren wat mis gaan, ...)
RK1 4takt, geen versnellingen, 15pk, ook juniormotor van beschikbaar, licht in onderhoud
Briggs&Stratton 4takt, geen versnellingen, de Briggs en Stratton world formula heeft ook zon 15pk, licht in onderhoud
Honda Honda in heeft verschillende 4takt modellen in de GX serie, met verschillende cilinderinhoud en vermogen. licht in onderhoud, betrouwbaar. Meeste indoorkartbanen rijden met GX200 of GX270 motor van Honda.
VT250 viertakt; VT250 hieronder valt: Vampire, SwissAuto250, Biland, ... duur in aanschaf, automaten, gemiddeld 35-37 pk, snelle motoren, licht in onderhoud maar revisies zijn wel duur,...


Superkart 250cc Dit is het kleine formule 1, schakelmotoren, 2takt motoren van 250cc, 90 tot 115 pk, topsnelheden van 180mph (dus ergens een 270kmh).
Prachtige machines die superkarts, maar aanschafkost: 15000 euro, veel onderhoud, vreet banden en je mag er niet mee op de gewone kartbaan.



Over het algemeen geldt:
2takt: heerlijk geluid, hoge toeren, lagere cc, heel snel, veel onderhoud, goedkoop in aanschaf, revisies goedkoop, revisieinterval kort (10-25u meeste motoren, rotax max tot 30-40 uur)
4takt: lagere toeren (op de VT250s na dan), trager (op die vt250s na), licht in onderhoud, revisies behoorlijk duur, revisieintvallen wel hééél lang, aanschaf van snelle viertakter als een swissauto is wel behoorlijk duur


EDIT: David was me al even voor. hier wat meer aanvullingen.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 5:23 pm 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Citaat:
3) ik heb zelf geen enkel verstand van karts of wat dan ook, stel ik koop er 1. is er dan ergens mogelijkheid waar ik deze kan laten repareren en afstellen? zonder dat ik er zelf naar om hoef te kijken? of zal je als je wedstrijdjes gaat rijden ook zelf moeten kunnen sleutelen?

Je kan je kart binnen brengen bij verschillende shop's, maar je zal toch zelf ook wat moeten sleutelen, ik denk aan tandwielen vervangen, sproeiers veranderen en je chassis afstellen,...

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 5:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm
Berichten: 2173
Woonplaats: Antwerpen
Maar voorkennis is echt niet nodig.
Ik wist nog geen jaar geleden ook helemaal niks, maar nu weet ik wat ik moet weten... Gewoon door te vragen en dingen zelf uit te proberen...

_________________
Site van Martijn Buijs!

2013 DRMC met Vici Motorsports!

Webshop Vici Motorsports! Voor uw kartonderdelen en uitstekende service!


Rondje Strijen
Rondje Genk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 5:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 19, 2010 11:17 pm
Berichten: 242
Woonplaats: maartensdijk
mooi lijstje =D) maar volgens mij hoort er ook nog een TKM bij met 20pk en net zoveel toeren als een VT250

_________________
vrk swiss-auto '09


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 6:29 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Voor TKM zijn er geen races dacht ik.

Maar die TKM is inderdaad een 20pk, 4takt, redelijk gebruiksvriendelijk, redelijk licht onderhoud, vrij snel.

Er zijn natuurlijk ook nog wel 2takt motoren niet opgenomen in de lijst zoals de PRD.
PRD Fireball sterke motor, tweetakt, 30 pk. in de lage toeren veel sterker dan een Rotax Max senior, in de hoge toeren kan die goed mee mits scherp afgesteld. 30 pk, 15100rpm aanbevolen, stukken makkelijk en goedkoop te verkrijgen, revisies goedkoop.
Redelijk betrouwbaar (mits je geen maandagochtend model hebt :x maar dat geldt allicht voor alles).

Daarnaast zijn er ook nog andere tweetaktmotoren met een vergelijkbaar vermogen:
Iame Leopard, Iame X30, Iame K25, Vortex ROK, Vortex SuperROK, ...

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 12:33 pm 

Geregistreerd: wo mei 26, 2010 3:44 pm
Berichten: 2
bedankt allemaal, hier kan ik wat mee =D) tnx


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 3:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
125cc Nationaal 2takt zijn voornamelijk de crossmotoren, machines die niet onder de KZ vallen maar wel schakelen. Vergis je niet dit is een redelijke vrije klasse met alle tunings opties erbij in en gaan toch echt tegen de kz2 klasse aan.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 11:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 09, 2009 6:01 pm
Berichten: 336
Woonplaats: Oudenbosch
Citaat:
Rotax Max - Olympisch 2takt voor de toppilloten, idem kenmerken dan bij normale senior - al deze rotax max klassen zijn automaten
Kijk daar zijn Bob en ik blij mee! Helaas is het niet zo; Olympisch is voor de senior rijders met een minder buget. Zie het als een opstap klasse.

_________________
Jurgen Marijnissen Kart Racing. (<<Aanklikbaar!)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 11:31 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 05, 2009 11:59 pm
Berichten: 129
Toevoegen?: Honda 160CC Cadet, vanaf 7 jaar 8)

_________________
Hard gaan op het rechte stuk is niet moeilijk.

Samen met mijn zoontje rijden wij:
Kombikart Cadet 160CC
Bowman Prokart 2x160CC
Rotax Max RM-1 DD-2

Favorieten banen: Driebergen en Berghem


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 11:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
@ jurgen
Ok, dacht dat het gelijk liep met zo de Master klasse als op het RMEC.
Klein verschil wel inderdaad:D excuses voor foute info.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Laatst bijgewerkt door Tom op ma mei 31, 2010 12:28 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: za mei 29, 2010 7:30 am 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
De Master klasse zijn volgens mij de "oudere" piloten... ;)

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: aantal vraagjes
BerichtGeplaatst: za mei 29, 2010 5:40 pm 

Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm
Berichten: 634
Woonplaats: Hoorn
@ Jurgen:

De Olympische klasse kun je niet meer de opstapklasse noemen bij de Chrono. Ik weet een aantal budgetten in de Olympische klasse en die zijn hoger dan mijn jaarsalaris....(bruto, wel te verstaan). Er wordt steeds meer uitgegeven om mee te kunnen en dat is ook te zien aan de rondetijden. Dit jaar zit alles nog dichter op elkaar. Zo'n 4 jaar geleden was het verschil tussen de snelste en de langzaamste nog 3 seconden. Nu zit iedereen binnen 1 seconde. Zowel bij de Senioren als de Olympische klasse.

_________________
[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David