Auteur |
Bericht |
piking
|
Geplaatst: vr mei 14, 2010 11:04 pm |
|
Geregistreerd: vr feb 29, 2008 3:49 pm Berichten: 333 Woonplaats: Emmeloord
|
Ik heb presies hetzelfde als TechnoPro, en het is juist goed voor de gewichtverdeling, voor zit amper gewicht en achter erg veel in verhouding. Een flinke plak lood op de bodemplaat had bij mij een positief effect qua stuur gedrag.
_________________ Birel RY30, Rotax Max
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: za mei 15, 2010 7:06 am |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Als de de verhouding voor achter bekijkt wel. Maar ik bedoelde de links-rechts verhouding. Ik heb zelf ook wel eens 4 kg lood vanvoor gezet en dat beviel me ook niet slecht.
|
|
Omhoog |
|
|
TechnoPro
|
Geplaatst: za mei 15, 2010 11:14 am |
|
Geregistreerd: zo jan 03, 2010 1:44 pm Berichten: 68
|
Wat ook een invloed kan hebben op de levensduur is de stroomonderbreker op ON laten staan terwijl je motor niet draait .
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: za mei 15, 2010 11:24 am |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
TechnoPro Ik weet niet hoe dat bij rotax max precies werkt, maar laatst vroeg ik aan men verdeler hoe dit voor mijn motor (PRD) precies zit. Die zei dat er enkel stroom door gaat in Off-stand en niet in On-stand. Omdat er in offstand elektronen naar de bobine gaan, wordt die lichtjes kortgesloten, waardoor er geen ontsteking kan zijn. Als de knop op on staat, gaan er geen elektronen naar de bobine > geen kortsluiting > er kan ontsteking plaatsvinden. Volgens dit verhaal word de batterij dus enkel belast (= kortere levensduur) op Off stand gezien ze gewoon geen functie uitoefent tijdens on.
Dat geldt voor PRD, ik denk dus ook wel voor Rotax Max, maar moest het toch anders zijn, schrijf het dan gerust neer (met werking liefst, weten we ook met zen allen terug wat meer)
Ik heb een duurdere kwaliteitsbatterij, die staat gewoon naast mij, en daar gaat nooit wat mis mee. Heb daarnaast ook een goedkopere namaakbatterij, nog niet veel mee gereden, maar als ik ermee rijd, dan leg ik in de batterijhouder ook een stukje mousse, zodat het schokken niet te erg op de batterij komt.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: za mei 15, 2010 12:49 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
@Tom Rotax max draaid hoe dan ook op de accu, in bedrijf. Zonder prik geen vonk. Moment dat je em op OFF zet dan sluit je de spanning af en word de accu niet meer gebruikt. Een rotax max heeft niet de eigenschap (hij mist immers de stators) om zelf stroom op te wekken. De CDI+Bobine van de rotax max draait volledig op de accu, wil je je accu laten leven laat em op OFF staan. Immers de stroom kring wordt onderbroken en je accu loopt niet leeg. Accu voed de cdi, de cdi krijgt van de HAL door wanneer te onsteken. de ingebouwde condensator voed de bobine. die de opgewekte "wissel/piek" spannig omzet naar ~15kvolt Zet je je switch op OFF dan snij je simpelweg de spanning door. het kort sluit princiepe is van toepassing op machines die een eigen primaire stator hebben om de bobine te voeden. Als je je knop op OFF zet maak je een kortsluiting rechtstreeks vanuit de stator naar het frame. Stroom kiest altijd de weg van de minste weerstand, gezien dat de bobine een paar kOhm weerstand heeft en het draadje naar je frame misschien 5 Ohm. Zal de stroom de weg naar je "kill" switch kiezen. Bij de rotax stop je met voeden (vanuit de accu), bij een "zelf gevoede" machine zorg je dat JIJ de voeding steelt/krijgt. Khoop dat je begrijpt wat ik hierboven neer gezet hebt
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
Laatst bijgewerkt door IncineratorX2 op za mei 15, 2010 1:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: za mei 15, 2010 1:05 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Ok,
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: za mei 15, 2010 1:05 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
nog ff wat toegevoegd iig even terug komen op : UPS accu's of dergelijke zullen eerder defect raken gezien deze zijn gebouwd op lange laadspanningen en niet weerstand zijn tegen hoge trillingen/vibraties. over het algemeen levensduur rekken van je accu, loskoppelen van je bekabeling en vers houden met een druppel! lader.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za mei 15, 2010 8:29 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik sluit de accu gewoon even af als ik niet rijd, heb je ook meteen geen last meer van eventuele lekstroom. Nu is het wel zo dat dat bij sommige types accu (kabelschoentjes) gemakkelijker gaat dan bij andere (schroefverbinding).
|
|
Omhoog |
|
|
TechnoPro
|
Geplaatst: za mei 15, 2010 8:48 pm |
|
Geregistreerd: zo jan 03, 2010 1:44 pm Berichten: 68
|
Bedankt voor de uitleg IncineratorX2. Het systematisch afkoppelen van de batt is een goede gewoonte , alleen als je het type hebt met geschroefde bornen is het wat moeilijker. Heb het eens gehad dat de startknop zonder reden contact gaf !! Had net de knop op ON gezet en was mijn helm aan het opzetten en plots dingding motor slaat aan en weg was ie . Die startknoppen zijn duur en echt niet betrouwbaar, heb daarom een relais geplaatst zodat de startknop "ontlast" wordt
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: zo mei 16, 2010 11:51 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
@techpro ja daar sta je dan met je goeie gedrag, kart aan de kletter @David je hebt ook van die "accu stekkers" die je in je kabel boom kan plaatsen.. kosten ~8 euro en een stuk gemak. Ik had op de schroef accu, kabeltjes met kabelschoentjes gezet.. en omgekeerd op de kabel boom. Ik vetrouw die zelf knel kabelschoentjes niet altijd zo.. vind het net iets te gammel, ik had alleen die accu stekkers niet in huis Je kan natuurlijk ook je kabel doorknippen en een bout+moer gebruiken om het te verbinden/onderbreken (srry )
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Ramon
|
Geplaatst: za maart 19, 2011 2:30 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 20, 2010 6:04 pm Berichten: 129 Woonplaats: Hoofddorp
|
Ik wilde vandaag mijn max starten, maar de de startmotor ging heel traag rond, denk dat de accu het begeven heeft, maar mijn vraag is de volgende: wat ik vreemd vind is dat bij de ON OFF switch in beide standen de startmotor gewoon rond gaat als ik op de startknop druk, vraag me af of je de motor dan ook nog wel uit kunt zetten met de switch. Kortom is dit normaal?
_________________ Kartloos tot er eens een baan in de buurt van Amsterdam komt. paar rondjes Berghem met de kartpaar rondjes Zandvoort met de auto
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: za maart 19, 2011 2:47 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
De startmotor beweegt idd wel, maar hij geeft dan geen vonk. Dit kun je ook horen. Dus als je hem op off zet dan onderbreekt hij die vonk wel. En gaat dus ook je motor uit.
Maar je accu is waarschijnlijk leeg, of op het tandwieltje van je startmotor zit teveel dik vet. Even het zwarte kapje eraf halen, dat asje met tandwiel schoonmaken met remreiniger en daarna smeren met WD40, geen dikker vet. Er zit een buisje met een veer op het asje, die moet soepel kunnen bewegen.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
|
|
Omhoog |
|
|
Ramon
|
Geplaatst: za maart 19, 2011 2:52 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 20, 2010 6:04 pm Berichten: 129 Woonplaats: Hoofddorp
|
Thx voor de info. Lijkt me sowieso wel handig een extra accu te hebben, dus ik ga er 1 halen en ook even proberen wat jij zegt.
_________________ Kartloos tot er eens een baan in de buurt van Amsterdam komt. paar rondjes Berghem met de kartpaar rondjes Zandvoort met de auto
Laatst bijgewerkt door Ramon op za maart 19, 2011 7:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: za maart 19, 2011 5:45 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Je kan er idd best altijd wel een extra bij hebben. Want de accu's zijn gewoon Het zwakkepunt van Rotax Max motoren. Loop nu ook met 3 accu's te sukkelen, terwijl er maar 1 meer dan een dag meegaat... Die accu zijn echt snel 'defect'. Ze doen het dan nog wel, maar ze gaan maar een uurtje mee dan ofzo...
|
|
Omhoog |
|
|
954rr
|
Geplaatst: za maart 19, 2011 10:24 pm |
|
Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm Berichten: 1133 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Een nadelige eigenschap van een accu is dat hij het nu goed doet en zometeen dus niet meer. Ik heb ook een reserve accu bij me, gelukkig nog niet nodig gehad. Ik kon er wel een max rijder mee helpen vanmiddag. Altijd makkelijk.
_________________ Kartloos Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven
|
|
Omhoog |
|
|