Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: spoorbreedte aanpassen
BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2010 3:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 31, 2009 8:13 pm
Berichten: 333
Woonplaats: geertruidenberg
heey jongens

ik heb net ff staan schoonmaken en viel me op
spoorbreedte kan iemand hierover uitleg geven wat het met je kart doet
en ik heb de achterkant opgemeten aan de ene kant van de as was het 10 cm
en de andere kant 13 cm staat hij toch niet goed afgesteld dacht ik zo
maar wat is nou het beste en hoe doe je dit uitlijnen zonder schijven
kunnen jullie mij wat tips geven over spoorbreedte ik heb een briggs and stratton wf
erop staan alvast bedankt jongens

met vriendelijke groeten

Maurice

_________________
Kombikart Rotax Max Senior uit 2006


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2010 3:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
De spoorbreedte is niet hetzelfde als de sporing.
Spoorbreedte kan je gewoon met een rolmaat afstellen.
Sporing met een rolmaat, uitlijnschijven of een laser uitlijnsetje.
Je kan ook zonder uitlijnschijven de sporing afstellen, alleen gaat dat minder precies.
Het kan bijvoorbeeld door een krijtstreep op de banden te zetten en die afstand (tussen de krijtstreepjes van band tot band) op te meten terwijl ze naar de acherkant van de kart wijzen, en vervolgens de wielen naar voren te draaien zodat de streepjes naar de voorkant van de kart wijzen, en dan nog een keer de afstand meten. Zijn beide afstanden hetzelfde staat de sporing neutraal, is de afstand aan de voorkant groter heb je uitspoor, en is de afstand achter groter heb je toespoor. Door de beide afstanden van elkaar af te trekken weet je om hoeveel toe of uitspoor het gaat. Sommige mensen gebruiken ook de putjes in de banden ipv krijtstreepjes hiervoor.
De procedure kan je heel gemakkelijk oefenen trouwens, bij de achterwielen, meet je daar toe of uitspoor zal je of nauwkeuriger moeten meten, of iets aan je kart moeten vervangen :P


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2010 4:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 31, 2009 8:13 pm
Berichten: 333
Woonplaats: geertruidenberg
oke dank je david maar wat ik bij mijn kart meette was
10 cm vanaf de klos naar de lager aan de linkerachterkant
13 cm vanaf de klos naar de lager aan de rechterachterkant
dit is niet goed volgens mij maar wat is een goede spoorbreedte dan de 10cm of 13cm
ik moet ze opelkaar afstellen

gr

_________________
Kombikart Rotax Max Senior uit 2006


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2010 4:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
De meeste mensen meten de complete breedte aan de achterkant, dus buitenkant wiel-buitenkant wiel. Dat is bij droog weer meestal tussen de 1.37 en 1.40.
Dat is soms lastig meten, dus je kan ook gewoon 1 keer de kart achter op 1.40 zetten, en dan opmeten hoeveel de afstand tussen lager en klos is. Wil je de kart smaller zetten, bijvoorbeeld op 1.39 weet je dat die afstand aan iedere kant een halve centimeter minder moet zijn.
Links en rechts zou normaal gesproken wel hetzelfde moeten zijn, dus 10cm aan de ene kant, en 13 aan de andere kant zal niet goed zijn (uitgaande van hetzelfde type wielklos aan beide kanten).
Meestal (maar dat is afhankelijk van het type kart, en de afstelling van de rest van de kart) resulteert een grotere spoorbreedte achter in minder grip achter.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2010 4:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 31, 2009 8:13 pm
Berichten: 333
Woonplaats: geertruidenberg
ok bedankt ga eens ff meten:P
ohja en maakt de bandbreedte uit want ik heb 6.0/11.0-5
maakt dit wat uit kwa spoorbreedte

_________________
Kombikart Rotax Max Senior uit 2006


Laatst bijgewerkt door ferrari91 op zo maart 21, 2010 4:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2010 4:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
En meet ook een keer zonder wielklos
Dus van lager naar het einde van de as, zodat je er over een week ofzo niet achter komt dat de lagers niet op exact dezelfde breedte zitten...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2010 4:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
De breedte van de band maakt normaal gesproken niets uit, aangezien je van buitenkant naar de buitenkant meet, en je toch dmv rijden op de baan uit zal moeten vinden welke breedte het beste werkt op dat moment.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2010 4:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 31, 2009 8:13 pm
Berichten: 333
Woonplaats: geertruidenberg
ik meette nu van buitenste kant van de band tot aan de andere kant van de band 127 cm
dat is die 3 cm van de rechterachter en dan aan bijde zijde's nog 5cm erbij
als dit goed begrijp

_________________
Kombikart Rotax Max Senior uit 2006


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2010 9:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
dan staat hij wel erg smal. uit eigen ervaring begint je achtekant dan enorm te hoppen in de bochten en dat resulteert weer in allemaal happen in je achterband. Wat ik het makkelijkst vond was gewoon de rolmaat door je achteras steken. dan achter de buitenrand van je velg haken en op die manier je breedte meten.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2010 10:02 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 31, 2009 8:13 pm
Berichten: 333
Woonplaats: geertruidenberg
ik heb hem nu op 130cm staan ga hem morgen op 140 cm staan maarjah maakt dat uit verschil 4takt en 2 takt
kwa spoorbreedte

_________________
Kombikart Rotax Max Senior uit 2006


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 21, 2010 10:11 pm 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
Wat je moet doen:
Je klossen + velgen eraf halen, je as centreren in de lagers (dus dat de einden aan beide kanten gelijk zijn) en dan je klossen gecentreerd terug zetten. Ik zou de totale breedte nu op ongeveer 137-138 zetten, en vanuit hier gaan spelen met je afstelling.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2010 8:40 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 31, 2009 8:13 pm
Berichten: 333
Woonplaats: geertruidenberg
ik heb me as gecentreerd en nieuwe klossen erop gezet en heb breedte 1.35 staan is dit genoeg voor een 4 takt en wat doet de breedte kwa bochten enzo
of moet ik hem nog breder zetten moet ik dan me voorwielen ook breder zetten

gr

_________________
Kombikart Rotax Max Senior uit 2006


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2010 8:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
Dat is per circuit verschillend
Je zal het dus moeten uitproberen

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2010 10:55 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
normaal gesproken smaller is meer grip, breder is minder grip. teveel grip zorgt ervoor dat je kart kan gaan hoppen in de bochten en in het uiterste geval op 2 wielen. te breed zorgt er weer voor dat je veel meer glijdt in de bochten. daar moet je een balans in zien te vinden.

succes :)

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 29, 2010 7:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 18, 2009 8:39 pm
Berichten: 219
Woonplaats: Vlaardingen
@Hendrik: Ikzelf heb een spoorbreedte van 140 staan nu slijten mijn achterbanden meer aan de binnenzijde dan op het totaal vlak(voor ook trouwens) waar is dit aan te wijten? Teveel glijden dan ? Dus te breed? Het zijn Bridgestone YKB heb nu 3x mee gereden 450 ronden ongeveer op Strijen en zit nu op het canvas rondom.

_________________
Je bent maar zo snel als het engeltje op je schouder.

Maddox 2011
TM K9C Special


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David