Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 8:39 am 

Off Topic:

V-max op Genk met de Swiss was voor mij 119 km/h met vertanding 13 - 75. Deze zou eigenlijk naar 13 - 74/73 moeten gaan waarmee de max snelheid boven de 120 km/h uitkomt. Ik ben recreatief rijder, wellicht rijden de wedstrijdrijders in de VT250 wel harder ???

Maar met een ICC kom je dan inderdaad wel tegen de 140-150 km/h denk ik op Genk.

On Topic:

Beginnen met karten kun je zo duur maken als je wilt, maar ik zou beginnen met een goede 2e hands die niet te duur is en eerst eens een jaartje uitproberen hoe het bevalt een eigen kart te hebben. Kom je er gelijk achter of de praktijk aansluit bij de gedachten die je hebt over het outdoor karten en het bijbehorende onderhoud en kosten.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 1:03 pm 

Citaat:
M'n snelste rondje daar was 56,3 dus .. maar denk niet dat dat echt iets iets met de topsnelheid te maken heeft? Het bochtenwerk kan evengoed langzaam he :p

Hangt er vanaf, elke km dat je sneller uit de bocht komt draagt bij tot je uiteindelijke top aan het eind van de rechte die er op volgt. Dus hoe trager je bochtenwerk hoe lager je top.
Maar ik wilde gewoon ns weten hoe krachtig je kart was. Het is maar dat de maxen onder andere snellere tijden draaien dan jij én die zitten aan ongeveer een 115Km/u als top op Genk.
Dus dan is jouw kart ofwel echt héél snel op het rechte stuk maar bakt die er op de rest van het circuit niks van of is er ergens een meetfout gebeurd. :wink:

Wel even voor alle duidelijkheid; Ik wil niet beweren dat een kart geen hoge snelheid kan halen maar ik vind dat er soms nogal met prestaties gegooid worden die nogal optimistisch ingeschat zijn. De reden waarom snap ik nog steeds niet, als er iemand zegt dat hij met zijn kart 110Km/H haalt is dat ook al een mooie prestatie en zal hem/haar daarom niet minder bekijken. Ik heb de slechte gewoonte om als er zoiets verteld wordt even na te rekenen of dit wel echt een aanvaardbare uitleg is.
Het omgekeerde heb ik dan ook al gehad, namelijk dat iemand me naast het circuit aanspreekt en vraagt wat mijn topsnelheid was. Als ik dan bijvoorbeeld (terecht) zeg dat ik aan een 112KM/H zat bekijkt die me raar want "zijn vriend" beweerde dat zijn top op dat circuit tegen de 130Km/h zit en toch was die vriend trager op weg dan ik...
Tja, wat moet je dan antwoorden. :^o

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 2:15 pm 

Top zegt zeker niet alles.... mijn top op Genk (met Swissauto SA250) lag dus op circa 119 km/h en mijn beste rondetijd was 55,77 sec. terwijl H288racing een veel hogere top had maar een minder snelle tijd heeft neergezet. Alles speelt hierin mee:

- temperatuur
- banden (compound etc)
- vertanding
- vermogen
- rijderskwaliteiten
- chassis
- gewicht
- enz

Bij een schakel zal de top makkelijker hoger uitvallen dan bij een automaat. Bij een automaat moet je een goed compromis hebben tussen top en trekkracht omdat je met een theoretische hoge top de bochten niet uitkomt (en daardoor die top toch niet haalt) en veel tijd verliest. Bij een schakel kun je steeds gebruik maken van het ideale RPM en daarmee dus een hogere top halen (bij gelijk vermogen en rijder) en in de bochten snel uit accelleren.

Neemt niet weg dat ik heb gehoord dat er met een Swissauto een theoretische top van circa 180 km/h gehaald kan worden... alleen als je de vertanding op deze top afstelt en dan op bijv. Genk gaat rijden, dan durf ik de weddenschap wel aan dat je met deze afstelling hele slechte rondetijden haalt :mrgreen: !

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 3:31 pm 

Wilfred,
Ben het volledig met je eens en dat wilde ik ook duidelijk maken in mijn vorige antwoord. Maar je zegt het zelf al:
Citaat:
Neemt niet weg dat ik heb gehoord dat er met een Swissauto een theoretische top van circa 180 km/h gehaald kan worden... alleen als je de vertanding op deze top afstelt en dan op bijv. Genk gaat rijden, dan durf ik de weddenschap wel aan dat je met deze afstelling hele slechte rondetijden haalt !

Ik durf zelfs beweren dat je met de vertanding afgesteld op een theoretische top van 180 km/h (of dat nu een Swiss, schakel, het type ICA of Rotax Max is) je top in de meeste gevallen zelfs minder hoog zal zijn dan die behaald met een "normale" vertanding. En dit onder andere net omdat je de zo belangrijke bocht voor het rechte stuk nooit snel genoeg zal uitkomen om een hoge top te halen. Ik denk dat je bij een schakelkart zelfs niet tot aan de hoogste versnelling zal geraken net omdat je niet snel genoeg zal kunnen optrekken. :idea:

Neem als voorbeeld maar de keren dat er op een circuit zoals Zandvoort met karts gereden werd. Daar waren zelfs schakelkarts bij die amper uit de pits geraakten net omdat hun vertanding op een zo hoog mogelijke top gesteld was :!:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 4:12 pm 

Yep Beire, zo is het maar net.

Het is leuk je topsnelheid te weten, maar je hebt veel meer aan het compromis om tot goede tijden te komen en een lekkere accelleratie te ondervinden; is veel leuker dan je absolute top !

Dus om maar weer on-topic te komen: Tip voor de beginnende karter, staar je niet blind op de "verhalen" over de topsnelheid van een kart, maar ga gewoon lekker rijden en uitproberen of het spelletje karten je aanstaat. Daar beleef je veel meer plezier aan (of ga anders dragracen.....).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 9:22 pm 

ik dacht dat mijn icc 134 op genk liep op mijn teller maar er zijn er nog bij die daar nog een trapje harder lopen

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2