Auteur |
Bericht |
sweepie
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 10:01 am |
|
Geregistreerd: di jan 12, 2010 1:55 pm Berichten: 10
|
hoi,
ik ben sinds gisteren lid op het forum omdat ik een kart heb gekocht. vrij logisch dacht ik zelf. Nu wil ik jullie meteen om wat info vragen. Ik heb namelijk een kart gekocht die al een aantal jaar stil staat. Het enige wat ik er van weet is dat het een vloeistofgekoelde 125 schakel is en die is van het merk pavesi. Ik had al op het forum gezocht wat voor blok maar kon het niet vinden, de carburateur zit aan de rechterkant van het blok en is van dellortho.
- wat moet ik doen voordat ik hem de eerste keer ga starten? - weet iemand wat voor blokje het is? - er zit geen vloeistof in de radiateur, wat moet erin koelvloeistof of water?
verder sta ik voor alle tips open. ik wil namelijk snel aan de gang en hem even proberen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 10:08 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Wellicht is het handig om een foto van de kart/motor te posten.
Belangrijk is, dat je alles goed schoonmaakt en delen die gesmeert moeten worden smeert. Zorg ervoor dat ouwe benzine uit de tank/leidingen wordt gehaald. En doe hier verse benzine in met de juiste mengverhouding. Je koelsysteem kun je vullen met water, maar met dit weer kun je dit opmengen met koelvloeistof zodat het niet bevriest.
|
|
Omhoog |
|
 |
sweepie
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 10:11 am |
|
Geregistreerd: di jan 12, 2010 1:55 pm Berichten: 10
|
ja ik wilde graag een foto plaatsen maar het was gisteravond te donker en had weinig tijd. er zit ook geen benzine meer in.
ik zal er vandaag nog een foto bij zetten. Ik ben nu aan het zoeken wat voor blok erop zit, ben erg nieuwsgierig meot ik zeggen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 10:30 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Meen dat pevesie enkel icc's maakt als het ok schakelblokken gaan. Maar dat zal iemand anders hier vast en zeker meer over weten.
|
|
Omhoog |
|
 |
sweepie
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 10:35 am |
|
Geregistreerd: di jan 12, 2010 1:55 pm Berichten: 10
|
ik kreeg net te horen van een bedrijfje bij mij in de buurt dat het een verouderd blokje was met roterende inlaat. tenminste dat dacht hij.
verder viel jhet me op dat de bodemplaat van kevlar is, of is dit altijd?
|
|
Omhoog |
|
 |
sweepie
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 10:38 am |
|
Geregistreerd: di jan 12, 2010 1:55 pm Berichten: 10
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 11:12 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Let erop dat je alle onderdelen controleert op haarscheurtjes etc. Vooral benzineleidingen kun je het beste elk jaar vervangen, want die worden keihard.
Wat betreft de kart zelf; het beste kun je hem tot het laatste schroefje uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten. Dan zie je gelijk in wat voor staat de onderdelen zijn en kun je waar nodig deze vervangen. Weet je ook gelijk hoe je kart in elkaar zit; altijd handig voor later.
Succes!
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
sweepie
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 12:10 pm |
|
Geregistreerd: di jan 12, 2010 1:55 pm Berichten: 10
|
ik had zelf gedacht om goed vette mengsmering er in te gooien in het gat vand e bougie, dan de zuiger op en neer laten gaan zodat hij vet is. de andere delen schoonmaken en starten.
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 1:02 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: goed vette mengsmering Te vet is ook niet goed, maar je kan inderdaad beter de eerste keer wat vetter rijden. 
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 4:21 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Hou dan maar al een hoop bougie's klaar want op die manier zal je er aardig wat vet laten slaan.
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 5:06 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
@ Beire: Door de eerste keer wat rijker te smeren ?
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 5:31 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik denk dat Sweepie bedoelt dat ie eerst wat olie door het bougiegat naar binnen laat druppelen zodat de cilinder en zuiger in ieder geval al meteen smering hebben.
@Sweepie: als jouw blok hetzelfde is als op de foto is het inderdaad een Pavesi met roterende inlaat, die worden alweer een paar jaar niet meer gemaakt. Ik zou in ieder geval de olie (van de bak en koppeling) vervangen, de carburateur uit elkaar halen en schoonmaken, misschien de binnenkant van het blok zelf ook even een beetje spoelen met benzine. Zoals al aangegeven werd kan je het beste ook de benzineleidingen vervangen, en vermoedelijk is het ook het ook een goed idee om de benzinepomp even te reviseren. Aandachtpunt van de kart zullen voornamelijk de remmen zijn, die hebben bijna altijd te lijden van lang stilstaan.
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 5:54 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Zo had ik het ook begrepen hoor. Ik wilde alleen maar zeggen dat hij niet als een gek met de smeerbus moet tekeer gaan want dan heb je kans dat je de boel vet slaat. Maar dat bedoelde hij ook niet echt als ik zijn posting zo nog ns overlees. Sorry.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en zoals hogerop vermeld het blok uiteen halen en ook de oliekeerringen vervangen als voorzorg. Veel kans dat die na lang stilstaan verhard zijn en dus niet meer zo goed afsluiten. Gooi dan ineens ook de bovenkant open en dan kan je ineens de zuiger ook met de hand even wat insmeren. Onhoudt wel dat zo'n roterende Pavesie blok niet echt simpel te rijden valt. Die moet je echt wel hoog in de toeren houden wil je vooruit gaan.
|
|
Omhoog |
|
 |
sweepie
|
Geplaatst: wo jan 13, 2010 9:00 pm |
|
Geregistreerd: di jan 12, 2010 1:55 pm Berichten: 10
|
ik heb inderdaad al wat benzine met olie naar binnen laten druppelen en ga morgen de door jullie genoemde zaken even controleren. leidingen vervangen en dergelijke. ik was er al bang voor dat hij moeilijk te rijden was maar daar kom ik snel genoeg achter. ik ben vandaag bij een kartzaakje geweest in uden en die hebben me ook wat advies gegeven. ik heb hiervoor (een hele tijd geleden) een 100cc automaat gehad, maar nog nooit geschakelt. ik hoop dat ik hem morgen aan de praat krijg dan zal ik meteen even wat goede foto's maken. Ik weet namelijk ook niet wat voor frame het is. eigenlijk weet ik niets van de kart, haha. heb hem in een bevlieging gekocht.
|
|
Omhoog |
|
 |
sweepie
|
Geplaatst: vr jan 15, 2010 11:07 am |
|
Geregistreerd: di jan 12, 2010 1:55 pm Berichten: 10
|
hij doet het!!!!!!! Nu moet ik even het brandstofpompje reviseren denk ik omdat hij afslaat na een korte tijd. Hij loopt wanneer ik de benzine heb aangezogen en vervolgens niet meer. Ben al blij dat ik in ieder geval weet dat er leven in zit.
|
|
Omhoog |
|
 |