Auteur |
Bericht |
Klainstain
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 12:56 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Toen ik laatst ging rijden met mijn Rotax 100cc met roterende inlaat, had ik het probleem dat ik mijn ketting "steeds" doortrok.
Er zijn zo 3 kettingen versleten op 1 dag, wat ik best genoeg vind.. Iemand zei dat het kwam door veel pk's .. En ik heb hier ook gelezen dat er 219 en 428 kettingen zijn. En dat die laatste sterker zijn.
Maar past die laatste wel bij mij? En de gebruikte kettingen waren nog nieuw ..
Welke ketting zou ik best kopen? Ik heb ook nog langere liggen, kan ik die eventueel inkorten?
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 12:58 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Ik heb op men PRD een ketting uit Tsjechië die een goed jaartje zou meegaan op een Rotax Max, dus dan zou hij het op jou 100cc toch ook wel even moeten uithouden.
Weet enkel niet precies van waar die komt (men dealer heeft ze erop gelegd en hij heeft ze viavia gekocht).
Als je wil informeer ik er eventjes naar...
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 1:02 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
en is dat een 219 of 428 ?
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
Xzelicon
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 1:11 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
met een 428 heb je ook andere tandwielen enzo nodig Kainstan, de ketting is breder. Verder moet je gewoon een merk 219 ketting kopen, denk aan een D.I.D ofzo... Wij rijden met de biland ook gewoon 219, en dat moet een 100cc toch ook wel zeker aankunnen.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 1:23 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Just checking:
- Stonden de tandwielen wel recht in lijn met elkaar ? - Ketting goed op spanning ? - Tandwielsupport goed vastgezet ?
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
DH-karting
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 1:27 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
Klinkt inderdaad alsof er iets niet goed staat ( tenzij je een 100cc hebt met 38pk natuurlijk ) Let er vooral op dat nieuwe kettingen na een paar rondjes al uit rekken. Waardoor de ketting meteen veel losser komt te staan. Dan moet je de ketting dus weer opnieuw bijstellen. Anders rijd je hem zeker stuk. En natuurlijk goed blijven smeren.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 1:28 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Jup alles was gecheckt. Eerst stonden ze wat scheef, maar dat hebben we dan weer in orde gebracht. En het was een merkketting
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 1:29 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Is je as recht ? Kan ook voor problemen zorgen natuurlijk !
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
RAM Racing
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 2:39 pm |
|
Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm Berichten: 634 Woonplaats: Hoorn
|
Was het tandwiel ook versleten? Of alleen de ketting? Met versleten bedoel dat de tanden op het tandwiel naar voren gaan staan....
_________________ [color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...
|
|
Omhoog |
|
|
igot
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 2:41 pm |
|
Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm Berichten: 1506
|
Heb je enkel de kettingen vervangen, of ook de tandwielen? Het kan zijn dat een van je tandwielen is versleten, en daardoor steeds de kettingen harder laat slijten. Wij raden aan alles in zijn geheel te vervangen.
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 3:15 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
nieuwe tandwielen en ketting. maar hij zal dan wat losser gekomen zijn zoals DH-karting zegt. Haha, nee deze is full tuned, 41pk op de testbank.
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
RAM Racing
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 5:07 pm |
|
Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm Berichten: 634 Woonplaats: Hoorn
|
Die ketting en het tandwiel moeten het makkelijk kunnen houden. Ik denk eerder dat je gewichtsverhouding voor/achter niet klopt en je teveel druk achter hebt. Het binnenste achterwiel kan dan niet genoeg liften. Hierdoor trekt je motor te hard aan de ketting en het tandwiel.
_________________ [color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 5:09 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
en wat kan je daar aan doen?
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 5:12 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Ik denk eerder dat je gewichtsverhouding voor/achter niet klopt en je teveel druk achter hebt. Je gewicht wat meer naar voor leggen
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di dec 22, 2009 6:19 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
De kettingen waar Tom het over heeft heten volgens mij Cz, ze waren destijds verkrijgbaar bij Kart-Parts, en volgens mij ook bij Kartshop Limbur, wie weet nogsteeds. Ik heb dat merk ook uitgeprobeerd, en merkte (behalve de prijs) geen verschil met de DID kettingen.
Je kan een ketting overigens ook inkorten, echter heb je daar een speciaal stukje gereedschap voor nodig.
Om slijtage tegen te gaan gewoon de tips volgen die hier al gegeven zijn. Zeer regelmatig smeren met een goede kettingspray helpt ook, ik smeer de ketting zo'n beetje iedere keer eventjes voordat ik de baan op ga.
|
|
Omhoog |
|
|