Auteur |
Bericht |
Turtle
|
Geplaatst: wo dec 16, 2009 4:05 pm |
|
Geregistreerd: di okt 27, 2009 9:48 am Berichten: 16
|
Ik ben van plan om vrijdag a.s., ondanks de lage buitentemperatuur, in Berghem te gaan karten. Ben in het bezit van een 125cc automaat zonder computer tbv motortemperatuur, dus kan moeilijk inschatten wat het resultaat is van het afplakken van de radiateur. Zijn er desondanks adviezen/zaken waar ik rekening mee moet houden bij het rijden met lage buitentemperatuur? Komen de banden bijvoorbeeld voldoende op temperatuur en wordt de motor warm genoeg?
Alvast dank voor de reakties.
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: wo dec 16, 2009 4:18 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Ja ik zou hier ook wat info over willen, maar dan over een luchtgekoelde. MOET ik de carbu herafstellen? En is een andere bougie noodzakelijk?
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: wo dec 16, 2009 4:18 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Als je merkt dat je te weinig grip hebt kan je je banden wat zwaarder zetten.
Voor de motor zou je toch wel een temperatuursensor moeten hebben... Of je kan hem natuurlijk op goed geluk afplakken... Maar sowieso naar de toekomst toe ook een alfano of mychron aanschaffen. Als je eens een warmloper hebt en je merkt het niet, dan ken heel wat schade oplopen...
Het is ook wel verboden op de meeste banen, maar ik zou ook zeker een scheutje koelvloeistof in het water van de radiateur vermengen. Als je een uurtje in paddock staat en het vriest dan kan je dat zuur opbreken;-)
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: wo dec 16, 2009 4:19 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
@ Klainstain Je kan de carbu best wat rijker afstellen. Als je merkt dat hij het tijdens het rijden niet zo vlotjes doet, kan je hem alsnog een klein beetje armer zetten...
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
DH-karting
|
Geplaatst: wo dec 16, 2009 4:31 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
Bij een luchtgekoeld kan je het beste een deel van de cilinder aftapen. En een andere bougie natuurlijk. ( B9eg bijvoorbeeld ) Ook zou ik iets van rubberen handschoenen aandoen onder je normale handschoenen. Aangezien je handen er anders echt af vriezen Banden temperatuur moet wel wat omhoog maar niet teveel. Zo kwam ik er afgelopen zondag ( +- 3 graden) achter dat ik met 0.8 bar koud veel minder grip had dan met 0.7 koud.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: wo dec 16, 2009 4:35 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Als je bandjes te warm worden, hebben ze ook niet echt veel grip meer, zoals DH zegt.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo dec 16, 2009 4:37 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
je zou een zachtere compound band kunnen kiezen... radiateur zou ik wel redelijk afplakken en na een rondje of 5 even controleren of de machine wel lekker op temp komt. neem desnoods ff een buiten temp sensor mee die water dicht is, kun je die in je koelvloeistof hangen als je binnen komt.. zit je op ~50 graden dan zit je wel redelijk in de buurt Idd pure koelvloeistof accepteren ze niet (ivm gladheid als je lekt) maar 1/10 voor de winter doen ze niet zooo moeilijk over.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: wo dec 16, 2009 10:00 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Werd afgelopen week getipt door jongen van de lokale auto garage. Er is nu een bepaald goedtje wat je in een verhouding van 1/15 bij je koelwater kunt doen waardoor niet meer kan bevriezen tot 20C onder nul en wat ook oplost (mocht je water morsen). Als goed is krijg ik volgende week eerste fles.
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: wo dec 16, 2009 10:08 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
@Klainstain; Bij een luchtgekoelde even extra opletten tijdens het opwarmen van je blok. Het beste is om tijdens het opwarmen op de baan een tijdje de voorkant van je motor (cylinder) met je hand van de wind afschermen. Dit om te voorkomen dat de achterkant van je blok al goed warm staat en de voorkant nog ijskoud. Je blok word dan ongelijk belast en zal meer slijtage geven tot zelfs de kans op een vastloper aan toe.
|
|
Omhoog |
|
|
highfly
|
Geplaatst: wo dec 16, 2009 10:22 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 25, 2007 8:26 pm Berichten: 94 Woonplaats: Hilversum
|
Citaat: Bij een luchtgekoelde even extra opletten tijdens het opwarmen van je blok Geldt dit verhaal ook voor 4takt motoren? Kort en goed, moet je daar in de winter ook nog voorbereidingen treffen met deze "barbaarse" temperaturen?
_________________ Heb: Parolin Kit Kart + Honda 390CC (conform VKCT reglement) Startnummer: 97 bij Kartclub Eefde
Had: BRM DK2 + Honda 390CC (conform VKCT reglement) uit 2002. Startnummer: 116 bij Kartclub Twente
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: wo dec 16, 2009 11:09 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Oké beire, bedankt voor de tip Zal ik zeker onthouden !
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
Bob77
|
Geplaatst: do dec 17, 2009 12:51 am |
|
Geregistreerd: vr mei 02, 2008 10:36 pm Berichten: 474 Woonplaats: Oldenzaal
|
Citaat: Geldt dit verhaal ook voor 4takt motoren? Kort en goed, moet je daar in de winter ook nog voorbereidingen treffen met deze "barbaarse" temperaturen? In principe niet echt, de Honda motoren lopen altijd met 1 a 2 keer aantrekken. Je kunt het beste alleen niet meteen vol doortrappen, maar gewoon ff netjes 2 rondjes iets rustiger rijden. Maar de motor kan het prima hebben
_________________ TonyKart EVRR (2011) ft. Honda GX390
|
|
Omhoog |
|
|
Turtle
|
Geplaatst: do dec 17, 2009 8:34 am |
|
Geregistreerd: di okt 27, 2009 9:48 am Berichten: 16
|
Boeh, met de huidige sneeuwval ziet het er naar uit dat er green meter gereden wordt. Bedankt voor de info. Er is vast niet ergens een warme binnenbaan voor 125cc?!
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: do dec 17, 2009 8:38 am |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Er is vast niet ergens een warme binnenbaan voor 125cc?! Jammer genoeg niet nee denk ik.
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
highfly
|
Geplaatst: do dec 17, 2009 4:05 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 25, 2007 8:26 pm Berichten: 94 Woonplaats: Hilversum
|
Citaat: met de huidige sneeuwval ziet het er naar uit dat er green meter gereden wordt. Recept: 4 x riemen maken met daarin spijkertjes en die om de banden heen rijden. Ik hoop op stevig natuurijs, dan wil ik eens proberen om met mijn kart op natuurijs te gaan rijden. haha.
_________________ Heb: Parolin Kit Kart + Honda 390CC (conform VKCT reglement) Startnummer: 97 bij Kartclub Eefde
Had: BRM DK2 + Honda 390CC (conform VKCT reglement) uit 2002. Startnummer: 116 bij Kartclub Twente
|
|
Omhoog |
|
|