Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 11:42 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 25, 2008 12:25 am
Berichten: 625
Woonplaats: Zoetermeer | Zuid Holland
Waarom is in het verleden de 390-klasse niet meer opgenomen in bijv. een NK?

Hoe zit het met de gelijkwaardigheid van deze klasse in een competitie op landelijk niveau?

Is deze gelijkwaardigheid van de motoren goed te controleren?

_________________
Uithof KWM kart Racing Team < = link
UIthof KWM Kartschool < = link

Indoor Game & Kartcentrum De Uithof

RK1 Dealer en Servicepoint
EKS Dealer en Servicepoint
NK & GK4 viertakt Servicepoint


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 12:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Te weinig inschrijvingen....

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 1:08 pm 

Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am
Berichten: 209
Te weinig interesse vanuit de rijders, ooit reden de Prokarts en de 390's nog in hetzelfde veld bij Len. Maar op een gegeven moment waren er nog maar een handjevol over, toen is men gestopt.

En dat was ook nog in een tijd dat er op amateur-niveau geen goed alternatief voorhanden was, tegenwoordig heb je de RK1's. Daarbij ben je als rijder redelijk verzekerd van betrouwbaarheid, relatief lage kosten en een goed geregelde homologatie voor de motor.

De tijd zal het uitwijzen, misschien lukt het toch om de klasse weer van de grond te trekken, maar ik geloof er niet zo in. De mensen die écht willen racen, hadden dat allang in een andere klasse kunnen doen als je het mij vraagt.

_________________
#4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 4:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 25, 2007 8:26 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Hilversum
Citaat:
Is deze gelijkwaardigheid van de motoren goed te controleren?

Jawel mijn blok was ooit verzegeld... en volgens het reglement kon men ook besluiten om dit in te nemen na einde wedstrijd. Echter in 2008 toen ik bij KCT reed gebeurde dit nooit. Maar dat was vermoedelijk ook omdat de interresse aardig terugliep en men vermoedelijk niet nog meer mensen wou laten weggaan. Daardoor merkte je wel hoop verschil in snelheden waardoor een controle wel handig zou zijn geweest, maar dat is off-topic!

Citaat:
En dat was ook nog in een tijd dat er op amateur-niveau geen goed alternatief voorhanden was, tegenwoordig heb je de RK1's. Daarbij ben je als rijder redelijk verzekerd van betrouwbaarheid, relatief lage kosten en een goed geregelde homologatie voor de motor.

Een nieuwe 390cc (volgens reglement) kost € 1895,00 euro. Een RK1 kost € 1750,00. Dus veel prijsverschil is er niet in!! De 390cc is onwijs betrouwbaar. De RK1 zal dat ook zijn, maar is uiteraard korter op de markt. En heeft wel wat kinderziektes gehad. Ik ken de RK1 niet goed genoeg, maar heb me laten vertellen (zie ook elders op dit forum) dat een RK1 voor een rijder tot 70kg goed te doen, daarboven is een 390cc fijner om te rijden voor de wat zwaardere mensen. Dus voor mij is het persoonlijk geen optie.

_________________
Heb: Parolin Kit Kart + Honda 390CC (conform VKCT reglement)
Startnummer: 97 bij Kartclub Eefde

Had: BRM DK2 + Honda 390CC (conform VKCT reglement) uit 2002.
Startnummer: 116 bij Kartclub Twente


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 9:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
een kale rk1 kost 1200 euro hoor! Dus er is wel degelijk verschil in prijs!.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 9:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 25, 2007 8:26 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Hilversum
Citaat:
een kale rk1 kost 1200 euro hoor! Dus er is wel degelijk verschil in prijs!.

Dit vond ik op de website van kartingevents:
Aanschaf 2e hands frame + nieuwe motor € 1.750,00

Dus ik neem mijn woorden terug, want hier zit dus een kart bij en dat had ik dus niet gezien :oops: :oops:

_________________
Heb: Parolin Kit Kart + Honda 390CC (conform VKCT reglement)
Startnummer: 97 bij Kartclub Eefde

Had: BRM DK2 + Honda 390CC (conform VKCT reglement) uit 2002.
Startnummer: 116 bij Kartclub Twente


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 17, 2009 11:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
en nog steeds denk ik dat het niet verkeerd is om replica honda motoren toe te staan. in amerika doen ze dat ook zonder probleem. exact de zelfde motoren alleen andere naam en fabriek/afkomst.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2009 10:04 am 

Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am
Berichten: 209
Die discussie gaan we niet meer voeren. In het NK hebben ze al de grootste problemen om alle onderdelen die voor de Prokarts gebruikt mogen worden goed en eerlijk te documenteren, dan praten we alleen maar over de onderdelen die Honda zelf door de jaren heeft gebruikt. Ga je daar allerlei fabrikanten aan toevoegen, dan is het gewoon niet meer te controleren en kun je eigenlijk niet anders dan de motoren maar vrij te geven...

_________________
#4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2009 10:19 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
we hoeven er ook geen discussie over te voeren. de discussie gaat waarom er geen 390 klasse op NK niveau is. iedereen kan daar op antwoorden en zijn meningen over uitlaten. nou dit is mijn mening en mijn idee hoe het eventueel wel zou kunnen werken.

"Ik denk" dat er dan wat meer mogelijkheden zijn voor iedereen. en over de controle, het lijkt mij evenveel moeite als het controleren van de KF3-klasse, KF2, KZ2, 125cc nationaal, 125cc automaat en vt-250 open merk klasses. Het is in het begin wat meer werk inderdaad om bepaalde merken te homologeren met typenummers zoals jij dat ook aangeeft. maar naar mijn mening krijgt de klasse een klasse als de 390 wel meer vrijheid in keuze en wat de spanning en funfactor wel op kunnen krikken.

Er zit ongeveer 400 euro verschil tussen een standaard Honda en standaard PTM. ze kunnen verder op exact de zelfde manier klaar gemaakt worden met exact de zelfde onderdelen. misschien is er idd wel een kwaliteitsverschil, dat kan ook haast niet anders. maar daar kiest diegene zelf dan voor. maar het vergemakkelijkt het wel voor beginners met een minimaal budget om deel te nemen. een Honda kost VKCT klaar +/- 1800 euro. ben de paauw uit soest biedt ook een replica honda raceklaar gemaakt voor 1295,-. dat zelfde geld ben je ook voor een worldformula kwijt of RK1.

Correct me if i'm wrong, ik ben maar een buitenstaander, maar wel met een open blik.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2009 10:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Je noemt wel een paar klasses op waar ten eerste heel veel vrij is, en er dus zat ruimte voor tunen is, en die ten tweede sowieso al niet goedkoop zijn. Ik denk dat je de moeite die je moet doen voor een goede technische controle van een viertaktklasse die vrijwel geheel standaard dient te zijn onderschat.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2009 10:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 25, 2007 8:26 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Hilversum
Bij de kartclub Twente hebben ze even na zitten denken over een aparte klasse voor imitatie. Maar dan wel gewoon in één 390cc startveld, maar aparte klassificering/prijzen. Het is om andere redenen uiteindelijk helemaal niet doorgegaan. De club is namelijk in de ijskast :D.

Maar feit blijft dat ik het juist fijn vind (mits goede controle op de blokken op gelijkheid) als iedereen met gelijk materiaal rijdt. En ja... er kunnen dan nog blokken zijn die harder lopen. Maar ik denk dat het verschil zich dan gaat openbaren in wat voor chassis, wat voor coureur, wat voor verstand van afstellen. Want ook daar zijn nog steeds meters (lees: seconden) te vinden!

@Hendrik1985
Citaat:
... ze kunnen verder op exact de zelfde manier klaar gemaakt worden met exact de zelfde onderdelen...

Dan zijn ze toch gelijk aan elkaar??? of zie ik dat verkeerd?

_________________
Heb: Parolin Kit Kart + Honda 390CC (conform VKCT reglement)
Startnummer: 97 bij Kartclub Eefde

Had: BRM DK2 + Honda 390CC (conform VKCT reglement) uit 2002.
Startnummer: 116 bij Kartclub Twente


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2009 11:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
heb je wel gelijk in en waarschijnlijk onderschat ik het ook wel. ik probeer hier alleen maar mee te denken om bijvoorbeeld het komende kampioenschap in de GP4 wel succesvol te maken. als je alleen in hokjes denkt (daarmee zeg ik niet dat jullie in hokjes denken) en je doet het puur op 1 manier en niet anders. dan is er inderdaad een grote kans dat de lol er op een duur af. dan kan je inderdaad de stekker er uit trekken of je probeert een alternatief.

De klassen die ik opnoemde waren inderdaad klassen met een groot budget en ruimte om te knutselen. maar daar in tegen zijn de honda replica's exact het zelfde en kan je gewoon de zelfde regels en waarden hanteren als bij de Honda motoren zelf. ik weet niet hoe het normaal gaat met homologaties maar laat de importeurs zorgen voor een homologatie formulier die dan gecontroleerd word door een onafhankelijk team van de organisatie. dan moet dat toch niet een heel groot probleem zijn!? en dan zullen de aanschafkosten inderdaad wat kunnen stijgen maar dat lijkt me niet dat het meer dan 100 euro meer zal worden per motor.

in mijn topic die ik een tijdje terug heb gestart zijn er 74% van de stemmen die deze samenstelling wel zien zitten en 26% is tegen. en dat alleen al van uit dit forum.

maar nu wordt het inderdaad een discussie hierom, het is maar een idee! :roll:

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2009 11:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
Citaat:
Dan zijn ze toch gelijk aan elkaar??? of zie ik dat verkeerd?


ja dat zie je goed 8) alleen aanschafprijs is bijna 50% goedkoper dan een standaard honda. kwalitatief zal er natuurlijk wel een verschil zijn maar daar kies je dan ook zelf voor.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do nov 19, 2009 9:36 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm
Berichten: 910
Woonplaats: Deventer
En wat nu als ondanks alle regels enz. door handig gebruik te maken van toleranties een van die replicas een fractie sneller blijkt? We gaan er nu vanuit dat de Honda 390 het beste product is, en replica's een keuze.... Wat als het andersom is? Dan krijg je onvermijdelijk de situatie dat iedereen wel een replica wil rijden en onnodig moet investeren.

Dat is de reden van (lowbudget) eenheidsmerkklassen. Dat dit in VT250 of KF/KZ niet opgaat, is simpelweg omdat voor de budgetten het type motor niet zoveel uitmaakt.

_________________
Afbeelding
http://www.rikvanbeek.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr nov 20, 2009 7:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
als dat andersom is dan, kopen de mensen met veel geld een nieuwe motor en de deelnemers met een minder budget blijven bij hun honda tot dat het de tijd is om een nieuwe aan te schaffen. Ik begrijp ook wel dat dit waarschijnlijk een onmogelijke zaak is. het zou alleen erg mooi zijn als het wel zou werken.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David