Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat aan te schaffen
BerichtGeplaatst: di nov 03, 2009 8:16 pm 

Hallo allemaal,

Ik wil voor wat extra training voor autosport een kart aanschaffen. Nu heb ik wat rondgekeken en wil ik graag wat advies van jullie.
Het is vooral bedoeld om recreatie mee te rijden, echter wel serieus aangezien ik het als training gebruik.

Hier wat info:
Mijn budget is 3000-4000 euro, ik zoek een gebruikte!
Ik woon in amsterdam, vind het echter niet erg om een uur tot 1,5 uur te rijden.

2 vs 4 takt?
Ik weet dat steeds meer banen gaan sluiten voor 2 takt, zijn er echter 4 takt karts die ook serieus snel zijn? Bijv vergelijkbaar met een 125 cc schakelkart? Zo ja, wat zijn deze en wat kost zoiets?

2 takt,
Van de 2 takt heb ik al wat rondgekeken, aangezien ik recreatie rij wil ik geen 100 cc die na iedere 4 uur gereviseerd moet worden.
Hoe zit dit echter met 125 cc's? ik ga geen wedstrijden rijden, dus zal de motor niet voor het minste of geringste laten reviseren, maar waar moet ik aan denken aan het aantal rijuren voordat het echt niet meer kan? En zit hier nog veel verschil tussen bij de verschillende modellen? icc/cross/promo etc?

Over het algemeen geldt, ik wil geen opgevoerde huurkart, maar ook geen kart die na iedere keer rijden helemaal uit elkaar moet. Het moet echter wel serieus hard gaan, en ik kijk ook niet op een euro meer of minder.
Graag jullie advies over wat aan te schaffen.

Alvast bedankt,

Paul

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Wat aan te schaffen
BerichtGeplaatst: di nov 03, 2009 8:34 pm 

Er zijn inderdaad ook viertakt karts die serieus snel zijn. Misschien net niet zo snel als een ICC, maar heel veel scheelt het niet, al helemaal niet als degene die op de ICC rijdt niet kan sturen :P
Als je het als training voor de autosport wilt gebruiken (en ook al wat ervaring in de autosport hebt) is het desondanks het overwegen waard om toch voor een schakelkart te gaan. Er bestaan ook 4takt schakelkarts, echter zijn die vrij zeldzaam. Een tijdje geleden stonden er een paar op Marktplaats, volgens mij nog net binnen jouw budget.
Ik heb overigens geen idee hoeveel draaiuren die motoren kunnen maken voordat er een revisie nodig is.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 03, 2009 10:17 pm 

als je een snelle 4-takt wil kan je eens kijken naar:

een vampire VT250(38 pk) http://www.vampire-engine.com/
of een Swissauto 250 (35 pk)http://www.swissauto250.eu/index.htm

(het zijn geen schakels)

grtz
kenneth

Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35
Gillard T-rex - nr: 35

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2009 9:19 am 

38 pk is idd veel! een cross blok zit toch rond de 37 pk?
Waar moet ik aan denken met het onderhoud van deze motoren? Revisie en andere dingen?
En hoe zit het eigen met een chassis als ik zo een motor koop? Welke specificaties of wat voor een type chassis moet ik dan hebben?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2009 9:53 am 

Bij een viertakt moet je in principe niet zoveel sleutelen, olie verversen en dergelijke zal wel moeten gebeuren maar dat spreekt voor zich.
Voor een chassis kan je kiezen wat voor merk je wil, iedereen zal een ander gevoel hebben over een bepaald chassis. Wel zal je rekening moeten houden dat je er zo een blok (Vampire VT250 of Swissauto 250) op krijgt. Maar daar verschilt het weer van merk tot merk. Zo kan TonyKart misschien maar 2 chassis leveren voor een dit type motor terwijl een CRG er misschien 3 kan leveren.

Grtzz

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2009 12:24 pm 

Met een vampire of swissauto zijn voorremmen zo goed als noodzakelijk

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2009 12:24 pm 

Hallo Zagy,

Wat je ook kunt overwegen is een Wankel (zoek wel de Aixro XR50; er is ook nog een andere leverancier maar die schijnt minder betrouwbaar te zijn); deze motoren hebben serieuze power (50+ PK) en zijn ook redelijk onderhoudsvrij. Ik weet niet exact om de hoeveel uur er revisie nodig is, maar ik weet iemand die ermee rijdt en geen problemen heeft qua betrouwbaarheid etc.

Gezien het motorvermogen dat je wilt is het bij de keuze van het chassis belangrijk dat deze ook remmen op de voorwielen heeft. Mocht je voor een Swissauto SA250 gaan, dan schijnt een Tonykart chassis moeilijk te zijn i.v.m. bevestiging van de motorsteunen. Voor de rest kun je in principe voor elk bekend merk gaan. Echt slechte merken zijn er niet, maar iedere rijder heeft zijn voorkeur natuurlijk. Ga eens kijken op diverse banen en praat met veel mensen, dan leer je snel wat er te koop is. En omdat je niet veel revisies wilt zal het uitkomen op een snelle 4-takt of Wankel denk ik. Succes.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2009 1:02 pm 

Een goede keuze zou inderdaad de Swissauto zijn. De Vampires zijn iets langzamer.
Op sommige banen zijn de Swissauto's zelfs sneller dan een wankel.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2009 1:42 pm 

De genoemde 38 PK voor de Vampire (door Fuchs-racing) is echter wel de R-versie !! De normale Vampires hebben 34 PK.
Ook de Swissauto kun je met een grotere carburateur extra PK's geven trouwens.

Maar de standaard Swissauto SA250 en Vampire motoren zijn reeds snel (genoeg).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2009 7:09 pm 

oops, foutje :oops:

grtz
kenneth

Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35
Gillard T-rex - nr: 35

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]