Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koppeling afstellen?
BerichtGeplaatst: za aug 14, 2004 8:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 18, 2004 9:50 pm
Berichten: 80
Hee beste medeforummers.

Ik heb dus een promo 95 en daar zit een koppeling op. Vroeger liet ik die altijd afstellen door een vriend van me, en dat ging altijd goed eigenlijk.
Nu is hij verhuist, en moet ik het dus zelf doen. Natuurlijk heb ik hem gevraagd hoe dat moet, maar ja, zoals hij het uitlegt snap ik er niet veel van :? Resultaat: een vern**kte koppeling :oops:
Heeft iemand misschien nog tips voor me?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 14, 2004 10:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ehh er zijn geloof ik wel 3 verschillende types koppeling voor de promo95. Het ging geloof ik om een Iame K25 he, dus niet de Leopard.
Dan blijven er dus nog 2 types koppeling over, maar die lijken heel erg op elkaar, dus ik denk dat je die ook hetzelfde afstel.

Belangrijk is dat alle onderdelen aan je koppeling in goede staat zijn. Dat betekent dat:
-het huisje recht is, en geen scheuren vertoont
-de twee koppelingsplaten recht zijn, en een glad oppervlak hebben, en niet al te ver ingesleten zijn.
-de gewichtjes, veertjes en moertjes in orde zijn.
-de frictieplaat niet versleten, of "verglast" is

Om de koppeling af te stellen kan je die het beste van de moter afhalen (hoeft niet per se, maar is wel makkelijker). Nadat je alles gecontroleerd heb, en er zeker van ben dat alle onderdelen ok zijn, zet je de koppeling weer gedeeltelijk in elkaar:
doe de gewichtjes in het hartje, en leg daarop de eerste koppelingsplaat. Keer de koppeling om, en monteer aan de achterkant de veertjes en de moertjes. Zet de moertjes vast met Loctite (wel met een type dat je later nog los kan krijgen he :P ).
Meet met een schuifmaat de afstand tussen de achterkant van de moertjes, en de bovenkant van de koppelingsplaat. Deze afstand moet (als ik me niet vergis) bij alle drie de moertjes 22mm zijn.
Zet vervolgens de rest in elkaar.

De afstand tussen de plaat en de moertjes bepaalt de mate van slip van de koppeling. Is de afstand klein, dan staan de veertjes strak en zal de koppeling pas bij een hoog toerental aangrijpen. Het omgekeerde geldt natuurlijk voor een grote afstand tussen plaat en moertjes.

Vroegah had ik een heleboel gegevens opgeslagen op mijn laptopje, maar ja aangezien die gestolen is, kan ik het niet meer opzoeken.
Moet dus op mijn geheugen vertrouwen wat die 22mm betreft, mocht je daaraan twijfelen, bel dan even je karthandelaar, die weet het vast wel :D


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 15, 2004 3:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 18, 2004 9:50 pm
Berichten: 80
Hmm ik denk dat ik de veertjes te strak afgesteld had, waardoor er teveel slip was en de koppeling te heet werd. Moest dus nieuwe platen hebben :(
Maar je bedoel dus dat je de afstand moet meten tussen de eerste plaat (die die het dichtste bij de moter zit) en de achterkant van de moertjes. Ik neem aan dat je vanaf de buitenste rand meet waar de frictieplaat contakt mee maakt, want in het midden is de plaat dacht ik een milimeter ofzo dikker.
Is er trouwens geen manier om te meten als de koppeling nog helemaal in elkaar zit?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 15, 2004 4:14 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik heb hier een link gevonden over koppeling afstellen ik snap der niet veel van maar da hoef ik ook nie want ik heb gaar geen koppeling :D
http://www.brendel.com/racing/stall_speed.shtml


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 15, 2004 6:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Die website kende ik al, maar vind het een vaag en ingewikkeld verhaal. Denk trouwens dat het niet echt van toepassing is op de horstman koppelingen voor de promo's.

Je moet inderdaad meten vanaf de buitenste rand. Je zou wel kunnen meten als de koppeling helemaal in elkaar zit (al zul je alsnog het tandwiel moeten demonteren). De afstand zou je dan moeten meten van de tweede plaat tot de achterkant van de moertjes. Hiervan weet ik de correcte afstand echter niet.
Deze manier heeft echter een nadeel: hij is veel minder nauwkeurig. Bijna geen enkele koppeling heeft nog 100% rechte platen, hierdoor krijg je dus afwijkingen bij het afstellen. De kans is dan groot dat je welliswaar alle moertjes op dezelfde afstand t.o.v de (tweede) plaat afstel, maar dat niet alle veertjes op dezelfde spanning staan.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 18, 2004 7:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 18, 2004 9:50 pm
Berichten: 80
Haal em de volgende keer er wel gewoon af. Lijkt me inderdaad nauwkeuriger, en aangezien onderdelen voor die koppeling f*cking duur zijn doe ik liever wat extra moeite dan dat ik de boel weer verpruts :?
Ga het gewoon proberen.
Bedankt voor de info in ieder geval.

Joris, uit die website werd ik ook niet echt wijs, maar dat komt vooral doordat mijn engels niet zo best is :P Toch bedankt dat je even voor me gezocht heb :)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David