Auteur |
Bericht |
Beire
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 4:57 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Simon, Op sommige circuits zet men een 11 omdat je dan achteraan ook een kleiner tandwiel kan gebruiken. Dat geeft minder kans op brokken maken als je bijvoorbeeld over een curb gaat. Bij sommige motors heb je bij een 12 tandwiel een rollager en bij een 11 een zogenaamde bus nodig. Dat laatste is eigenlijk een soort koper/bronzen bus wat je lager vervangt. Sommigen hebben liever een lager en anderen dan weer niet. Er wordt als reden ook al eens opgegeven dat een 12 tandwiel meer "grip" heeft op je ketting dan een 11 maar dat is iets waar niet iedereen het over eens is.
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 7:04 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
ok en dan nu voor de echte wiskunde georoe's....
Ik heb reed met mijn Rotax Max op Veldhoven altijd met 12-82 (weeg 92kg) wat zou ik nu moeten steken voor mijn Vortex SuperROK met een 11 tandwiel voor ??? is dat dan: 82/12=6,83 hetzelfde als 75/11=6,81 ????? Zou ik dus achter met 75 tands moeten rijden ?? (heb ik op genk gedaan en dan kom ik bijna niet weg, wel een hele hoge top)
Graag advies...
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 7:18 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Je zou inderdaad met 11-75 moeten rijden, als het een Max was met een 11 tandwiel voor Aangezien een Superrok meer toeren draait zou je achter ook wat groter kunnen gaan lijkt mij. Waar reed je de vorige keer mee op Veldhoven?
|
|
Omhoog |
|
|
Xzelicon
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 7:18 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Zijn niet dezelfde blokken he, andere koppelcurves etc. Ik zou gokken op een 11-81. Waarom? Geen idee, gevoel, en die zit bij mij meestal juist.
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 7:41 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
ik heb op Veldhoven gereden met: - 11-82, kwam behoorlijk goed weg, maar werd veelvuldig door R-Max ingehaald op de rechte stukken (ja ze wogen wel 60kg) - 11-80, hiermee werd ik niet meer ingehaald maar reed ook niet weg van de R-Max, echter bocht uit kwam ik gewoon te kort - 11-78, topsnelheid helemaal geweldig, moest behoorlijk in de ankers aan eind rechte stuk... alleen werd ik zelfs door Junior Max ingehaald bocht uit....
Overigens kwam ik bij alle verhoudigen niet boven de 13.500 rpm en dat krent van mij kan 16.700 rpm halen.... dus wat gaat er fout en wat kan ik doen om in ieder geval de competitie aan te kunnen gaan met de Rotax Maxen.
thx again...
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 7:56 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
Citaat: Er wordt als reden ook al eens opgegeven dat een 12 tandwiel meer "grip" heeft op je ketting dan een 11 maar dat is iets waar niet iedereen het over eens is mijn redenatie is simpel hoe meer tanden je hebt hoe meer je er kunt verslijten dus zal die langer mee gaan
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 7:59 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Paulo tijd voor een DD2
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 10:34 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Ed...
jaja dat denk ik wel... alleen komt het financieel even niet uit, dus ik heb besloten om dit seizoen gewoon lekker SupperROK te rijden en dan eind 2010 een nagelnieuw CRG DD-2 te bestellen zodat ik het nieuwe 2011 model ga rijden volgend jaar.
maar ja... ik heb nog geen nuttig antwoord op mijn vraag....
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 10:39 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: - 11-82, kwam behoorlijk goed weg, maar werd veelvuldig door R-Max ingehaald op de rechte stukken (ja ze wogen wel 60kg) - 11-80, hiermee werd ik niet meer ingehaald maar reed ook niet weg van de R-Max, echter bocht uit kwam ik gewoon te kort Wellicht dat 81 een redelijke tussenmaat is?
|
|
Omhoog |
|
|
Xzelicon
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 10:41 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Inderdaad zoals ik op gevoel al had gezegd, zou ik 81 eens proberen.
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 10:42 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
basjuh,
wat ben je toch weer slim.... dat ga ik proberen de 11-81 verhouding.
(p.s. ik zocht eigenlijk een rekensommetje waaruit blijkt hou de verhoudingen liggen)
thx
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Xzelicon
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 10:45 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
@ Paulo, degene die dat kan uitvinden ze ik meerdere petten voor af. Kan zelfs met dezelfde kart, hetzelfde wegende coureurs zomaar 3 tanden verschillen. De ene kan hem iets hoger in de toeren houden in de bochten, waardoor hij bv weer 2 tanden groter kan gaan rijden.
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma apr 26, 2010 10:54 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
aha ok dan.... ik ga gewoon proberen met 11-81 en dan zie ik wel wat voor tijden ik rij.. ik rij toch altijd tegen mezelf, dus hoef niet op wedstrijdniveau....
thx
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di apr 27, 2010 5:57 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
delen door mekaar geeft de verhouding paulo
|
|
Omhoog |
|
|
Sander
|
Geplaatst: di apr 27, 2010 8:06 pm |
|
Geregistreerd: vr dec 05, 2008 10:53 am Berichten: 63 Woonplaats: De Lutte
|
Heb je wel eens die 16.700 gehaald dan? Als je 3.000 toeren te weinig draait lijkt me dat niet echt in de tandwielen te zitten, vooral als je al met een vrij hoog tandwiel gereden hebt. Misschien iets motorisch? powervalve?
|
|
Omhoog |
|
|