Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 11:58 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am
Berichten: 405
Woonplaats: Westervoort
Momenteel rij ik met een rotax max senior puur voor de fun en geen wedstrijden.
Het onderhoud doe ik zelf en omdat ik toch een recreant ben is het verzegelen voor mij niet van toepassing.
Is er een manier om de rotax meer power te geven? Aanpassen van de cilinder(poorttimings),andere uitlaat,luchtfilter,carburateur?
Ik ben wel in voor een experiment.
Of is het beter om een ander blokje te kopen(X30 of een Reedster KF2)
Alle tips zijn welkom.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 12:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Andere carb plaatsen.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 2:55 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Neem om te beginnen een fatsoenlijke luchtfilter (die langs voren lucht hapt).
De Rotax luchtfilter is klote omdat je eerst (als je vooruit rijdt tenminste:p) een "vacuüm" maakt achter je, en dan moet die daar lucht in vinden...
Als je een luchtfilter neemt die langs voren lucht opneemt zal je zowieso al een pak meer performantie hebben gezien die altijd luchttoevoer heeft.

Dit is de goedkoopst "tuning" (kan je niet echt tuning noemen, maar geeft wel meer power).

Vervolgens zoals basjuh zegt: andere carbu.
Die Dell'orto's zuigen niet enkel lucht en benzine, die zuigen ook gewoon over het algemeen.
Steek er een fatsoenlijke Ibea oid op en zal ook al weer een en ander uitmaken.

Ietsje duurder terug: uitlaat op maat.

Nog stapje verder: andere ontsteking (of misschien gewoon beginnen met de originele ontsteking beter af te stellen).

Tot zover heb je dan denk ik nog niet echt aan de verzegeling moeten prutsen, maar heb je wel al een pak vermogen meer.
Als dat nog niet genoeg is kan je evt aan de cilinder beginnen kietelen:)

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 3:44 pm 

Geregistreerd: wo jul 15, 2009 7:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: zoersel (belgie)
je kan ook een dd2 cylinder erop zetten en geeft ook meer power
luchtfilter gaat niet veel uitmaken(qua vermogen bedoel ik daar ga je geen pk s mee winnen ) ,hebben al enkele geprobeert ,
en van carbu zet er een 38 op (standard is 34 ) dellorto dan ga je wel het gevoel ervan hebben


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 3:50 pm 

Geregistreerd: di sep 15, 2009 9:12 pm
Berichten: 161
Woonplaats: Groningen
DD2 zal standaard niet harder lopen, doordat die cilinder nóg meer op topvermogen is gericht. Vanwege de twee versnellingen van het DD2 blok. Daarnaast, een 38mm carburateur? 34mm is bij mijn weten al erg groot. 30mm, waar ze nu bij de NAB mee rijden, zou imo beter zijn.

_________________
Intrepid '10 - Rotax Max Sr. '07 spec


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 5:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Dat idee heb ik ook. Uitlaat schijnt ook nogal een beperkende factor te zijn.

Max is niet echt leuk te tunen, eigenlijk moet je hem ombouwen tot KF blok (carburateur, uitlaat, ontsteking, cilinder) wil je er echt nuttig en duidelijk extra vermogen uit krijgen. Kan je beter meteen een dergelijke moter kopen :P

Goed afstellen wil ook nog weleens een goedkoop alternatief zijn.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 5:45 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am
Berichten: 405
Woonplaats: Westervoort
Ik ga eens experimenteren met de uitlaat en de carburateur.
Eerst maar eens een 30mm carburateur er op en testen met een goede afstelling.
Of heeft iemand dit al gedaan en kan mij het testen besparen..
De uitlaat ga ik daarna aanpassen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 5:47 pm 

Geregistreerd: di sep 15, 2009 9:12 pm
Berichten: 161
Woonplaats: Groningen
Misschien dat Tinus iets wil delen over zijn ervaring met de 30mm carburateur?

_________________
Intrepid '10 - Rotax Max Sr. '07 spec


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 6:35 pm 

Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm
Berichten: 634
Woonplaats: Hoorn
bij de NAB rijden ze met de 30mm en een ander luchtfilter. Scheelt enorm. Er wordt met 2 tanden kleiner gereden dan de standaard max. Onze Superrok moet alle zeilen bijzetten....

_________________
[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 7:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 7:03 pm
Berichten: 1303
Woonplaats: Nuland
Ik heb een aantal jaren terug op mijn Max een andere cilinder laten zetten bij Heidemulder... Geloof dat ze dat toen een Supermax noemde, dus je kunt even kijken of ze dat nog doen! Scheelde in ieder geval een hoop vermogen, trekkracht en een stuk relaxer rijden ten opzichte van 'standaard' Maxjes.

_________________
Koos Kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 7:33 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am
Berichten: 405
Woonplaats: Westervoort
Citaat:
bij de NAB rijden ze met de 30mm en een ander luchtfilter. Scheelt enorm. Er wordt met 2 tanden kleiner gereden dan de standaard max. Onze Superrok moet alle zeilen bijzetten....


Kijk..dat klinkt als muziek in mijn oren.
Weet jij ook wat voor een carburateur ze daar voor gebruiken?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 7:37 pm 

Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm
Berichten: 727
Woonplaats: Middelstum
Citaat:
Er wordt met 2 tanden kleiner gereden dan de standaard max.

voor of achter?

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 7:42 pm 

Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm
Berichten: 634
Woonplaats: Hoorn
dellorto. 30mm

achter

_________________
[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 7:49 pm 

Geregistreerd: di sep 15, 2009 9:12 pm
Berichten: 161
Woonplaats: Groningen
@Ron88

Supermax is "gewoon" een DD2 cilinder. Je wint er wat pk's mee, verliest echter een hoop koppel.

@RaVer

Ik vermoed een Dellorto VHSH 30mm, net als de KZ2's.

@bronger

Achter uiteraard.

_________________
Intrepid '10 - Rotax Max Sr. '07 spec


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 04, 2012 8:13 pm 

Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm
Berichten: 727
Woonplaats: Middelstum
zo uiteraard zie ik dat niet...
kan zijn dat hij meer toeren kan maken, en over die oplopende toeren minder koppel maakt.
waardoor je een minder zware verhouding erop schroeft, waardoor je onderin sneller weg komt en bovenin gemiddeld in hetzelfde snelheid blijft.
puur op basis van theorieën :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David