Auteur |
Bericht |
ferrari91
|
Geplaatst: di aug 04, 2009 7:54 pm |
|
Geregistreerd: di maart 31, 2009 8:13 pm Berichten: 333 Woonplaats: geertruidenberg
|
heey leuk met jullie kennis gemaakt te hebben op berghem. ik vond het regerijden wel leuk:P. maar even terug op het onderwerp. ik ben op berghem zeker halfuur met ketting handmatig strak te zetten. maar wat is nou te vast. en te los. en werkt een kettingspanner beter. en hoe werkt een kettingspanner alvast erg bedankt
M.V.G Ferrari91
_________________ Kombikart Rotax Max Senior uit 2006
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: di aug 04, 2009 8:05 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Geen ervaring met kettingspanner maar heb altijd gehoord dat +- 1cm speling (op het strakste punt) goed is.
Te strakt belast je de ?krukas? Te los kan je ketting springen. > Beter te los dan te strak.
Op het strakste punt: tandwielen slijten niet overal gelijkmatig. Waar er minder slijtage is, zal die dus strakker staan.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: di aug 04, 2009 8:13 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Te strak zorgt voor overmatige slijtage op je tandwielen en je ketting, te los loop je het risico dat hij eraf loopt (met alle gevolgen van dien).
Dat een te strak gespannen ketting je krukas om zeep helpt lijkt me sterk, die dingen zijn immers niet van boter gemaakt.
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
Washandje
|
Geplaatst: di aug 04, 2009 8:29 pm |
|
Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm Berichten: 1635
|
Gewoon voelen of hij niet te vast of los zit!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di aug 04, 2009 8:41 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
De krukas zal niet meteen in stukjes breken bij een te strak gespannen ketting, de krukaslagers slijten wel sneller.
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: di aug 04, 2009 10:39 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
bij de 219 ketting is dit misschien een vuistregel, ketting (die ingelopen is, waar de eerste rek uit is) moet je ongeveer de kettingdikte omhoog en omlaag kunnen bewegen. dan is de spanning goed. de 428 ketting wordt wat strakker gespannen over het algemeen. kettingspanner is een bout de je tegen je motorsteun aandraait om je ketting op spanning te brengen. Werkwijze: 1. motorclips iets lossen zodat je de motor kan schuiven 2. met de kettingspanner de ketting op spanning draaien. 3. de motorclips weer vastzetten 4. de spanning nogmaals controleren.
succes
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: di aug 04, 2009 11:40 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
"De krukas zal niet meteen in stukjes breken bij een te strak gespannen ketting, de krukaslagers slijten wel sneller."
Krukaslagers;) had het even bekeken, is dus inderdaad krukaslagers en niet de krukas zelf.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo aug 05, 2009 5:00 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
@Energy: Das inderdaad de meest gebruikelijke methode. Soms moet je het een paar keer herhalen omdat bij het aantrekken van de bouten de ketting weer strakker komt te staan Misschien bedoelt Ferrari91 echter een echte kettingspanner. Deze zie je vrijwel nooit op karts. Op karts die veel toeren draaien zullen ze vermoedelijk helemaal niet werken en zal de boel kapot lopen, maar op sommige viertaktjes kan het denk ik wel. Nadeel van die dingen is dat ze vermogen kosten, en ook de slijtage toeneemt, dat zal dus ook de reden zijn waarom ze nauwelijks gebruikt worden op karts.
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: wo aug 05, 2009 8:09 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Ik weet dat stegmoto bezig was er een te ontwikkelen voor de Vampire, heb er verder nooit meer wat over gehoord. (kennis van me zou er een krijgen, maar heeft volgens mij tot op heden nog niets vernomen)
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: do aug 06, 2009 7:26 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: zo aug 09, 2009 12:03 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Ik prefereer toch een te losse ketting boven een te vaste. Er zit maar weinig speling op een lager. Zet je de ketting te strak dan zal het inderdaad je lager zijn dat afziet. Maar als dat lager helemaal opgespannen staat (geen speling meer) zal dat het volgende onderdeel dat afziet krukas én/of carter zijn. Doe je dit regelmatig of blijf je er té lang mee rijden zal je krukas/carter warm lopen met alle gevolgen vandien...
|
|
Omhoog |
|
|