Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jan 27, 2007 9:23 pm 

Geregistreerd: za jan 27, 2007 9:00 pm
Berichten: 5
Woonplaats: almere
Ik heb een TM crossblok (bj95-96?)waarvan de simmering van het centrifugaal-asje kapot gegaan is waardoor het koelwater i/h carter is gekomen. Nu ik het blok open heb, blijkt dat het lager van het koppelingshuis ook maar beter vervangen kan worden.
Ik heb alle bouten van de carters nu losgehaald maar krijg het niet voor elkaar om de twee carterhelften van elkaar te krijgen. Heeft iemand een idee hoe dit moet? Wie kan me helpen aan een onderdelenlijst-tekening van het blok of een handboekje("vraagbaak") hiervan? Is niet op de site van TM te downloaden.

Alvast bedankt

Erik


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 27, 2007 9:55 pm 

Geregistreerd: wo sep 14, 2005 4:23 pm
Berichten: 213
Misschien heb je er wat aan, 't is van de MX-98;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wat betreft het openmaken zou je misschien eens de motor-, danwel scooterfora afzoeken, daar staan vaak wel aardige tutorials.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 9:56 am 

Geregistreerd: wo okt 04, 2006 8:31 pm
Berichten: 131
Woonplaats: marum
op het krukas aan de koppelings zijde zit een klein tandwiel heb je deze er af gehaald met een poelie trekker?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 11:14 am 

Geregistreerd: za jan 27, 2007 9:00 pm
Berichten: 5
Woonplaats: almere
Bedankt voor het schemaatje Lankhorst. Het komt, behalve de koppeling bediening, aardig in de buurt van mijn blok.

Op de krukas aan koppelingszijde zitten twee tandwielen. De eerste met schroefdraad(aandrijving centrifugaalasje) welke ik al heb gedemonteerd. De tweede kan ik nog niet met mijn poelietrekker demonteren omdat de trekker te groot is om achter het tandwieltje te komen. Suggesties?

Naar mijn idee heb ik alle boutjes van de carters losgedraaid, maar toch willen ze niet echt van elkaar. Moet ik nog iets verwarmen ofzo om dit voor elkaat te krijgen. Of kan ik op een bepaalde plaats op het carter wat meer kracht uitoefenen om deze van elkaar te krijgen?

Gr Erik


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 11:31 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
zit er vloeibare pakking tussen ?? want dan zit ie altijd vast


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 12:19 pm 

Geregistreerd: za jan 27, 2007 9:00 pm
Berichten: 5
Woonplaats: almere
Bij het krukasgedeelte zit vloeibare pakking waarschijnlijk omdat ernaast ook het koelwaterkanaal loopt. Zou je normaal gesproken de krukas, zonder truucjes van de lagers moeten kunnen loshalen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 12:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
Het kan zijn dat er wat zware passingen voor de krukas zijn gemaakt.
Bij de meeste blokken schuif je de krukas zo in het lager. Maar dat is niet bij alle blokken zo. Ik heb speciaal gereedschap om het carter van de kruk te drukken. En andersom om de krukas zonder te hameren enz. in het lager te trekken.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 1:41 pm 

Geregistreerd: za jan 27, 2007 9:00 pm
Berichten: 5
Woonplaats: almere
Het is me intussen gelukt om de carters van elkaar te krijgen. (voorzichtig tussen krukaswang en carter wrikken, moer op krukas draaien aan de ontstekingskant en met kunststof hamer erop tikken en ervoor zorgen dat gehele carter gelijkmatig loskomt).
Inderdaad is de passing lager/krukas nogal zwaar.

Maakt het straks bij het assembleren nog uit in welke versnelling je het blok weer in elkaar zet?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 1:48 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik heb ooit gehoord dat ie in de vrij moet staan maar of dat echt zo is weet ik niet


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 7:03 pm 

Geregistreerd: za mei 20, 2006 7:52 pm
Berichten: 578
Woonplaats: THORN
http://www.tm-racing.com/de/front.html

Hier heb ik mijn blok laten nakijken. Het is niet echt voor je inde buurt maar je kan altijd even vragen!!!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 9:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am
Berichten: 2239
Woonplaats: Wijchen City
Misschien heb je iets aan deze site: http://www.greenflag.net/tm/mx98.html

_________________
Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Fart op ma jan 29, 2007 9:57 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 11:51 pm 

Geregistreerd: za jan 27, 2007 9:00 pm
Berichten: 5
Woonplaats: almere
Bedankt voor alle info. :D :D Tijd om onderdelen te bestellen. :(

Gr Erik


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2007 4:48 pm 

Geregistreerd: wo okt 04, 2006 8:31 pm
Berichten: 131
Woonplaats: marum
mooi dat het gelukt is succes verder


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David