Auteur |
Bericht |
Zik
|
Geplaatst: do okt 05, 2006 10:45 pm |
|
Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm Berichten: 78 Woonplaats: Leiden
|
Ik hoor altijd wilde verhalen dat je 2takt 100ccs of 125ccs na 4 draaiuren al moet reviseren? Is dit wel zo? En is dit alleen bij een bepaald type motor ofzo? Ik zou hier wel een beetje het fijne van willen weten, en hoe dit precies zit.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do okt 05, 2006 11:21 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Dat is bij heftig getunede 100cc blokjes inderdaad het geval.
Standaard, dus ongetuned gaan ze zeker wel dubbel zo lang mee. De mate van tunen bepaald grotendeels de levensduur (geldt ook voor 125cc, en alle andere types motoren).
Schakelkarts, promo's, en de verschillende TAG-motoren draaien over het algemeen wel meer dan 4 uren voordat ze gereviseerd moeten worden.
|
|
Omhoog |
|
|
Zik
|
Geplaatst: do okt 05, 2006 11:47 pm |
|
Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm Berichten: 78 Woonplaats: Leiden
|
Hoeveel draaien die dan ongeveer?
|
|
Omhoog |
|
|
Ross1961
|
Geplaatst: vr okt 06, 2006 12:00 pm |
|
Geregistreerd: di jul 04, 2006 11:31 pm Berichten: 269 Woonplaats: Nieuwegein
|
Beste Allemaal,
Ik heb net mijn kart terug van De Paauw. Zit het nieuwste TAG 125 CC blok op. nakijken na 120 liter. Revisie (beperkt) na 250 liter. Volgens Ben de Paauw gaat hij hier weinig aan verdienen. In oktober had hij iemand zo'n nieuwe TAG verkocht. Na 250 liter even een check. Bleek bijna niets te reviceren.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
|
|
Omhoog |
|
|
Manders Racing
|
Geplaatst: vr okt 06, 2006 12:12 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 20, 2006 11:00 pm Berichten: 512 Woonplaats: Heb tijdelijk geen kart
|
als je 100cc rijdt, zorgen dat je goed smeert, 1:15 - 1:20.
en na goede adviezen van Paulo (hulde!) heb ik geleerd dat je moet choken om je blok te koelen na rechte stukken. dat wil zeggen, op een recht stuk, net voor of tijdens het aanremmen voor een bocht met je hand de inlaten van je luchtfilter afdekken(1/2sec). Zodoende krijgt de motor ff geen lucht, maar wel benzine(+olie) en koelt zo de binnenkant van de cilinder. Als je dan weer op het gas gaat, krijg je een rookpluim en doe je het goed! (klopt hè, Paulo?)
Ook zou je 2 of 3 voetpakkingen kunnen monteren, geeft minder compressie. Dan start de kart makkelijker en blijft langer heel, maar levert wel trekkracht en topsnelheid in.
Ook zou je je achtertandwiel een paar tanden kleiner kunnen kiezen, = minder r/p/m, en lijdt je blok minder.
Groetjes, Manders Racing
_________________ "If everything seems under control, you're just not going fast enough."
|
|
Omhoog |
|
|
Zik
|
Geplaatst: vr okt 06, 2006 12:26 pm |
|
Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm Berichten: 78 Woonplaats: Leiden
|
Maar dat is toch geen doen om onder het rijden hele tijd je hand op de luchtfilter te leggen? Ken je dan beter een systeempje met een klepje van maken ofzo waarvan je hendeltje bij je stuur maakt volgensmij.
En hoeveel rijuren is 250 liter ongeveer?
|
|
Omhoog |
|
|
Ross1961
|
Geplaatst: vr okt 06, 2006 12:37 pm |
|
Geregistreerd: di jul 04, 2006 11:31 pm Berichten: 269 Woonplaats: Nieuwegein
|
Het klopt wel van dat choken. Daar ben ik nu dus vanaf (gnagna)) Ik mengde zelf (op advies van Ben de Paauw) altijd 1:16. Tja 250 liter is toch snel zo'n 35 uur. Nou dan kunnen ze je echt bij elkaar vegen. Het gaat hier dus om echt gereden uren. En dan nog die startbox erop. Ik wil nu al niets anders meer. Geen geduw meer knoppie drukken en gaan met die banaan.
|
|
Omhoog |
|
|
Zik
|
Geplaatst: vr okt 06, 2006 12:39 pm |
|
Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm Berichten: 78 Woonplaats: Leiden
|
Dus na een uurtje of 50 moetje reviseren met zulke blokken?
|
|
Omhoog |
|
|
Dragon GT
|
Geplaatst: vr okt 06, 2006 3:43 pm |
|
Geregistreerd: za jul 02, 2005 12:13 pm Berichten: 175 Woonplaats: Aarschot
|
let op als je choked dat je nog wel je gas moet openhebbe
anders komt er ook geen olie of smering he !
dus net VOOR je vd gas gaat, even luchtgaten afdekken
en onze 100cc, niet getuned, rijd een 6tal uren voor hij revisie nodig heeft
_________________
Birel R32 - Maxter MX-L
www.prt-extreme.be
|
|
Omhoog |
|
|
Dragon GT
|
Geplaatst: vr okt 06, 2006 3:44 pm |
|
Geregistreerd: za jul 02, 2005 12:13 pm Berichten: 175 Woonplaats: Aarschot
|
nee, een 125TAG motor kan je 50uren rijden
Een gewone 100cc of 125cc luchtgekoeld ( of ook watergekoeld zoals de maxter ) die moet je na een 6tal ure toch reviseren
_________________
Birel R32 - Maxter MX-L
www.prt-extreme.be
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: vr okt 06, 2006 4:03 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
|
Omhoog |
|
|
Zik
|
Geplaatst: vr okt 06, 2006 4:19 pm |
|
Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm Berichten: 78 Woonplaats: Leiden
|
En een IAME K25 blok? Ik sprak iemand en die zei dat je die ook pas rond de 40 a 50 uur hoeft te reviseren en uithoonen.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: vr okt 06, 2006 4:44 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Die gaan vrij lang mee vergeleken met bijvoorbeeld een 100cc, maar 40 a 50 uur halen ze waarschijnlijk niet (ik zou het niet proberen in ieder geval).
Meer dan 30 uur zou ik niet doen.
|
|
Omhoog |
|
|
Manders Racing
|
Geplaatst: vr okt 06, 2006 5:52 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 20, 2006 11:00 pm Berichten: 512 Woonplaats: Heb tijdelijk geen kart
|
hee David, die link naar die kartvalve doet het niet meer. zou je hem nog es kunnen checken misschien?
_________________ "If everything seems under control, you're just not going fast enough."
|
|
Omhoog |
|
|
Zik
|
Geplaatst: vr okt 06, 2006 5:54 pm |
|
Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm Berichten: 78 Woonplaats: Leiden
|
hoeveel cc is zo een iame k25 eigenlijk?
|
|
Omhoog |
|
|