Auteur |
Bericht |
Joeri__
|
Geplaatst: zo dec 02, 2018 9:57 am |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2018 8:18 am Berichten: 27
|
Hallo, Gister ben ik voor de eerste keer gaan rijden bij koud en nat weer. De motor (2017) die ik deze zomer kocht, draaide goed bij warm weer. Echter, gister verzoop de motor kort na het starten. Ik heb 1 keer 17 rondjes kunnen rijden (motor kwam niet helemaal op temp: 40 gr) maar draaide goed, Maar bij de volgende stint sloeg ze dus kort na vertrekken af. Bij gasgeven kwam er een dof geluid en geen acceleratie. Dan viel ze stil. Bij herstarten ploffen in de uitlaat. Bougie was nat en ik heb er een 4-tal vervangen, met telkens hetzelfde resultaat. Kan iemand me helpen wat ik moet doen? Is het de carburator sproeier of zou het een ontstekingsprobleem zijn? (ik had al een keer wat problemen met de bougiekop) Er zit wel water in de luchtinlaat en de filter was nat. (Afwateringsgat zit te hoog )
Welke sproeier moet er in bij 10 graden en regenweer (Dellorto)? Nu zit er een 125 in.
En zijn de bougies nog bruikbaar?
Alvast dank!
|
|
Omhoog |
|
|
Jean
|
Geplaatst: zo dec 02, 2018 8:34 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm Berichten: 270 Woonplaats: België
|
Laat alles eens mooi uitdrogen en probeer nog eens. Membraanplaatjes nog goed? Die durven wel eens breken bij rijke sproeierbezetting.
|
|
Omhoog |
|
|
Nylus
|
Geplaatst: ma dec 03, 2018 8:36 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 4:35 pm Berichten: 69 Woonplaats: Breda
|
kan ook is stukje van je bougiekabel knippen en de dop er opnieuw inzetten... wil nog wel is gebeuren dat er slecht contact is.
|
|
Omhoog |
|
|
arjan b
|
Geplaatst: ma dec 03, 2018 8:59 pm |
|
Geregistreerd: wo jun 14, 2017 8:56 pm Berichten: 6 Woonplaats: Rucphen
|
Als je eerst goed je rondjes heb kunnen rijden en de motor kwam goed in toeren, dan is niet ineens de sproeier helemaal fout.
Klinkt als verzopen motor. Als er ook wat water binnenkomt dan wilt ie al helemaal niet meer. Als de bougie nat is, wil je eerst kijken of deze nog vonkt. Bougie eruit en bougiekabel aansluiten, de tip van de bougie tegen de cylinder kop aan duwen en starten en kijken of deze vonkt. Natte bougies kunnen gewoon weer hergebruikt worden. Om het overtollige brandstof uit het motorblok te krijgen, haal de bougie eruit, starten met vol gas. Als er flink wat overtollige brandstof erin zit zie je deze via het bougiegat eruit komen. Bougie er terug in en nu zou je deze weer kunnen starten.
_________________ TopKart Rotax Max Senior
|
|
Omhoog |
|
|
Joeri_
|
Geplaatst: do dec 06, 2018 8:57 am |
|
Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am Berichten: 55
|
Dankje voor de tips. Ik heb ondertussen meegekregen dat ik bij erg nat weer onderaan de luchtinlaat tape over de dubbele buis van het chassis moet plakken om minder spatwater in de luchtinlaat te krijgen. Mijn luchtfilter was zuipende nat, kon geen lucht meer door => dus teveel brandstof/lucht verhouding. Tevens stond de luchtinlaat beetje naar boven zodat het afwateringsgat zijn werk niet kon doen; rondklotsend water maakte de filter er enkel natter door... Alles is opgedroogd, ik probeer morgen de motor terug te starten!
|
|
Omhoog |
|
|
Joeri__
|
Geplaatst: vr dec 07, 2018 11:15 am |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2018 8:18 am Berichten: 27
|
Motor startte maar viel weer stil vanaf dat er gas wordt gegeven. Misschien een ontstekingsprobleem... ik ga eens met de motor naar een servicepunt.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: vr dec 07, 2018 11:27 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Heb je de carburateur helemaal schoongemaakt ? Kan ook zijn dat er een sproeier dicht zit o.i.d. namelijk.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
snoebel
|
Geplaatst: vr dec 07, 2018 2:42 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm Berichten: 346 Woonplaats: Geleen
|
Hoeveel uur heb je nu op de zuiger cq motor staan, ik zag je post in een ander topic.. Ben wel benieuwd. Vraag me af of er geen grotere probelemen zijn.. een 240 uur op een blok zetten zonder (groot) onderhoud is wel echt bijzonder naar mijn mening.
_________________ CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)
|
|
Omhoog |
|
|
Joeri_
|
Geplaatst: vr dec 07, 2018 6:52 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am Berichten: 55
|
ok, 't is opgelost! De carburator was ok, en de motor heeft nog maar 11 uur na zijn eerste grote onderhoud. Maar... vorig weekend de motor goed verzopen door water in de luchtfilter, dan 4 nieuwe bougies erin die telkens ook weer nat geworden zijn. Ik heb die blijkbaar niet goed genoeg gereinigd want met een nieuwe erin en de motor op de bok goed door te warmen is ze terug in orde! De bougies van mij gaven vonken naar alle zijkanten maar niet van de eletkrode naar het lipje. Ze rookte wel eerst een tijd als een stoomtrein (blauwe rook) maar daarna alles terug ok. Die 250 uur komt van het Rotax punt waar ik de motor kocht. Ze zullen daar wel ten gepaste tijde de onderkant reviseren denk ik dan? De bougies heb ik nu grondig met een tandenborstel en remreiniger gekuist. Hopelijk zijn ze niet allemaal kapot.
|
|
Omhoog |
|
|
Joeri__
|
Geplaatst: za dec 08, 2018 11:13 am |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2018 8:18 am Berichten: 27
|
Weet iemand welke bougies je best in de winter/ regen gebruikt? Ik rijd met NGK BR9EG. Wanneer gebruik je een 8 of een 10? Heeft dat met de buitentemperatuur te maken?
|
|
Omhoog |
|
|
snoebel
|
Geplaatst: za dec 08, 2018 11:50 am |
|
Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm Berichten: 346 Woonplaats: Geleen
|
In een max altijd de 9, de 8 is bedoeld voor de mini en micro. De 9 voor de junior, max en DD2. Ik denk dat je je vergist met de Denso bougies, die zijn er wel in diverse "warmte" klasses voor de Max.
Ben zelf ook overgestapt naar de NGK, geen omkijken meer naar.
Misschien een tip, de nieuwe rode NGK EVO bougiekap zit een stuk steviger dan de oude.
_________________ CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)
|
|
Omhoog |
|
|
Joeri_
|
Geplaatst: za dec 08, 2018 2:04 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am Berichten: 55
|
Ik vergiste me niet... ik weet t gewoon niet Ik vond wel deze tabel voor rotax max: Temp bougie sproeier 5 | BR9EG / 170 10 | BR9EG / 168 15 | BR10EG / 165 of 168 20 | BR10EG / 165 25 | BR11EG / 162 30 | BR11EG / 158 Dit zal niet voor de Evo zijn, gezien de sproeierwaarden niet overeenkomen... In dit fimpje van NGK verwijzen ze toch met het nummer naar de temperatuur: https://www.youtube.com/watch?v=LbR75wq9nmMMaar dat is dan misschien eerder voor de verschillende moteren ipv te wisselen bij eenzelfde motor? Is het deze bougiekop die je bedoelt? https://www.kartingshop.nl/nl/elektrisc ... p-evo.html
|
|
Omhoog |
|
|
snoebel
|
Geplaatst: za dec 08, 2018 6:17 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm Berichten: 346 Woonplaats: Geleen
|
Hmm, da's idd wel een ander type, ik bedoelde de Bougie NGK GR9DI-8.
Yep. ding is van goud, maar zit wel echt stevig op de massieve kop van die bougie. (zit geen geschroefd dopje meer op)
_________________ CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)
|
|
Omhoog |
|
|
Joeri_
|
Geplaatst: ma dec 10, 2018 10:37 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am Berichten: 55
|
Aha. Is dat dan zo'n bougiekop die een 'prrt'-geluid maakt als ze over de schroefdraad van de elektrode roetsjt? Het lijkt me inderdaad wel beter als de bougie geen dopje meer nodig heeft. Het kan enkel maar los komen. Vandaag had ik dagje verlof en ben in Douvrin (F) gaan rijden. Motor deed het weer perfect met een BR9EG van NGK.
|
|
Omhoog |
|
|
snoebel
|
Geplaatst: di dec 11, 2018 7:03 am |
|
Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm Berichten: 346 Woonplaats: Geleen
|
Nee, die NGK heeft een solide kop, zonder schroefje.
_________________ CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)
|
|
Omhoog |
|
|