Auteur |
Bericht |
Basjuh
|
Geplaatst: ma nov 16, 2015 2:15 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Twee weken geleden heb ik een gebruikt rollend FA (OTK) chassis van 2015 gekocht. Momenteel ben ik het chassis 'rij klaar' aan het maken, zodat ik binnenkort de eerste keer ermee kan rijden. Toen ik de kart ging afhalen rolde de achteras 'soepel' in de lagers, enkel zat/zit er een kleine slag in de remschijf (niet ernstig). ZIE VIDEO FRAGMENT View My VideoEchter als ik een paar keer het rempedaal intrek wordt het aanlopen van de schijf steeds erger. ZIE VIDEO FRAGMENT View My VideoDe blokken gaan niet geheel terug naar de uitgangspositie. Hierbij valt het op dat de rempompen niet synchroon werken. ZIE VIDEO FRAGMENT View My VideoIk heb enkel ervaring met het niet-zelfstellend van freeline, dit zelfstellend remsysteem van OTK is dus geheel nieuw voor mij. De verkoper adviseert mij om de cups van de remklauw eruit te halen en op te kuisen. Maar wellicht is er onder jullie iemand wat veel ervaring heeft met dit systeem/probleem die wellicht wat beeldmateriaal h of duidelijke uitleg kan geven over 'hoe dit probleem op te lossen'.
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: ma nov 16, 2015 4:49 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Haal zelf ieder gebruikt of nw systeem dat enige tijd stilgestaan heeft uit elkaar om te servicen en vervolgens te voorzien van de juiste smeermiddelen en verse vloeistoffen op de juiste plaats. Soms is verkeerde remvloeistof of reinigingsmiddel gebruikt is waardoor het rubber wat opgezwollen is of gaan kleven. Bij twijfel of noodzaak altijd cupjes is het hele systeem vervangen, zijn de kosten niet. Vaak heeft het systeem onder heftige omstandigheden (zoals heet, stoffig, hoge druk en soms nat of vochtig) dienstgedaan. De uiterste servicetermijn van een ven5 zit bijv op 17uur (staat daar op de hrc) Als de zuigers of eentje klemmen dan is dit vaak door slijtage, vuil, oxidatie of een combi daarvan. Check eerst welke kant blijt hangen en check dan de binnenzijde. Het kan zelfs zo zijn dat er onjuiste cupjes zijn gebruikt of dat er verkeerd vet, remvloeistof Soms is overigens een kleine slingering van de schijf voldoende om de blokken onder het rijden niet langer aan te laten lopen/slepen en voldoende afstand te laten bewaren tot de volgende remming.
Laatst bijgewerkt door petrolhead op ma nov 16, 2015 5:03 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: ma nov 16, 2015 4:56 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Het lijkt wel alsof ene rempomp niet helemaal ontlucht is? Komen beide zuigers mooi tegelijk tegen de remschijf aan? Beetje lucht in de leiding kan ook verklaren waarom ze niet helemaal terugschuiven..
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di nov 17, 2015 12:25 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik denk ook lucht og de pomp kan niet goed remvloeitof pakken uit het voorraad vatje
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: vr nov 20, 2015 8:33 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Een reactie die ik via een andere weg heb ontvangen:
"ik denk dat je pistons in de cilinder voor niet ver genoeg terug komen en daardoor traag reageren en niet voldoende olie bijnemen dopje afdraaien kart vooraan naar beneden houden en 10 keer pompen als je dat 3 keer doet en het is niet beter zal er ergens een grote luchtbel zitten"
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: vr nov 20, 2015 11:36 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Lucht kan er idd voor zorgen dat er zich ongewenste verschijnselen voordoen. Wel is het zo dat een remcircuit van een kart erg compact en overzichtelijk is en daarbij ook vrijwel level zodat het als je op een goede manier ververst en ontlucht niet makkelijk een grote bel ergens in het systeem zal ontstaan. Als het systeem schoon is en de cilinder middels veer etc gewoon vrij kan terugkeren naar de onbediende ruststand dan zal de vrije inname van remvloeistof uit het reservoir ook geen probleem moeten zijn. Nogmaals; heb je het systeem al geopend voor checkup, schoonmaak en service zoals nwe cups en weer gevuld met schone voorgeschreven remvloeistof en daarna goed ontlucht en blijft het probleem daarna bestaan?
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: vr nov 20, 2015 12:38 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
wat trouwens ook nog kan is dat het vatje te vol zit en als je dan de dop erop draait komt er een beetje druk op wat genoeg kan zijn om de blokken te laten slepen
|
|
Omhoog |
|
|
Siebert
|
Geplaatst: zo nov 22, 2015 11:57 pm |
|
Geregistreerd: di apr 11, 2006 4:43 pm Berichten: 23 Woonplaats: Belgium
|
Lucht. Neus omhoog en even ontluchten.
Siebert
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: ma nov 23, 2015 8:10 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Eigenlijk nog nooit problemen ondervonden met het ontluchten van een remsysteem op een kart. Bij ontluchten altijd naar het ontluchtingsnippel toewerken dus ga je evt tilten dan eerst de verst van de hrc afgelegen tot aan de dichtstbijzijnde en dan bij achter ontluchten achter omhoog en voor ontluchten voor omhoog. Ontluchten doe ik zelf altijd als de kart horizontaal staat, eerst altijd zonder vultool en voor het gemak de laatste jaren met. Maak je al vorderingen Bas?
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: zo nov 29, 2015 7:02 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
En Bas? Al iets geprobeerd?
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
Clercqske
|
Geplaatst: ma nov 30, 2015 11:56 am |
|
Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm Berichten: 1130 Woonplaats: Torhout
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: ma nov 30, 2015 4:29 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Prachtig dat het kennelijk opgelost is maar voor de geïnteresseerden/nieuwsgierigen waaronder ikzelf; wat is er dan allemaal gedaan in die 2 minuten ...
|
|
Omhoog |
|
|
GT racing
|
Geplaatst: ma nov 30, 2015 5:57 pm |
|
Geregistreerd: vr okt 25, 2013 8:42 pm Berichten: 266 Woonplaats: Gent
|
Damien, Uit nieuwsgierigheid: Wat was juist het probleem?
_________________ Tony Kart/ VICI MOTORSPORTS Rotax senior: what else...
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma nov 30, 2015 6:52 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ontluchten denk ik zo.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: ma nov 30, 2015 6:52 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Probleem was inderdaad (na behoren) verholpen. Kon niet beter opgelost worden Oa ontluchten was voldoende dat de blokken netjes terug naar hun plek gingen. Van de slag in de schijf was ook niets meer te merken (omdat de blokken voldoende terug schoven). Helaas als ik momenteel paar keer rempedaal intrek en los laat, dat de blokken niet naar de uitgangspositie terugkomen. Van de week nogmaals ontluchten, hopelijk dan definitief verholpen.
|
|
Omhoog |
|
|