Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 20, 2006 1:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 8:40 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Uden
pverbuijs schreef:
Hoi, sinds kort ook op Heidenau overgestapt m.n .de RKM. Mjin ervaring is toch positief al hoewel ik nog naar de juiste banden druk aan het zoeken ben iedereen praat over veel hogere spanning maar meer als 1 atm vind ik toch wel veel?
gr. Paul
Beste Paul,

De bandendruk is ondergeschikt aan de bandentemperatuur. Wat belangrijk is, is dat de banden ongeveer 70 graden celsius worden. Bij deze temperatuur presteren de banden optimaal. Wij hebben door te testen zelf ervaren dat we deze bandentemperatuur meestal bereiken bij een bandendruk van ca. 1,2 bar. Als de banden te warm worden verlagen wij de bandendruk. Dit komt voor bij hele warme dagen.

De bandentemperatuur is afhankelijk van meerdere factoren waarvan de rijstijl, afstelling van je kart, motorvermogen, de buitentemperatuur, het asvalt, de layout van het circuit, gewicht van de berijder er een aantal zijn.

Iedereen heeft het steeds maar over die bandendruk en trekt daar allerlei conclusies uit en neemt standpunten in, maar ik hoor nooit iemand over de bandentemperatuur. Iedere band heeft zijn eigen optimale bedrijfstemperatuur (70 graden voor de Heidenau banden). Bij deze optimale bedrijfstemperatuur behaal je de optimale prestatie van de band. Ik denk omdat niet iedereen weet wat de optimale bedrijfstemperatuur van de banden is de meeste zomaar lukraak conclusies trekt over bandendruk.

Ik neem de Formule 1 even als voorbeeld. Daar zie ik nooit iemand met een bandendruk meter in de pits lopen maar wel met een bandentemperatuur meter. Ik denk zeker dat ze dat niet voor niets doen. Meten is weten. Als je weet hoe warm een band moet zijn, dan hoef je alleen nog maar te meten hoe warm deze daadwerkelijk wordt. Niet de juiste temperatuur betekent heel simpel, niet optimaal, dus dan pas ingrijpen.

Bij Conrad verkopen ze van die mooie kleine infrarood temperatuurmeters. Deze zijn klein, ideaal en niet duur. www.conrad.nl artikelnummer 121206-07

Op mijn website, www.kartband.nl staat bij de informatie ook e.e.a. over de bandendruk.

Tevens zal ik je even een A4 tje met injfo ober de bandendruk e-mailen en wat tips over de afstelling van je kart.

Groet Robert

_________________
Kartband Online zegt niet alleen de kartsport goedkoper te maken maar doet het ook daadwerkelijk.

http://WWW.KARTBAND.NL


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 20, 2006 4:48 pm 

Geregistreerd: wo feb 15, 2006 3:58 pm
Berichten: 59
Ik heb inmiddels net mijn ir-metertje uitgepakt, ben benieuwd wat ik ga meten tijdens een dagje karten.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 20, 2006 9:09 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 8:40 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Uden
Zorg ervoor dat je direct na het stoppen de temperatuur meet. De banden koelen snel af. Als je eerst door de pitsstraat moet rijden kunnen de de banden zomaar 10 graden kouder worden. Minder snelheid en wrijving, dus daling van de temperatuur.

Succes ermee

Groet Robert

_________________
Kartband Online zegt niet alleen de kartsport goedkoper te maken maar doet het ook daadwerkelijk.

http://WWW.KARTBAND.NL


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 21, 2006 4:36 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Ik hou zowieso al rekening met een meting die een 5-tal graden lager ligt.
Mijn Ir meting is er eentje van Graupner, destijds in de modelbouwzaak verkrijgbaar aan +- 39€ geloof ik.
Is iets dikker dan een pen én iets korter. Is heel handig omdat je dat gemakkelijk kan wegsteken in je kartpakzak of elders.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 21, 2006 7:55 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Robert schreef:
De banden koelen snel af. Als je eerst door de pitsstraat moet rijden kunnen de de banden zomaar 10 graden kouder worden.


bedoel je dat als je eerst een paar ronden hebt gereden, en dan door de pits rijd, dat je banden 10 graden afkoelen? dat lijkt me toch wel sterk hoor. bij mij is het altijd iets van 5 á 6 graden.

het kan ook dat ik het verkeerd begrijp hoor :shock:

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 21, 2006 8:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 8:40 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Uden
Dat ligt aan de buitentemperatuur en hoe ver je de pitsstraat in rijdt. Wij hebben deze verschillen wel gemeten. Wij staan bij de kartbaan in Berghem meestal vrij ver naar achteren. Dus alweer veel factoren die dat beïnvloeden.

Wat wij wel eens doen is direct bij de ingang van de pitsstraat stopen en iemand anders direct de bandentemperatuur laten meten. Dan heb je wel zo ongeveer de bandentemperatuur die de banden tijdens het rijden op de baan hebben.

Robert

_________________
Kartband Online zegt niet alleen de kartsport goedkoper te maken maar doet het ook daadwerkelijk.

http://WWW.KARTBAND.NL


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 21, 2006 8:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 13, 2005 11:30 am
Berichten: 769
Woonplaats: Utrecht
@sm

heidenau''s zijn banden die de meeste grip hebben bij hoge druk = hoge tempratuur.. Dus Hogere tempraturen koelen sneller af dan lagere tempraturen.. Oftewel bij 80 graden daalt de temratuur in hogere hoeveelheden dan 60 graden..
(als ik het goed heb begrepen uit Roberts uitleg)

_________________
Afbeelding
ICC Kartracing*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 21, 2006 9:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 8:40 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Uden
Citaat:
@sm

heidenau''s zijn banden die de meeste grip hebben bij hoge druk = hoge tempratuur.. Dus Hogere tempraturen koelen sneller af dan lagere tempraturen.. Oftewel bij 80 graden daalt de temratuur in hogere hoeveelheden dan 60 graden..
(als ik het goed heb begrepen uit Roberts uitleg)



80 graden is te warm, dan heb je niet de optimale grip. 70 garden is de optimale temperatuur.

Groet Robert

_________________
Kartband Online zegt niet alleen de kartsport goedkoper te maken maar doet het ook daadwerkelijk.

http://WWW.KARTBAND.NL


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 21, 2006 9:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 13, 2005 11:30 am
Berichten: 769
Woonplaats: Utrecht
Ik noemde ook maar wat.. was maar een voorbeeld :wink:

_________________
Afbeelding
ICC Kartracing*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 22, 2006 7:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Berichtjes over infrarood temperatuurmeters verplaatst naar een eigen topic, zodat we hier ontopic kunnen blijven.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 09, 2006 4:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
ik rij zelf met hiedenau en ze gingen 43 uur mee

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 12, 2006 10:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm
Berichten: 1506
Ik kan uit volle tevredenheid melden dat alles netjes is opgelost, ben toevallig vandaag nog bij Dhr, Prinsen geweest om 8 setjes op te halen. Niets dan lof!

_________________
Goedkope karts & onderdelen: Pitstop Kart Products
Wordt ook lid van onze hyves: http://pitstopkartproducts.hyves.nl/


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 14, 2006 8:52 am 

Geregistreerd: wo feb 15, 2006 3:58 pm
Berichten: 59
Citaat:
ik rij zelf met hiedenau en ze gingen 43 uur mee


43 uur??


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Banden
BerichtGeplaatst: wo jun 14, 2006 8:57 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 26, 2005 3:33 pm
Berichten: 49
Woonplaats: tilburg
Hoi, ik heb nu ook 2 keer met de Heidenau en nu op de veel hogere spanning 1.2 / 1.3 en de banden plakten prima en de temp zat rond de 65 / 70 graden dus conclusie gewoon een toffe goedkope band.
gr. Paul


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 14, 2006 9:20 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 03, 2005 7:38 pm
Berichten: 1155
43 uur?? sta je dan stil ?? :?

_________________
Afbeelding
Michael Schumacher = On Top !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David