Auteur |
Bericht |
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: wo maart 05, 2008 11:06 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Cuppointjes zijn inderdaad de kleine inbusboutjes naast je lager...
Ookwel inbusstiftjes genoemt... net wat je wilt
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
 |
tinus kremer
|
Geplaatst: do maart 06, 2008 4:37 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 9:39 am Berichten: 701 Woonplaats: lutten
|
ik heb een keer gehoord dat bij de middelste lager geen 'cuppointjes' in moeten.
is dat waar of is dat onzin?
|
|
Omhoog |
|
 |
igot
|
Geplaatst: do maart 06, 2008 4:52 pm |
|
Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm Berichten: 1506
|
@Tinus, dat klopt inderdaad.
|
|
Omhoog |
|
 |
954rr
|
Geplaatst: do maart 06, 2008 5:10 pm |
|
Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm Berichten: 1133 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Leuk dat een ieder toch weer een aanvulling kan geven op een onderwerp, maar nu toch mijn volgende vraag.
Wat is nu de juiste volgorde om een as met lagers en lagerhouders te monteren en in te stellen.
Is dit om eerst alles op de as te monteren en vervolgens het hele gebeuren op het chassis te zetten of........
eerst de lagers in de lagerschalen, die vervolgens op het chassis en daarna zijwaarts de as erin schuiven en vervolgens afstellen?
_________________ Kartloos Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: do maart 06, 2008 5:26 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik doe altijd eerst de lagers in de lagerschalen, dan monteer ik alles op de achteras, en vervolgens zet ik het geheel op het chassis.
De imbusboutjes in de lagers doe ik er nog niet in, en de bouten waarmee de lagerschalen aan het chassis vastgemaakt worden zet ik nog niet helemaal vast.
Dan stel ik die bouten af zodat de as vrij kan draaien, daarna zet ik de kart op de grond, of vraag of iemand me even helpt om de as goed omhoog te tillen en draai de bouten van de lagerschalen aan.
Als laatste zoals Joris al aangaf even controleren of de as netje uitgelijnd is (moet zonder al teveel moeite heen en weer kunnen bewegen), en daarna de imbusboutjes in de lagers vastzetten.
|
|
Omhoog |
|
 |
Bob gas erop
|
Geplaatst: ma mei 12, 2008 1:59 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 12, 2008 1:48 pm Berichten: 7 Woonplaats: Bakel
|
Hallo,
Ik heb pas alle 3 de lagers vervangen van mijn Rotax max, 40mm achteras. Nou heb ik 1 dag gereden en nu kom ik op alle lagers veel vet tegen. Is dit normaal? Of heb ik iets niet goed gedaan met vervangen waardoor ze nu stuk zijn?
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: ma mei 12, 2008 3:11 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Ha Bob
Dat vet komt uit de lagers dat heb ik ook. Omdat de lagers warm worden tijdens het rijden wordt het vet binnenin dunner en loopt er een beetje uit.
Dat is de nieuwigheid laten we maar zeggen. Maar kan geen kwaad.
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |
tinus kremer
|
Geplaatst: di mei 13, 2008 7:04 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 9:39 am Berichten: 701 Woonplaats: lutten
|
moet je de lager ook om de zoveel tijd opnieuw invetten?
zoja om de hoeveel uur zeg maar dan?
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di mei 13, 2008 7:22 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Je kan ze inderdaad zo nu en dan even smeren, bijvoorbeeld elke keer voordat je gaat rijden.
Zelf sla ik weleens een keertje over.
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: di mei 13, 2008 10:47 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Tinus zoals David zegt -> af en toe eens WD-40 erdoor jagen is goed hoor. Liefst minstens 1 keer per dagje rijden maar meer kan ook geen kwaad.
|
|
Omhoog |
|
 |
tinus kremer
|
Geplaatst: wo mei 14, 2008 7:56 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 9:39 am Berichten: 701 Woonplaats: lutten
|
oke en dat kan gewoon door er van buiten af er in te spuiten of moet je ze ook nog van de kart halen en los halen??
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: wo mei 14, 2008 8:13 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Nee hoor, gewoon een draai aan je achteras geven en tegelijkertijd spuit je WD-40 (of ander vergelijkbaar smeermiddel) in de spleten tussen je lagers.
|
|
Omhoog |
|
 |
Guus
|
Geplaatst: wo mei 14, 2008 10:55 pm |
|
Geregistreerd: do jul 22, 2004 11:25 am Berichten: 20
|
lagers met wd 40 smeren?
is dat wel wijs?
je kunt ook kopervet kopen dat houd vocht tegen en is zo heerlijk vet.. de ervaring met wd40 is dat het vervliegt en na een tijdje niet meer werkt..
en kopervet is lekker vast en smeert als een tielerier... maar kan aan mij liggen ben nog behoorlijk nieuw.. maar ik praat ook uit ervaring van een monteur die installaties monteerde en geen karts..
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: do mei 15, 2008 12:11 am |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Kopervet is te dik, en krijg je niet in de "dichte" lagers die meestal gebruikt worden op karts.
Wat je wel kan gebruiken is spuitvet (white grease), dat is eerst heel dun, en wordt pas dikker als het het oppervlakte raakt.
Met WD40 heb ik op zich geen slechte ervaringen, je moet er inderdaad wel iets vaker mee smeren, voordeel is dat er wat minder vuil in blijft hangen.
|
|
Omhoog |
|
 |
tinus kremer
|
Geplaatst: do mei 15, 2008 9:15 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 9:39 am Berichten: 701 Woonplaats: lutten
|
als ik de wd-40 erin spuit gaan de lagers 'knarsen' is dat normaal?
het stop wel naar een poosje.
en moet je de lagers van de voorwielen ook smeren of hoeft dat niet?
|
|
Omhoog |
|
 |