Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 10:50 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 19, 2010 7:18 pm
Berichten: 55
Hey,

Ik vroeg me af hoe vaak je normaal bij een Rotax Max zo ongeveer de ketting moet spannen. Ik moet dit namelijk zowat om de 15 minuten op circuit doen om te voorkomen dat ze zo los komt te hangen dat ze eraf loopt. (1x het risico genomen om ze niet te spannen en na 25 min lag ze eraf.)

Echter, dit lijkt mij wel heel erg snel, ik rijd met verhouding 12/78, en heb al verschillende merken van ketting geprobeerd (DID, Wildkart, en nu EK), en steeds hetzelfde probleem. De uitlijning van de tandwielen is nagekeken mbv. zo'n lasertool.
Eerst dacht ik dat dit veelkans een normale gang van zaken was, maar toen bedacht ik dat er met de Max toch ook endurance races verreden worden. Iemand een idee wat het probleem kan zijn? (Ketting wordt voor elke run ingevet, en wordt steeds samen met het achtertandwiel vervangen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 11:09 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Dat is wel erg vaak. Afhankelijk van de staat van de ketting span ik hem tussen de 0 en de 2 keer (komt niet vaak voor) per dag.
Wel span ik de ketting altijd al voordat ik naar de baan ga.

Gebruik je een zogenaamde "kettingspanner"?
Afbeelding

Zorg er ook voor dat de motorsteun incl. clips, en de chassisbuizen goed schoon en vetvrij zijn.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 11:45 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm
Berichten: 2173
Woonplaats: Antwerpen
Heb hier zelf ook veel last van, dacht altijd dat het aan m'n oude chassis lag ofzo, maar bij m'n nieuwe is het net zo goed.

_________________
Site van Martijn Buijs!

2013 DRMC met Vici Motorsports!

Webshop Vici Motorsports! Voor uw kartonderdelen en uitstekende service!


Rondje Strijen
Rondje Genk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 11:55 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 19, 2010 7:18 pm
Berichten: 55
De motorsteunen zitten goed vast, de motor kan dus niet naar voren noch naar achteren, aangezien ook de stelbout en z'n borgmoer steeds goed vastgezet worden.
Ik heb zo geen kettingspanner, maar ik vermoed dat deze hetzelfde doet als het systeem dat er bij mij opzit, namelijk ervoor zorgen dat je de motor makkelijk en precies naar voren kunt schuiven als je de motorsteunen losschoreft, of zie ik dat nu verkeerd. Bij mij werkt dit gewoon met een lange bout die door een daarvoor in het chassis voorziene gat tegen de motor aanduwt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 12:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ja das hetzelfde systeem inderdaad.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 3:29 pm 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Draai ze echt zo vast mogelijk. Ik gebruik net hetzelfde systeem als jou. Moet gemiddeld 2x / dag mijn ketting spannen.

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 4:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 25, 2008 1:47 pm
Berichten: 51
Woonplaats: Den Helder
Staan de tandwielen 100% goed tegen over elkaar?? Dit kan anders tot versnelde slijtage en schade aan ketting veroorzaken.

Zo snel en erg hoe het bij jou gaat weet ik niet maar het is een optie.

_________________
Boy Gijzen, CRG YAMAHA YZ 125 Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 6:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 09, 2009 6:01 pm
Berichten: 336
Woonplaats: Oudenbosch
Zet je hem toch niet te slap of te strak?

_________________
Jurgen Marijnissen Kart Racing. (<<Aanklikbaar!)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 6:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 19, 2010 7:18 pm
Berichten: 55
Jurgen#21 schreef:
Zet je hem toch niet te slap of te strak?


Ik probeer steeds zo'n 5mm speling te bekomen, maar heb ook wal meer- en minder speling geprobeerd. Uitlijning is reeds nagekeken mbv. lasercontrole. Achteras is ook niet krom.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 7:08 pm 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Het beste is als je 1cm speling hebt op het punt waar je ketting het hardst spant. Op sommige plaatsen heb je dus meer dan 1cm speling.

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 7:19 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 19, 2010 7:18 pm
Berichten: 55
Aha, dan zullen we het volgende keer eens op die manier proberen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 7:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Nadat ik mijn krukas gebarsten heb hou ik het toch op 2 centimeter op strakste punt (minimaal).

Te strak = belasting op krukas
Te los = ketting eraf, in allerslechtste geval ketting gebroken.
Dat wetende liever 15 euro voor een ketting dan 400 voor een krukas.

Ikzelf span men ketting 2-3 keer per dag ook.
Ketting die ik heb (CZ) lijkt ook veel uit te rekken (maar gaat wel lang mee)

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 7:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 09, 2009 6:01 pm
Berichten: 336
Woonplaats: Oudenbosch
@ KenR, 5mm? Vind het dat niet zo vreemd dat die eraf loopt of dat je hem vaak moet spannen. :lol:
Maar probeer dus zo'n 1,5 tot 2 cm dan is het goed ;)

_________________
Jurgen Marijnissen Kart Racing. (<<Aanklikbaar!)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 7:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 19, 2010 7:18 pm
Berichten: 55
Jurgen#21 schreef:
@ KenR, 5mm? Vind het dat niet zo vreemd dat die eraf loopt of dat je hem vaak moet spannen. :lol:
Maar probeer dus zo'n 1,5 tot 2 cm dan is het goed ;)


Tja, ik baseer me voor zover mogelijk is op de info in de handleiding van de Rotax Max, en daar vermelden ze het volgende:

Citaat:
Establish required chain tension (Sag = +/- 5 mm / +/- 0,20 in) by shifting of the
engine.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 7:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Maar, je achteras draait dan toch ook niet soepen of hoe zit dat? Als ik dat doe dan draait men as voor geen meter.

En nogmaals, zelfs al zeggen zij vb. 5mm, maak er toch maar 2-3 centimeter van want een ketting kost je veel minder dan de motor te overbelasten.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David