Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: di aug 25, 2009 12:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Citaat:
Ik ben het niet eens met de stelling dat het leunen (te)veel energie kost. Bij een bocht heb je toch al de neiging om naar buiten te leunen, dus dat kost vrijwel geen moeite.


Naar binnen leunen kost je echter wel een hoop energie, en is nog nadelig ook. En naar binnen leunen is wel wat heel veel mensen doen, vreemd genoeg.

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: di aug 25, 2009 3:04 pm 

Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am
Berichten: 209
Ach, ik sloeg gister de RTL GP open (wat ik verder een heerlijk blad vind hoor!) en daar hadden ze een artikel over 50 jaar Landia. Ze hadden de Nederlandse "Stig" ook maar weer in z'n witte pak en witte helm gehesen om hem stoer te fotograferen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het een echte coureur was, want hij hing ook onwijs naar binnen.

Maar ik ben het met de meesten hier eens, stilzitten is over het algemeen het beste. Kijk maar naar filmpjes van Schumacher, aan z'n bovenlichaam zie je eigenlijk niet dat hij een bocht neemt...

_________________
#4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: di sep 01, 2009 8:21 pm 

Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm
Berichten: 634
Woonplaats: Hoorn
Binnen beweeg ik zelf mee waar ik de druk wil hebben. dwz: als ik scherp wil insturen naar voren, bocht uit naar buiten en gas erop naar achteren. Op deze manier kan ik mijn zoon (wedstrijdrijder outdoor) redelijk bijhouden mits er geen brug in het circuit zit (ik weeg 94 kg).

Buiten kun je het beste in recht in je stoel zitten. Dit komt meer door de snelheden die er bereikt worden. Als je dan maar even naar buiten hangt krijg je ongecontroleerd een klap grip op het buitenste wiel en lift het binnenste wiel ongewild veel. Dit is tenminste onze manier van rijden. Als je zelf sneller rijdt door naar buiten te hangen moet je dit natuurlijk niet laten!
Tijdens regenrijden hangen we wel licht naar buiten om voldoende grip en lift te genereren en zo de bocht snel door te kunnen komen. Wat je natuurlijk altijd moet doen in de bocht is gas geven (bocht uit) anders is er weinig tot geen lift om te kunnen sturen.

Ik snap trouwens niet dat dat mensen (met droog weer) uberhaupt willen hangen in de bocht. Volgens de data trekken we in soms meer dan 2,5 G in de bochten........

btw. wij rijden rotax max sr.

_________________
[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: di sep 01, 2009 11:14 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Citaat:
Tijdens regenrijden hangen we wel licht naar buiten om voldoende grip en lift te genereren en zo de bocht snel door te kunnen komen. Wat je natuurlijk altijd moet doen in de bocht is gas geven (bocht uit) anders is er weinig tot geen lift om te kunnen sturen.


Tijdens regenrijden is naar buiten leunen om meer lift te geven inderdaad goed maar je opmerking dat je in de bocht gas moet geven om lift te krijgen om te kunnen sturen is volgens mij niet juist. Als je gas geeft zal je je achteras naar de grond toe trekken, en dan creëer je dus meer grip achteraan én bijgevolg onderstuur.

Of begrijp ik je uitleg verkeerd?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 7:25 am 

Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm
Berichten: 634
Woonplaats: Hoorn
Probeer het maar eens. Met regen merk je het heel duidelijk.
Als je dan geen gas geeft ga je rechtuit ipv de bocht om.

_________________
[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 11:43 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Sorry Ram, al héél wat afgereden in de regen en mét het gas erop kwam niet echt goed. Gewoonlijk was het meer: aankomen, gas lossen zodat het gewicht al naar voor helde, even snel remmen zodat na het lossen van de rem de kart achteraan los kwam en dan insturen. Gas geven doe ik pas als de kart al min of meer in de juiste hoek staat.
Kan ook best dat ik het anders aanvoel dan dat het in werkelijkheid is. :-(


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 11:58 am 

Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm
Berichten: 634
Woonplaats: Hoorn
Zou kunnen. Voor ons geldt dat wanneer er geen gas wordt gegeven de kart "neerploft"en dus weer op beide achterwielen staat. Onderstuur dus.

Maar zoals gezegd: dit geldt voor ons. Niet iedereen rijdt hetzelfde of heeft dezelfde gewichtsverhouding voor-achter.

_________________
[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 12:00 pm 

Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm
Berichten: 634
Woonplaats: Hoorn
Trouwens: wat je beschrijft is precies wat ik bedoel. Uiteraard rem je eerst voor een bocht en stuur je in. Maar daarna moet je wel gas gaan geven. Zonder gasgeven krijg je bovenstaande....

_________________
[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 7:28 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Zijn we het toch nog eens. ;-)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2009 2:12 pm 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 12:10 am
Berichten: 25
idd ik kan die stelling ook volgen (enkel ervaring met auto's)
feit is wel dat je over- en onderstuur deels neutraliseerd met gas geven of lossen , meestal bij piloten of dus zoals hier jullie karters word dat een automatisme .
Zo zal je bv al bijsturen voor je nog maar in een bocht bent , nog voor er over-of onderstuur kan optreden , zonder er feitelijk nog bij stil te staan.
Dat maakt het dan soms ook moeilijk om uit te leggen waarom de ene bv wel over-of onderstuur krijgt en de andere er vlot doorvliegt.
Zo rijd ik meestal weg van mijn mede-karters en zij begrijpen er maar niets van hoe dat komt..maar ik kan het ook niet uitleggen..9/10 dat het ook met het sturen/gasgeven te maken heeft.

Mvg


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2009 5:19 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am
Berichten: 2381
Woonplaats: Vught
ik blijf gewoon rechtop zitten, zelfde als achter een motor, miss heel klein beetje meehangen ligt eraan hoe je de bocht neemt in mijn geval

_________________
Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten
Volkswagen Sjoemel Golf ... .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David