Auteur |
Bericht |
Pro-kart monster
|
Geplaatst: wo aug 26, 2009 8:11 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm Berichten: 3601 Woonplaats: Assendelft
|
Bij ons was het juist andersom
zaterdag voor de wedstrijd op Berghem waren wij aan het trainen met het team toen ik ineens last had van een hele lompe recreant. Aan het einde van het rechte stuk kreeg ik een kleun op de achterkant waardoor ik in de chicane na het rechte stuk even lekker kom zand happen Dat zijn ook hele fijne dingen
_________________ MSkart - TM k8 ICC Energycorse - Prokart Honda CBR 600 RR
Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: do aug 27, 2009 12:48 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Tja,
Je hebt nu eenmaal ook recreanten die denken dat ze nog later kunnen remmen dan een wedstrijdrijder en dan gebeurt zoiets.
Maar het kan ook anders: Heb zo ooit ns een recreant een wedstrijdrijder van de baan zien beuken en zijn uitleg was dat "die andere nog wat van hem te goed had". En eigenlijk was dat nog correct ook want de week evroor had ik die wedstrijdrijder er een paar kerels zien afduwen omdat ze naar zijn zin té traag rondreden. Soms "komt boontje om zijn loontje"
Ik wil hier mee niet bedoelen dat ik zo'n acties goedkeur maar soms zie je dingen die je te gek vindt maar waarvan je de aanloop ernaar toe niet kent. Moest je die kennen zou je opinie anders zijn.
|
|
Omhoog |
|
 |
ChrisW
|
Geplaatst: di sep 15, 2009 10:27 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm Berichten: 221
|
Naar aanleiding van het verschrikkelijke ongeluk op Pottendijk heb ik dit oude onderwerp maar weer even naar boven gehaald en er een ellenlang stuk over geschreven. (waarvoor excuses, maar je bent bij voorbaat gewaarschuwd  ) Als beginnend karter vraag ik me inmiddels af of er wel serieus aan de veiligheid van karten wordt gewerkt. Er komen wel heel erg veel berichten over zware ongelukken voorbij en mede op basis van wat ik inmiddels zelf heb gezien vraag ik me af of hier wel serieus iets mee wordt gedaan. Het gaat met name om de volgende punten: Veiligheid van de banenIk heb deze zomer op een drietal banen in Frankrijk gekart en recent op Genk en moet zeggen dat op deze banen bij het ontwerp van de baan heel veel serieuzer aan de veiligheid is gedacht dan op de banen die ik in NL heb gezien (Berghem en Pottendijk; op Driebergen heb ik alleen in huurkarts gereden en afgezien van wat kuilen naast de baan lijkt me die baan voor langzamere karts wel OK). Ik vind het onbegrijpelijk hoe weinig uitloopzones er op sommige punten zijn. Berghem is op een paar punten gewoon echt levensgevaarlijk. In eurofinal layout gaat het vooral om de twee rechterknikken voor het opdraaien van het rechte stuk (voor de pits) en de chicane na het rechte stuk. De uitloopzone is daar absoluut onvoldoende en zeker als het een beetje nat is schiet je in een denkbaar scenario mogelijk met een noodvaart (ondersteboven) hard de wand in. In de Estoril layout zijn er twee extra snelle chicanes waar ze de binnenkant met banden wel erg vlak naast de baan hebben afgebakend. In het algemeen zijn banden en hoge curbs (en alle andere obstakels waar je mogelijk door kan worden omgekiept) m.i. totaal uit den boze. Bandenstapels zijn leuk voor “echte” auto’s die 700 tot 1500 kg wegen en waar de rijder in een beschermde kooi (met veiligheidsriemen) zit, maar zijn m.i. echt ongeschikt voor een kart met een totaalgewicht van nog geen 170 kg (zeker niet als de banden ook nog een gedeeltelijk vol met water staan). Voor de veiligheid van het karten moet er m.i. zoveel mogelijk vlakke uitloopzone zijn, het liefst met wat asfalt omdat dat het snelste afremt. Een springschans zoals in Pottendijk is natuurlijk helemaal absurd (het gras wat ervoor ligt remt de kart echt niet heel veel af als het nat is; afgelopen zondag was dit wellicht op pottendijk ook het geval). Ik weet dat grond duur is in Nederland, maar een paar meter run off area moet toch echt wel kunnen. Gelukkig is het in Genk wel veel beter geregeld. Veiligheid van de kledingDe huidige kartpakken lijken mij volstrekt onvoldoende bescherming te geven. Volgens mij zijn de gevaren bij het karten veel meer vergelijkbaar met die van motorcross en wegracerij, dan met die van de autosport. Toch zijn de kartpakken bijna een kopie van de pakken uit andere takken van autosport en bieden ze niets van de goede crash-impact bescherming van de goede moderne motorkleding/-protectors. Is dit puur uit commerciële redenen omdat de gemiddelde karter liever op Schumacher lijkt dan op Rossi? Ik snap er in ieder geval niets van, met name omdat mijn kartpak er ook nog eens voor zorgt dat ik na 10 minuten karten meer vocht heb uitzweet dan dat ik een maand geleden deed toen ik bij 35 graden de Mont Ventoux opfietste  . Is het pak brandwerend ofzo dat het zo slecht ventileert? Als dat zo is, dan geeft dat m.i. alleen maar weer aan dat ze bij het reguleren van de kartpakken echt niet naar de specifieke risico’s van het karten kijken maar uitgaan van de bekende risico’s uit andere autosportklassen. Als de toppers (voorbeelden) in de hoogste kartklassen nauwelijks protectie dragen, kan je ook niet verwachten dat recreanten dit doen want dan ben je gewoon niet “cool”. Het kan in ieder geval niets met praktische belemmeringen te maken hebben want op mijn crossmotor moest ik toch echt veel meer bewegen dan in mijn kart. Structureel werken aan verbeteren veiligheid en leren van ongelukkenIn de autosport en motorsport is sinds de jaren zeventig heel erg veel verbeterd op gebied van veiligheid. Waar in die tijd in de hoogste auto- en motorsportklassen nog ongeveer jaarlijks wel iemand van het selecte gezelschap toppers overleed, is dat nu gelukkig een rariteit geworden. Dit is alleen mogelijk geworden door structureel te analyseren wat de oorzaken waren van zware ongevallen en structureel wijzigingen door te voeren. Wie is er in de kartsport bezig om te leren van ongevallen? Het valt me op dat ik bij de ongelukken vaak lees dat de politie onderzoek doet, maar niet lees dat bijv. de FIA of wie dan ook met wat autoriteit ingrijpend onderzoek doet. Wat is nu bijvoorbeeld de kwetsuur geweest die persoon x fataal is geworden, hoe is dit veroorzaakt en hoe kunnen we het risico hierop sterk minimaliseren? De onveiligheden op Berghem doen mij erg denken aan de onveilige banen uit de archiefbeelden waar de F1 in de jaren zeventig op reed. Het niet rijden met rug, borst, onderbuik en nekprotectoren in de huidige kartsport lijkt op de tijd dat ze in de F1 met ongeveer tot hun middel uit de auto stekend in blikken brandbommen reden en ze in de motorwegraces ook nauwelijks protectie hadden. Is het probleem misschien dat de kartsport hopeloos verdeeld is en dat er onvoldoende concentratie van macht is om iets te veranderen? (net zoals de chaotische wildgroei aan kartklassen en de onmacht om viertakten door te laten breken). Als het lukt om de motorsport fors veiliger te maken, dan moet dat toch zeker lukken in de kartsport? Je kunt natuurlijk zeggen dat je op moet passen met kritiek op kartsport, met name in NL, omdat er al bijna geen banen meer zijn, maar het is juist in het grootste belang van deze sport om hier actief mee bezig te zijn. Elk ongeval brengt een berg aan negatieve publiciteit met zich mee, maar wat nog erger is, kan ook de druppel zijn die ervoor zorgt dat een baan zijn vergunning gaat kwijtraken. Daar is in NL niet zoveel voor nodig. Los hiervan, moet je ontzettend oppassen als baanbeheerder dat je niet persoonlijk aansprakelijk bent voor letsel wat te voorzien was en door realistische aanpassingen van de baan vermijdbaar was geweest. Die aansprakelijkheid in strafrechterlijke zin en waarschijnlijk ook niet in civiele zin kan je als beheerder echt niet afdekken door rijders een verklaring te laten tekenen dat ze bekend zijn met risico’s en afstand doen van verhaalsrechten, maar kan je alleen afdekken als je kunt aantonen dat je alle bekende risico’s zo goed mogelijk hebt afgedekt!
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di sep 15, 2009 10:46 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik denk dat Berghem niet aan te passen valt op de punten die jij noemt. Het enige dat men zou kunnen doen is wellicht op zoek gaan naar iets dat ze langs de baan kunnen zetten dat beter werkt dan hetgene dat er nu staat. Wat betreft de kleding. Een level2 overal is niet brandwerend. Het is wel tot op zekere hoogte schuurvast, de (buitenste) stof is meestal van Cordura, een vrij dik en stug materiaal, wat de temperatuur aan de binnenkant misschien verklaart  Er zijn allerlei protectors verkrijgbaar, ribprotectors in allerlei soorten, de leat-brace tegen nekletsel enz. De meesten ervan zijn niet verplicht, maar ze zijn zoveel ik weet geen van alle verboden. Is een protector uit de motorsportwereld bruikbaar kan men die ook voor het karten gebruiken natuurlijk. Neemt niet weg dat het altijd verstandig is om te proberen de veiligheid te verhogen, en er is inderdaad nog best ruimte voor verbetering.
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: di sep 15, 2009 11:17 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
een aantal banen in nederland hebben inderdaad punten waar je er echt niet af wilt vliegen. bandenstapels vind ik verder wel goed. heb er ook een aantal keer in gelegen en het remt zeer goed af en naar mijn weten niet echt letsel bevorderend.
wat betreft de kleding en helmen + protectors.. dit is wel goed genoeg. dat je gaat zweten zegt gewoon veel over de intensiteit van deze sport. zou je een motorpak aan trekken zweet je net zo hard.
ik vind inderdaad wel belangrijk dat de uitloop zones wat groter worden maar dat is het probleem van nederland met de vergunningen en gezeur, mileu toezicht wat er dan allemaal op je afkomt. Zoals de bocht aan het einde van het rechte stuk in emmen mag van mij ook wel anders. 10 meter eerder de bocht en de rest laten zoals het nu is als uitloop zone. de bocht waar het betreffende ongeluk gebeurd is waren ze net aan het aanpassen en was nog niet helemaal klaar. ik ben daar zelf ook wel eens er af gegaan maar dan een paar meter verder. alleen stonden er toen nog wel banden.
verder vind ik dat de kartsport over het algemeen wel veilig is. je hebt nu alleen net ff 2 nare ongelukken na elkaar maar daarvoor hoorde je eigenlijk niets.
mvg Hendrik
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |
hvb83
|
Geplaatst: wo sep 16, 2009 11:39 am |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am Berichten: 209
|
Ik begrijp dat het emotioneel is als je er zelf bij hebt gestaan, maar volgens mij is de laatste dode in de professionele kartsport voor Thomas Knopper een jaar of 12 geleden gevallen. Wat daar de oorzaak van was weet ik niet, maar bij het laatste ongeval was het voor zover ik het heb begrepen een gebroken nek nadat hij hoog door de lucht vloog en op z'n hoofd landde. Heel triest, maar met een open voertuig als een kart is daar op een gegeven moment niks aan te veranderen. Dat de CIK niet aan de veiligheid zou werken is onzin, de achterbumpers worden voortdurend aangepast, andere bumpers en bakken worden ontworpen, noem het allemaal maar op. En een kartpak heeft gewoon andere eigenschappen nodig dan een motorpak, je schuurt niet met 200km/h over het asfalt als je valt en tegen een botsing hebben ze allerlei rib/nekprotectors die je naar eigen believen mag / moet dragen. Als je pak te heet is moet je een ander pak kopen, want die van mij ventileert prima zodra ik op m'n kart zit, zelfs over het koelen van de aardappels hebben ze bij MIR nagedacht. Overigens deel ik je mening dat sommige dingen ondoordacht gebeuren en veiliger zouden kunnen, de bandenstapels op Berghem zijn bijvoorbeeld al jaren onderdeel van discussie. Chris Maliepaard heeft daar bijvoorbeeld een paar jaar geleden ook een koprol gemaakt en z'n sleutelbeen gebroken. Maar we stappen toch allemaal zelf op onze kart en gaan trainen of racen. Zeker bij sommige recreanten heb ik soms het idee dat ze op een sneller apparaat stappen dan wat ze eigenlijk machtig zijn, zonder enige conditie, een flinke pens, liefst nog met een oude brommerhelm, een katoenen overal en geen ribprotector. Op een gegeven moment vraag je dan ook om problemen.
_________________ #4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo sep 16, 2009 12:00 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Gelukkig  heb ik ook een dikke pens, maar wel een goed pak/handschoenen en een goedgekeurde motor helm! (idd hier mist schoeisel nog) Maar ik denk dat er heeeel veel mensen zijn die als recreant geen flauw idee hebben van de verplichtingen op de baan. Laat staan wat de beweeg redenen zijn van goede kleding en bescherming. Kijk dat je niet met cross bescherming in je kart gaat zitten vind ik niet zo vreemd, dat past, zit, rijd gewoon weg niet lekker. Ik denk dat "men" daarom de bescherming gauw links laten liggen... het zit in de weg.. gezien de American Football bescherming voor de cross machines. Een rug versteviging in een pak zou ik op zich wel een logische stap vinden maar dat word erg moeilijk ontwerpen (ivm je stoel) en is eigenlijk overbodig gezien de grootste aanrijdingen je in de stoel mee maakt. En dat beschermt je Rug wel voldoende, alleen de whiplashes voor je nek zijn wat minder. (Daar een nek brace goed in functie zal treden.) Daarnaast zou een rolbeugel de meeste bescherming geven voor je nek/rug maar als je over gaat, dan heb je een grote kans dat je uit je machine valt en daarmee het materiaal op je, dat zijn gewoon lastige situaties om te voorkomen. Hier zou je dan weer vast gezet moeten worden in je stoel. En het is niet alleen het circuit die de lanceringen veroorzaken, ik heb genoeg filmpjes gezien dat men de banden van elkaar raakt en gelanceerd wordt en daarmee over gaat. Met betrekking tot de verantwoordelijkheid van het circuit, Ja ik vind dat zij enigszins overzicht moeten KUNNEN houden (wat NIET het geval is in Pottendijk, even voorbeeld). Ja ik vind dat zij alle mogelijkheden moeten benutten om letsel aan de rijders te voorkomen. Ja ik vind dat zij minstens een EAD in huis moeten hebben. (Nu heeft dat geen nut voor rug en nek...) Voorlichting aan de bestuurders is ook belangrijk, ik als beginnende rijder heb alles een beetje moeten horen van anderen over de veiligheid (lange broek, lang t-shirt, minstens motorhelm verplicht). Dit soort reglementen moeten gewoon duidelijk aanwezig zijn. Eigenlijk moet je dat mee krijgen zodra je de baan huur betaald. Maar daarin tegen, ben jezelf als rijden ook verantwoordelijk. Waarom draag je een pak bij het motor rijden? Het is niet verplicht, maar het geeft je wel de bescherming die je nodig hebt. Zie jij een gevaarlijk punt ziet op de baan, daar kun je zelf rekening mee houden. Als mede rijder en hobbyist ook mekaar in de gaten houden, ik wil niet de moraal ridder uithangen, maar dat is toch het minste wat je kan doen!
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Lex
|
Geplaatst: wo sep 16, 2009 12:52 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Regelmatig heb ik mijn mening gegeven over met name de persoonlijke veiligheid, of liever het ontbreken van enige veiligheidsvoorzieningen bij diverse recreatie karters / toekomstige donoren. Vaak zie je aan de uitrusting van een karter (de uitzonderingen daargelaten) of iemand competitie rijdt of recreatief, terwijl het spelletje voor beiden gelijk is !!!! Sterker nog, de kans op ongelukken / letsel is mijns inziens bij wedstrijden lager omdat je met een groep rijdt die overwegend beschikt over gelijkwaardige karts en capaciteiten. Vreemd vind ik dan ook dat "coureurs" in korte broek en T-shirt geaccepteerd worden op een baan. De eigen beschermende uitrusting is volgens mij van meer importantie als de nieuwste sticker of mooiste bakkenset, al zullen anderen er anders over denken. En wij zelf dan? Als een Alpinestars pak betere bescherming biedt, koop ik dat, is een Leatt-brace een verbetering t.o.v. een standaard nekband, dan komt er een leatt-brace, maakt Arai kwalitatief een tophelm, dan krijgt Simone een Arai op haar bolletje ! Rijden zonder Sparco ribbeschermer is onbespreekbaar. Mocht het zo zijn dat een van de bovenstaande atributen vergeten is met een dagje vrij rijden...........helaas, dan wordt er niet gereden, al sta ik op Pottendijk. Veiligheid voor alles.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: wo sep 16, 2009 2:41 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Veiligheid is een enorm belangrijk aspect op karting banen. Maar iedereen zal toch zelf wel moeten nadenken bij wat ze doen. Zo was ik eens op Spa-Francorchamps en 2 "vrienden" reden elkaar van de baan om te spelen, en als er dan 1tje in de grindbak stond dan was het zijn vriend die zijn kart op het circuit stil zette en even een babbeltje ging maken met zijn vriend die hij zojuist de banden in had geduwd. Het enige wat de baan kan doen is de mensen aan spreken die zo een domme dingen doen. Maar dan mag je nog een super veilige baan hebben en de beste kartpakken die er zijn, dit is gewoon gevaarlijk en dit ligt aan de personen die dit doen. Gelukkig heb ik dit nog maar 1 x gezien en zijn niet alle piloten zo Grtz
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: do okt 01, 2009 10:19 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
als we het hebben over een heftige crash, hier een onboard: http://www.youtube.com/watch?v=S-qJpc3Mccw
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: vr okt 02, 2009 5:54 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
 In dat stoeltje zou ik liever niet zitten of vliegen
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: vr okt 02, 2009 7:08 am |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Dit is wel een zeer heftige crash.
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: vr okt 02, 2009 10:48 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Een crash zoals er wel meer gebeuren. Maar ditmaal wel met zware gevolgen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Seb
|
Geplaatst: vr okt 02, 2009 1:19 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 08, 2006 8:29 pm Berichten: 954 Woonplaats: Coevorden
|
Veiligheid voor alles lijkt me logisch.. uiteraard lijken die dingen die Alex beschrijft dan het beste, maar voor een goede arai, hele goede overall en leatt brace ben je toch volgens mij ook al weer 1000 euro kwijt?
Ik denk ook dat dat een factor is waarom veel mensen het niet gebruiken?
_________________ http://www.sebracing.nl 2007: Kampioen KBO KCT 2008: NK RK1 Junior 2009: NK RK1 Senior 4e 2010: Rotax rec
|
|
Omhoog |
|
 |
Lex
|
Geplaatst: vr okt 02, 2009 1:35 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Beste Seb, aan alles hangt een prijskaartje, maar er zijn ook dingen die onbetaalbaar zijn, en in dit geval is dat de gezondheid van mijn dochter. Ik weet het, misschien heb ik makkelijk(er) praten, maar dan is het bedrag voor de uitrusting absoluut geen issue. Zeker na de nodige crashes van mevrouw, waarbij haar bescherming een uitermate belangrijke rol heeft gespeeld ter voorkoming van (blijvend) letsel.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
 |