Auteur |
Bericht |
Theo
|
Geplaatst: ma jun 01, 2009 6:40 pm |
|
Geregistreerd: do aug 07, 2008 9:08 pm Berichten: 44 Woonplaats: Nuenen
|
Hoi,
De kart van mijn zoontje heeft een 60 cc Parilla iame.
Ik krijg deze niet stationair aan het lopen. Ook het starten moet ik extern doen, met de eigen starter lukt het niet. wat kan hiervan een oorzaak zijn?
Op de carburateur zitten twee stelschroeven, ik heb me ooit iets laten vertellen dat dit iets is met onder kamer en bovenkamer maar wat kan ik precies af stellen met deze twee stelschroeven.
_________________ Kombikart Rotax max SR. 125 cc Kombikart Iame 60 cc
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: ma jun 01, 2009 7:03 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Die twee schroeven zijn voor het afstellen van de onderuitsproeier en hoofdsproeier, je kan daarmee niet het stationair toerental afstellen. Sommige carburateurs hebben nog een derde schroef in de buurt van waar de gaskabel bevestigd is aan de carburateur, waarmee het stationair toerental geregeld kan worden. Vaak lukt dat alsnog matig tot niet, is meestal ook geen ramp, kartmotoren zijn niet bedoeld om stationair te draaien.
Is de accu nog goed? Een slechte accu kan veel problemen veroorzaken waaronder moeilijk starten.
|
|
Omhoog |
|
 |
Theo
|
Geplaatst: ma jun 01, 2009 9:05 pm |
|
Geregistreerd: do aug 07, 2008 9:08 pm Berichten: 44 Woonplaats: Nuenen
|
Maar tot vorige week liep het blokje prima stationair.
Wat betreft onderuitsproeier en hoofdsproeier, wat is de functie van beide en wie is wie links/rechtse?
Ik heb gemerkt als ik in ierder geval aan de rechtse draai (linksom) dat het blokje rustiger ging lopen.
Het draaien aan de linkse gebeurde er feitelijk niks merkbaars.
_________________ Kombikart Rotax max SR. 125 cc Kombikart Iame 60 cc
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: ma jun 01, 2009 9:20 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
De linkse (het dichtst bij het blok) is over het algemeen de onderuitsproeier, daarmee stel je de carburateur af in het lage toerengebied, de rechtse is de hoofdsproeier die is voor het hogere toerengebied. Linksom draai je ze open, dus rijker, rechtsom draai je ze dicht, dus armer.
|
|
Omhoog |
|
 |
Theo
|
Geplaatst: ma jun 01, 2009 10:25 pm |
|
Geregistreerd: do aug 07, 2008 9:08 pm Berichten: 44 Woonplaats: Nuenen
|
Oke bedankt,.
Ga ik mee aan de gang, kijken of ik hem afgesteld krijg.
_________________ Kombikart Rotax max SR. 125 cc Kombikart Iame 60 cc
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di jun 02, 2009 8:34 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
er staat vaak ook "L" of "H" resp. voor Laag/Low en High/Hoog toeren segment.. ik weet zo 123 niet de default setting voor die machines, maar voor een 125cc promo met een tilletson is het L - 1 3/4 en H - 1 1/2 open. 1 3/4 staat voor 1 slag en 3 kwart "open", dus vanaf de dichte stand open draaien.
Kun je iets meer vertellen over het draaien van de motor, hoe en wat moet je doen om je machine aan te krijgen/houden. Als je je blok start, moet je je hand dan op de inlaat leggen om de motor aan te krijgen? (ookwel choken). Pruttelt je motortje en rookt ie extreem in de lage toren...
Ik ben even naar je mengsel afstelling aan het zoeken, misschien dat de L te ver openstaat waardoor hij dus niet goed meer wil draaien in de lage toeren. Of juist te krap.. Of juist gewoon je stationair afstel schroef..
Zou je het type carb neer kunnen zetten? Dan kan ik je wat specifiekere handelingen geven.
(het valt me op dat er veel vragen vallen over stationair draaien)
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Theo
|
Geplaatst: di jun 02, 2009 10:04 am |
|
Geregistreerd: do aug 07, 2008 9:08 pm Berichten: 44 Woonplaats: Nuenen
|
Ik start hem met een externe startmotor op de tandwielas. Met de eigen startaccu lukt het niet, normaal wel.
Ik moet gas blijven geven om hem aan de praat te houden, meer toeren dus.
Hij sputtert behoorlijk nat uit de uitlaat en rookt wit/grijs. De bougie was ook behoorlijk vet (zwart) geslagen.
Type carburatuer moet ik even kijken welke het is.
Uit de diverse tips heb ik het vermoeden dat met name "laag" veel te rijk staat en dat mijn stationair stelschroef te ver staat waardoor een hoog toeren als ik L armer stel. Het blokje blijft dan wel lopen.
_________________ Kombikart Rotax max SR. 125 cc Kombikart Iame 60 cc
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di jun 02, 2009 5:26 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: ik weet zo 123 niet de default setting voor die machines, maar voor een 125cc promo met een tilletson is het L - 1 3/4 en H - 1 1/2 open. Das wel erg veilig, normaal gesproken houdt men 1 1/2 en 1 1/4 aan.
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: ma jun 08, 2009 2:56 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
ja de damp en de bougie nijgt wel naar een te volle afstelling in de L.. Helemaal als je je gas open moet houden, veel lucht extra  Wat ook nog een gevalletje kan zijn, is dat je membraam defect is.. Dan pompt ie je benzine zo door je jets heen.. de inlaat in.. Maar als ik het zo zie wat je beschreven hebt, ff je stationair uit draaien en je L dichter.. totdat ie weer wat beter draait (zegge je moet heel ietsjes gas geven om de motor aan te houden, mooi/rustig loopt in de lage toeren)en dan je stationair weer afstellen.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Theo
|
Geplaatst: ma jun 08, 2009 4:25 pm |
|
Geregistreerd: do aug 07, 2008 9:08 pm Berichten: 44 Woonplaats: Nuenen
|
Nou had hem opnieuw afgesteld,
L dichter gedraaid tot hij mooi stationair liep
Verholgens H afgesteld met gas open zodat ook dat mooi liep.
Blokje liep perfect, heb gewacht tot het heet was en toen even flink gas gegeven, droog stoken zeg maar haha.
Maar daarna liep hij dus niet meer stationair, gas geven geen probleem, gas los en hij slaat af.
Krijg hem ook niet meer afgesteld.
Is het een mogelijkheid dat het blokje aan revisie toe is, ken namelijk de geschiedenis niet.
_________________ Kombikart Rotax max SR. 125 cc Kombikart Iame 60 cc
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: ma jun 08, 2009 4:32 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Hier moet je een antwoord verschuldig zijn..
Wat ik me wel even afvraag : Wat voor kleur was je bougie, toen hij goed liep. Loopt het hete blokje ook niet als je de inlaat dicht houd, even choken zeg maar? Misschien dat bij het opwarmen te veel speling optreed tussen zuiger/cilinder (door het uitzetten van de cilinder) waardoor je compressie afneemt.. Dat zou betekenen dat je toe bent aan revisie..
oftewel heb je nog compressie, als hij warm is? Dit zou een goede reden zijn voor je probleem. hij doet ook niet pruttel prut meer, of fluiten/sissen..
Misschien dat andere nog logische verklaringen hebben..
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Swiss 100cc iame Racer
|
Geplaatst: ma jun 08, 2009 5:36 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 10:59 pm Berichten: 481 Woonplaats: geesbrug
|
misschien slechte ontbranding van,kapotte bougie ,slechte accu,lege accu,
m.v.g Swiss
_________________ ---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003--- Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan 
|
|
Omhoog |
|
 |
bas
|
Geplaatst: ma jun 08, 2009 11:05 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
denk dat hij warm gelopen is!![door te arm mengsel] trek de kop er maar eens af,de zuiger is waarschijnlijk beschadigd! mocht je er niet uit komen,kom maar langs dan kijk ik even voor je
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
 |
RobW
|
Geplaatst: di jun 09, 2009 5:58 am |
|
Geregistreerd: do aug 16, 2007 6:17 am Berichten: 58
|
Heb je wel naar de stationair schroef gekeken? Vooral als je de L sproeier veranderd dan kan je stationair toerental veranderen. Als dat het geval is dan staat hij wel erg arm. Andere checkpunten Bougie wisselen membraanset carburateur (vooral slecht starten) deze moet zo nu en dan vervangen worden stekkers naar startbox schoonmaken (onregelmatig lopen) Ik zorgde altijd voor een volle tank omdat de carburateur niet goed aanzuigt Deze blokjes kun je toch wel aardig op zijn donder geven voordat zuiger e.d. sneuvelt, alleen de carburateur is altijd lastig. Het schijnt ook dat wanneer je de kart wegzet de benzine uit de carburateur moet laten lopen omdat anders het membraan te veel doorzakt. Check de compressie door aan de moer op het voortandwiel te draaien. Mocht je er niet uitkomen dan heb ik nog een blokje staan voor niet teveel. Ik weet niet waar je vandaan komt maar wij rijden vaak in Vledderveen, mocht je daar toevallig komen dan wil ik er wel naar kijken.
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di jun 09, 2009 10:30 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
@RobW hihi hij komt uit Nuenen (eindhoven) dat wordt geen vledderveen denk ik  Maar ik wil graag even weten van Theo of het blokje na afkoelen wel weer draait...
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |