Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: wat te kiezen
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 10:08 am 

Geregistreerd: ma jun 09, 2008 10:00 am
Berichten: 40
Hallo allemaal,
Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik me eerst even voorstellen. Ik ben Paul Harkema, 22 jaar en heb op dit moment niks met karten te maken. Echter race ik in de volkswagenendurance cup en wil ik puur voor erbij(lees trainen) een kart kopen. Hier gaat ook mijn vraag over, wat moet ik kopen?

Voorop staat dat ik recreatief ga rijden, echter heb ik al ervaring op circuits, welliswaar in auto's maargoed, ik wil dus niet een langzame.
Nu heb ik ik een beetje rondgekeken, maar er is zoveel dat ik niet weet wat ik moet nemen.

Wat is nou een onderhoudsvriendelijke kart die wel serieus snel is.
Is een icc een goede optie of gaat dit veel kapot?

Ik wil voor een gebruikte gaan, nu zie ik op marktplaats heel veel staan, alleen weet je nooit of er iets mee aan de hand is. Hebben jullie tips waar je op moet letten als je naar een 2e hands gaat kijken?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 10:32 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Hey Paul,

Eerst en vooral: Neem geen beslissing in een opwelling. Informeer je zo grondig mogelijk vooraleer een beslissing te nemen. Dat je dit hier via het forum doet is al een heel goede keuze.
Wel even al 2 tips, ten eerste zal je ervaring met auto's alleen van pas komen omdat je dan al zal gewend zijn met snelheid om te gaan én als je goed bezig bent beseft dat het allemaal langzaam opbouwen is. Een kart stuurt helemaal anders dan een wagen dus daar zal je wel aan moeten wennen. Ten 2de, een kart met zware motor kopen omdat je "geen langzame" wilt is verkeerd. Je zal wel merken dat er kerels zijn met een zware kart die enkel op het rechte stuk snel zijn maar elke bocht zoveel fouten maken dat ze op een totaal rondje trager zijn dan piloten/s met intrinsiek trager materiaal.
Als het echt je bedoeling is om het karten als training te bekijken dan raad ik je aan om een kart te zoeken met een automaat waar je later een schakelblok op kan monteren. Je kan dan eerst met de automaat leren hoe een kart werkt en weten hoe je een kart met wat minder power toch snel door een bocht stuurt. Ben je dat gewend kan je overschakelen naar een schakelblok en zo je niveau verder opbouwen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 11:53 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Hallo Zagy,

Welkom op het kartforum !

Ik denk dat voor jou een ICC niet in het verlengde van de endurance cup ligt die je nu rijdt op het circuit. Een ICC is meer een sprintkart, terwijl een endurance cup precies het tegenovergestelde is.

Als je dus wilt karten om het circuitwerk aan te vullen zul je op zoek moeten gaan naar een kart die daarop aansluit. In dat geval is een Pro-kart voor de Kings of Karting eigenlijk de meest logische keuze. Dit is een relatief langzame 4-takt kart, waarmee lange afstandswedstrijden gereden worden. Dit sluit aan bij de cup die je rijdt. Met een pro-kart komt het veelal aan op het rijden van nette lijnen om zo je rondetijden te optimaliseren (weinig vermogen = netjes rijden); dit is denk ik hetzelfde als in de autosport in de cupracerij. Je rijdt een F1 heel anders dan een BMW M3 uit het Langstrecke kampioenschap (helaas zelf geen ervaring met deze twee klasse.... maar wel gereden met een Formule 1600 en een Renault Megane cupauto en die twee moet je heel verschillend rijden om tot goede tijden te komen !).

Wil je gewoon een leuke kart waarmee je bij de snellere op de baan hoort om puur voor de lol - en dus niet per se aansluit op de autosport - dan is een ICC een optie, net als de snellere 4-takts als een Vampire. En het beste kun je natuurlijk gewoon naar een kartcircuit gaan en eens met verschillende mensen praten; dan kom je er al snel achter wat je aanspreekt. Misschien kun je dan zelfs wel een rondje rijden om het te ervaren...

Succes met je keuze en we zien het wel op het forum.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 12:37 pm 

Geregistreerd: ma jun 09, 2008 10:00 am
Berichten: 40
Beste Wilfred,
Mijn doel is om volgend jaar sprintwedstrijden te gaan rijden. Het is mijn eerste jaar, met de endurance cup doe ik veel ervaring op!
Maar hoe zit het met het onderhoud van een icc? En ik kom ook regelmatig een crossblok 125 cc en een iame 125cc tegen. Kun je me hier misschien een paar pros en cons over geven?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 12:43 pm 

Geregistreerd: ma jun 09, 2008 10:00 am
Berichten: 40
Beste Beire,
Wat zijn dan de opties voor een automaat om later uit te breiden naar een schakel? Een crossblok?

Gr Paul


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 1:09 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Als je een automaat op een schakelchassis koopt dan kan je hier later een schakelblok op monteren, ik neem aan dat beire dat bedoeld...

Een icc moet je in principe elke 6-8 uur de zuiger vervangen, deze is dus vrij onderhoudsgevoelig en ze zijn ook vrij lastig om écht goed af te stellen...

Als je echt iets leuks (lees: weinig onderhoud en toch reltief rap) wilt dan zou ik voor een Vampire gaan... Ik heb hier twee weken terug op gereden en ik moet zeggen dat deze mij niet tegen viel!

Een 125cc crossblok heeft over het algemeen minder onderhoud nodig, heb hier en daar gelezen over 20 uur voor een zuiger(correct me if I'm wrong?) Ook is een crossblok iets makkelijker te rijden dan een icc omdat het crossblok meer vermogen onderin heeft als een icc, de icc moet je echt op toeren houden...

Een Iame 125cc kan ik je verder niets over vertellen, dit zullen anderen wel kunnen hier op het forum...

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 1:19 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Zagy, zoals Marlon zegt bedoel ik dat je best een kart aanschaft waar je later probleemloos een schakelblok kan op monteren. Of dat een ICC of Crossblok is maakt niets uit.

Met een automaat bedoel ik dan motors zoals een Rotax Max, Leopard, PRD of gelijkaardig. Met zo'n motor heb je weinig werk en kan je je concentreren op het leren rijden met een kart en het afstellen ervan. Ga je ineens voor een krachtige motor en wil je teveel ineens dan zal het karten in het begin zeker en vast tegenvallen en daar heb je niks aan.
De optie Vampire (krachtige 4-takter) is ook een keuze maar wederom heb je dan een motor die ondering zo krachtig is dat je misschien niet zo goed zal leren om op de zuiverste manier een bocht azan te snijden/uitkomen.

Hét belangrijkste is dat je wilt leren om je kart af te stellen, zelf sleutelen is bijvoorbeeld de beste manier om te leren begrjpen wat een kart wel en juist niet kan of moet doen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 1:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
@Zagy,

Als je sprintwedstrijden wilt rijden kun je het beste met een Rotax Max beginnen. Dit is een redelijk snelle kartmotor, waar veel wedstrijden voor zijn. Hoe het met onderhoudsintervallen zit weet ik helaas niet, maar als je het forum doorzoekt kom je dat wel tegen.

Ps: wil je sprintwedstrijden met karts gaan rijden of in de autosport ?

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 7:24 pm 

Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm
Berichten: 1008
Ik denk dat je met een TM Cross op een leuk Chassis al een goede keus gemaakt hebt,! ik verkoop veel van die karts in het buitenland en de mensen zijn 100% tevreden.
Zeker heb iets minder Power als een ICC maar minder sleutel werk en meer rij plezier Motoren zijn betrouwbaar, en je koop al wat goeds voor ± 1400.- en daar krijg je geen ICC voor!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 9:44 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik vind ook niet dat je eerst automaat moet rijden ik denk zelfs dat het makkelijker is om meteen in een schakel te rijden dan eerst automaat


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 9:51 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Ieder zijn menig Joris maar ik vind persoonlijk dat je beter eerst met een minder performante kart leert rijden om er zo voor te zorgen dat je de kart goed beheerst én met minder power toch snel kan gaan. Er zijn genoeg kerels (niet iedereen bedoel ik) die met een motor met veel PK's wel snel zijn maar als een ander met hun kart rijdt gaat er nog gemakkelijk een paar tiendes of zelfs meer af van de tijd.

En een automaat lijkt me voor een beginner al moeilijk genoeg om op de baan te houden. Dus een kart waarbij je ook nog moet zorgen dat je op het juiste moment schakelt lijkt me moeilijker.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 9:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 08, 2008 1:22 pm
Berichten: 15
Woonplaats: winschoten(groningen)
ik heb lerne karten met een 200cc 4 takt denk dat hert een beetje te sloom voor je is neem anders een 390cc is ook niet erg duur in onderhoud

_________________
100cc rotax hezemans Watergekoeld rijd@vledderveen(kcnn)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 9:58 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
mijn ervaring is gezien ik een aantal jaar 100cc heb gereden en daarna icc is dat je een heel andere rijstijl nodig hebt voor een schakel je moet dus weer op nieuw leren rijden daarbij komt dat je al hard kunt en dus snel de nieging hebt om met je nieuwe icc ook hard te gaan terwijl je het schakelen nog niet beheerst

ik denk dan dus dat je met een cross het beste kunt beginnen je rijd in het begin toch niet hard waardoor je tijd genoeg hebt om netjes te leren schakelen

waar zagy ook op moet letten is wat hij mag rijden bij hem in de buurt woon je namelijk bij allemaal 4 takt banen dan zou ik voor een 390 of zoiets gaan


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 10:20 pm 

Geregistreerd: ma jun 09, 2008 10:00 am
Berichten: 40
Thnx voor de snelle reply's, ben al weer een stuk wijzer!

Ik woon in amsterdam, weet alleen niet wat je daar mag rijden.
Schakel of geen schakel maakt mij niet uit, ik dacht alleen dan heb ik een hele snelle. Ik gebruik hem voor het trainen en dan zijn lijnen toch de nummer 1!
Maar wat voor mij voorop staat is dat ik een kart waar ik veel mee kan leren en die ook niet veel gezeur levert. Een icc met om de 6 uur een nieuwe zuiger valt dan al af.
Sprint wedstrijden ga ik in de auto rijden, maar mezelf kennende ga ik ook wel een paar kartwedstrijden meerijden, dit echter puur voor de fun.

Over wat ik nu gelezen lijkt een 125 cc cross(is van een crossmotor toch?) me dan een goede optie. Als ik het goed begrijp is dit een snelle kart die relatief onderhoudvriendelijk is. (4 takt heb ik het niet zo op, ik hou van lawaai, en een beetje sleutelen vind ik ook niet erg!)

Wat merken betreft is er ook veel keus, hoe moet ik dit zien? Is alles ongeveer gelijkwaardig of zijn er bepaalde merken die extreem duur/goed/slecht/ etc zijn?

En hoe zit het met de marktplaats karts, ik wil een 2e hands nemen. Kan ik dan niet betet bij een shop kopen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2008 11:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ik weet niet of er nog wedstrijden zijn voor crossblokjes? Misschien bij de NAB? Er zal vast wel iemand zijn hier die dat wel weet :D

Bij een shop kopen is eigenlijk altijd beter, je loopt minder risico met troep thuis te komen, en je kan er eventueel nog mee terug als er iets niet in orde is. Het enige nadeel is eigenlijk dat een shop vaak ietsjes duurder is dan een partikulier.

Er zijn wel merken die duurder zijn (CRG, Birel bijvoorbeeld), dat zijn tevens wel erg goede merken, echter zijn er ook goedkopere die erg goed zijn. De keuze van een merk hangt natuurlijk ook af van persoonlijke voorkeur, het beschikbare aanbod, en een dealer die niet al te ver weg van je woonplaats zit is ook wel handig.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David