Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 07, 2007 8:15 pm 

Dag karters,

afgelopen zondag voor het eerst met mijn huidige kart naar de baan geweest. Ik had er al 3x mee over een industrieterrein gereden en nu voor het eerst even trainen.

verslagje van de dag:
http://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic ... &start=525

Het blokje (Vortex VA/B 100cc junior luchtgekoeld uit 2001, 2,5uur gedraaid na de laatste revisie) gisteren open gemaakt en het resultaat was een gat in de zuiger met een diameter van 1cm aan de uitlaatzijde. De cilinder had aan de uitlaatzijde enkele flinke krassen en happen aan de bovenkant. Het totale blok zat vol met stukjes zuiger: de spoelkanalen, alle poorten, het carter etc..
Afbeelding

Nu is de vraag: hoe kan dit gebeuren en wat moet ik nu gaan reviseren?

Ter informatie:
- de motor ging pas in het bochtengedeelte sputteren en hield er op het rechte eind plotsteling mee op.
- de bougie was wit/grijs, kurkdroog en had die kenmerkende witte puistjes (na het kapotgaan!)die erop komen door te arm mengsel of te heet worden.
- ik reed met een NGK B10EG bougie, is deze misschien te heet dat er daarom een gat in de zuiger wordt gebrand?
- ik rijd super98 met valvoline 2t olie vol syntheet met 1:18 verhouding, niet verkeerd toch?
- ik rijd met een walbro 24mm vlinderklepcarburateur, sproeierstand: L, 1uur30minuten open, H: 20minuten open. Ik denk zelf dat ik te arm reed.
- Ik rijd met een PVL onsteking, standaard op Vortex (en de meeste merken) Zou de ontsteking misschien verkeerd staan? Te vroeg of te laat?

Wat wil ik graag weten nu?
- Is die bougie te heet?
- Welk ontstekingstijdstip moet ik hebben? En hoe stel ik dit af?
- Welke sproeierstand dien ik te hebben?
- Kan ik de cilinder nog honen? Is nu +/- 50mm boring.
- We zijn van plan het blok uit te spoelen met benzine en lucht uit de compressor, of is het verstandiger om helemaal open te maken?
Zonee, moeten de voetpakkingen ook vernieuwd worden (is niks aan te zien)?

Bijvoorbaat dank!
Mvrgr,
Mike Manders
p.s.: koop een rotax max.....ja, dat weet ik onderhand wel... en mijn volgende kart wordt ook wel een Max of TAG

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 07, 2007 8:42 pm 

Volgens mij reed je inderdaad te arm, als ik het goed herinner (en tis inmiddels meer dan 10 jaar geleden, dus ik hoop dat er mensen zijn die dit kunnen bevestigen) reden wij met de Walbro Carburateur L: 1,25 a 1,5 en H:0,5 a 0,75.
Aan de zuiger is ook te zien dat ie erg arm stond.
De bougie was op zich het goede type.

Je moet de carburateur ook nog afstellen tijdens het rijden he, en niet vergeten te choken.

Ik weet de maximale zuigermaat van jouw blokje niet, en weet dus niet of ie nog gehoond kan worden. Hangt er ook vanaf hoe diep de krassen zijn in de cilinderwand.
Het is wel verstandiger om het blok open te maken, maar als je bij het uitspoelen zo'n beetje alle losgeraakte metaaldeeltjes vind kan je ook de gok wagen. Een gedeelte zal ook wel de uitlaat in gevlogen zijn denk ik.

Voetpakkingen vervangen zal misschien niet nodig zijn, echter kosten deze meestal niet veel, dus zou je voor de zekerheid gewoon kunnen doen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 07, 2007 10:42 pm 

Dit is detonatie, te arm gesmeerd dus.

Afbeelding

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 08, 2007 12:05 am 

klopt fart 8)

je hoofdsproeier is te klein!! als je detonatie aan de membraam kant hebt is je naaldstand niet goed.. zie ook

If the piston is detonating towards the exhaust side the main jet is too lean.

If the piston is detonating towards the intake side the pilot jet and needle are too lean.

succes..

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2007 12:07 am 

Deze carburateur heeft geen verwisselbare sproeiers, en al helemaal geen naald, en een junior blok is zuigergestuurd en heeft dus geen membraam :roll:

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2007 12:07 am 

Ik heb de sproeiers verdraaid tijdens het rijden! Choken was niet echt nodig met dit koude weer, en het is met koppeling, dus iets te lang choken en hij slaat af! Een koppelingsloze kan in principe dan niet afslaan omdat de wielen blijven draaien en zodoende ook de krukas.
----
ik heb de sproeiers laten staan zoals Van Der Pol Kartracing heeft verteld. Blanken Tuning zei zelfs 1uur,30min en 10min! Dus nog armer!
Maar ik dacht zelf ook al dat het door te arm staan kwam. Ik merkte ook duidelijk dat de ronde voorafgaand aan het kapotgaan best hard ging: kenmerk van te arm rijden.

De bougie is niet te heet? 10 is nogal erg heet, maar ik vertrouw op de wijze raad van hier.
De reden dat ik het blok niet helemaal open wil maken: het is 2,5uur geleden totaal gereviseerd, dus niets nieuws nodig. Hier in het dorp zit een befaamde crossmotortuner die ook brommers en karts doet en altijd wel een bepaald zuigertje heeft liggen tegen erg lage prijzen. Pakkingen zal hij niet specifiek van een Vortex hebben. Dus vandaar dat ik de oude wilde laten zitten, hebben ook niks geleden.

I.i.g. erg bedankt. Nog meer reacties altijd welkom!

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2007 12:15 am 

Je moet altijd choken, heeft niet zoveel met het weer te maken. Je kan ook met koppeling prima choken overigens.

NGK B10 is voor normaal weer, inderdaad niet specifiek voor koud weer, maar ook niet verschrikkelijk heet. Het zal in ieder geval geen gat in je zuiger veroorzaken.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2007 11:15 am 

@manders racing. ik neem aan als je het over de befaamde crossmotortuner hebt dat je het dan over harrie hebt:P het zou toch goed kunnen dat hij pakkingen heeft liggen voor je vortex. wat die man heeft liggen is onvoorstelbaar, of je nu met spul aan komt van 1985 of met spul van 2007 hij heeft het!! ik zou zeggen waag een gokje

Mvg Erwin

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2007 2:00 pm 

klopt! Ik heb het over Harrie van Hout van VHS uit de Sluisstraat in Geldrop. Die vent heeft vrijwel alles en matk vrijwel alles. Ik ga van de week ff kijken!

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2007 5:55 pm 

Citaat:
Choken was niet echt nodig met dit koude weer, en het is met koppeling, dus iets te lang choken en hij slaat af! Een koppelingsloze kan in principe dan niet afslaan omdat de wielen blijven draaien en zodoende ook de krukas.

choke moet altijd wat david ook al zij

je motor slaat echt niet af als je een keer choked en heeft ook niks met de koppeling te maken als je namelijk een bepaalde snelheid hebt draaid je koppeling een bepaald toeren tal en je motor ook laat je dan je gas los dan valt niet meteen je koppeling af dit gebeurt pas als je onder een bepaalde snelheid komt

Offline Profiel  

Berichttitel: . gat in zuiger
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2007 6:39 pm 

sorry david 8) ik had alleen naar de zuiger gekeken en de tekst niet echt goed gelezen 8)

groetjes

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 09, 2007 1:52 pm 

het ligt niet alleen aan het choken, de afstelling was gewoon te arm vermoed ik.

Maar kan ik nu dus wel als conclusie trekken dat het grotendeels door een te arme (krappe) afstelling komt?

Kan het ook niet liggen aan de ontsteking? Dat ie te vroeg of te laat staat? Kan iemand hier iets over vertellen hoe je die afstelt en 'hoe laat' die moet staan? Ik heb een PVL ontsteking (standaard op Vortex en meeste motoren).

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 09, 2007 5:09 pm 

je moet dat stomme pinnetje er een af knippen zodat je je sproeier gewoon normaal kunt verdraaien en niet een hele slag

verder zou ik een carburatuer revisie uitvoeren

wat ik verder zou doen is het blokje weg brengen naar iemand die er verstand van heeft en het hele blokje ff laten doorlichten

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 10, 2007 8:12 pm 

niks wegbrengen! Zelf maken = zelf leren = voortaan altijd zelf maken.
We hebben alle spullen in huis om het zelf te doen, dus dan doen we dat ook. Als het niet goed gaat, kan ie altijd nog weg. Morgen gaan we hem honen + blok zuivermaken, van de week ff zuigertje halen en koppelingsvoering, rijden!

Wat bedoel je met pinnetje? Ik kan hem per 'minuut' afstellen. Maar had hem te ver ingedraait.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 10, 2007 8:39 pm 

je kon je naald toch niet rond draaien omdat dat pinnetje dan tegen de stationair naald aan kwam

je moet het ook allemaal zelf weten maar mijn ervaring leert mij dat een kart motor nogal een gevoelig ding is en als de motor niet voor 100 % geprepareerd is dat je dan op de baan de hele dag staat te prutsen en te kloten en dat er dan van rijden weinig terecht komt

de kans is namelijk groot dat je de volgende zuiger weer net zo snel een gat in stookt omdat je niet weet wat je aan het doen bent mischien staat je compressie wel veel te hoog of is je squish is niet goed

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende