Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Choke Honda GX 160
BerichtGeplaatst: vr dec 22, 2006 8:43 am 

Geregistreerd: za sep 23, 2006 2:43 pm
Berichten: 8
Na zo goed geholpen te zijn met mijn remklauw, even een vraagje over het motorblok [Honda GX 160]:

Volgens de gebruikershandleiding van de Honda start je een koude GX 160 met de Choke dicht, en schuif je hem geleidelijk open wanneer de motor warmer wordt. Daarna wordt met er geen woord gerept, of je de choke weer dicht moet zetten; betekent dat je met een open choke op bedrijfstemperatuur rondrijdt ?

Ik kan me herinneren dat je met auto's vroeger, juist de chokeknop naar je toe haalde om de motor aan de gang te houden, wanneer deze koud was en naar enkele minuten kon dicht duwen.

Kan me iem dit misschien uitleggen?

Groeten Hans


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 22, 2006 9:22 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 22, 2006 2:48 pm
Berichten: 582
Woonplaats: Eindhoven
klopt ook je trekt hem aan met de shoke en als hij loopt haal je hem er van af

_________________
burn rubber not your soul


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 22, 2006 9:26 am 

Geregistreerd: za sep 23, 2006 2:43 pm
Berichten: 8
kan het zijn dat ik je antwoord niet helemaal snap; als je racet/rijdt staat de choke dan open ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 22, 2006 11:31 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
als je aan het rijden bent moet je choke er altijd af zijn
als je start choke open zetten zodra de motor loopt zet je de choke weer dicht
om de motor warm te laten worden moet je stevige gas los en vast doen met het gashendeltje op je blok

zodra het blok niet meer afslaat zodra je stopt met gas geven is de motor warm genoeg en kun je gaan rijden

de choke moet dus Dicht zijn als je de baan op gaat

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 22, 2006 1:15 pm 

Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm
Berichten: 85
Om misschien een heel helder en al even simpel antwoord te geven:

Tijdens het rijden moet het choke hendeltje in dezelfde stand staan als het hendeltje van de benzinekraan !

mvg Fred


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 22, 2006 1:57 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik denk dat er hier enige verwarring is over het open/dicht zijn van de choke

bij normaal rijden staat de choke klep open men zegt dan dat de choke eraf staat

bij starten staat de choke klep dicht en dan staat de choke er dus op


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 22, 2006 3:13 pm 

Geregistreerd: za sep 23, 2006 2:43 pm
Berichten: 8
Kijk eens aan, nu snap ik de verwarring ook. Maar het is duidelijk, bedankt allemaal !

Groeten Hans


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 23, 2006 11:13 am 

Geregistreerd: ma aug 21, 2006 2:52 pm
Berichten: 46
Hmm, ben het er niet helemaal mee eens.

Ik heb daar een ritueeltje voor:
Als je je motor voor het eerst start op een dag, geef dan een beetje gas (of laat dat iemand doen) en trek 2 of 3 keer aan. Alleen bij echt kouder weer moet je choken, bij warm weer is dat niet nodig. Een beetje gas geven is bij met name getunede motoren belangrijk, door het tunen starten ze iets moeizamer maar een flinke dot gas wil erg helpen.

Als de motor niks doet, check of de motor aan staat en of ie benzine krijgt (geen lucht in de benzineleiding?). Als ie dan nog niet start: halve choke. Als ie dan nog niet start: hele choke. Start ie dan nog niet en ruik je iets benzine: motor op off zetten en 4 keer starten, je blaast als het ware de benzine uit de motor (de motor was dan verzopen). Choke weer dicht en opnieuw proberen.
Ruik je geen benzine, probeer dan de retourslang dicht te knijpen (mits je een centrale tank hebt natuurlijk, bij een tank op de motor dit overslaan) en start opnieuw. Als ie dan start, is je aanvoer iets verstopt, of de sproeier in je retour te ruim. Of (en dat gebeurt ook wel eens) is de koppeling (met drie aansluitingen waaronder de retour) verkeerd aangesloten.

Als ie het dan nog niet doet, check of de draad bij de stopknop niet stuk is en tegen het blok aan bungelt, dan maakt ie kortsluiting en doet je motor het niet.

Doet ie het dan nog niet... poeh,
genoeg benzine? ja dat gebeurt :-)
sproeier verstopt?
water in de carburateur? (vooral bij koud weer en regen)
Gashendel dicht? (ipv choke open?)
bougiekap er goed op?
luchtfilter houder goed vast? (dat is de kap die wordt vastgehouden door twee bouten, die ook de carburateur vasthoudt)
Uitlaat goed vast?
kleppen niet los geschoten?
tuimelaar afgescheurd?

mvg

Dirk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Choke Honda GX 160
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 7:02 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 15, 2011 5:40 pm
Berichten: 42
Even hierop inhakend, heb sinds een kort een prokartje staan. Ik loop ook altijd te twijfelen met de choke. Ik kan pas na een half uur rijden de choke een beetje richting de stand van de benzinekraan schuiven. Heb m echter nooit helemaal dicht, want dan loopt ie vol gas minder goed dan met een beetje choke. Zuigt ie valse lucht misschien ofzo? Zit overigens niet het orginele luchtfilter op maar een open sport filter. Heb het met beide motoren. De een iets meer dan de ander.

_________________
2004 BRM MK7 / TM Cross 2002


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David