Auteur |
Bericht |
NR
|
Geplaatst: wo dec 21, 2005 7:24 pm |
|
Geregistreerd: do nov 03, 2005 7:38 pm Berichten: 1155
|
Maxxis hg3 is zacht/Medium compound , dus niet hard
|
|
Omhoog |
|
|
whitehorsekart
|
Geplaatst: wo dec 21, 2005 11:10 pm |
|
Geregistreerd: di maart 22, 2005 10:24 pm Berichten: 208 Woonplaats: Goor
|
Ik dacht dat het zo was dat als je de banden hard oppompt, ze minder raakvlak hebben met het wegdek, waardoor ze meer warmte vasthouden?? (en dus minder aan het wegdek afgeven??))
Door de extra warmte zouden ze dan meer grip moeten krijgen?
_________________ DRIFTEN is geen vervoeging van DRIFTIG!
|
|
Omhoog |
|
|
NR
|
Geplaatst: wo dec 21, 2005 11:21 pm |
|
Geregistreerd: do nov 03, 2005 7:38 pm Berichten: 1155
|
hoe zachter de band hoe meer grip, als je hem hard oppompt heeft het geen tot weinig grip aan het asvalt, en dus hoe zachter hoe meer grip aan het asvalt, voor 0,6 achter 0,7 zo ongeveer bij vrij normale temperaturen , hoe warmer het weer is hoe zachter de band op hoef gepompt worden ! en dus houd meer warmte vast,
suc6
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo dec 21, 2005 11:37 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
De variaties in bandenspanning die we meestal bij het karten gebruiken hebben volgens mij maar weinig invloed op het raakvlak van de band op het asfalt, daarvoor liggen de maximale en minimale spanning niet ver genoeg uit elkaar. Als je een bandje oppompt tot 3 bar dan zal ie ongetwijfeld veel boller gaan staan dan bij 0,7 bar. Als het verschil echter maar 0,5 bar is dan zal het raakvlak niet zoveel toe of afnemen.
Volgens mij heeft het vervormen/werken van de band icm de wrijving/druk op het asfalt veel meer invloed op de prestaties.
|
|
Omhoog |
|
|
Rv
|
Geplaatst: do dec 22, 2005 2:45 pm |
|
Geregistreerd: za aug 13, 2005 11:30 am Berichten: 769 Woonplaats: Utrecht
|
en als je bijvoorbeeld 0,5 bar in je banden doet. en na een tijdje worden je banden warm. dan stijgt de druk natuurlijk ook. dus dan kom je geloof ik uit op 1 bar (als je er op een warme dag geen lucht uit laat).. bij nieuwe banden kan je heel goed zien wat je raakvlak is met het asfalt -> gewoon simpel kijken naar het gesleten gedeelte op de band.
maar wat ik me wel afvraag is als je je banden bijvoorbeeld hg3 op 1.5 bar zet voor en achter dat je dus niet het volle raakvlak hebt.. en dat die dus minder plakt ook -> dan ben wel sneller op het lange eind of niet?
natuurlijk als er dan een bocht komt heb je weer 0,weinig grip.
_________________
ICC Kartracing*
|
|
Omhoog |
|
|
Yamaha Power
|
Geplaatst: do dec 22, 2005 4:58 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 06, 2005 10:46 pm Berichten: 48
|
In karttermen is een bridgestone A een zachte band, Bridge B een medium band en Bridge C een harde
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do dec 22, 2005 5:29 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik vond de bridgestone c niet echt hard hoor een vega xll kk (prokart band) die is veel harder
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: do dec 22, 2005 5:42 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Ga maar eens met a´tjes rijden dan, c is echt wel hard.
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do dec 22, 2005 9:57 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik kreeg toch goed grip met die c tjes ik ben altijd bang dat ik maar 1 a 2 keer kan rijden met die a tjes
|
|
Omhoog |
|
|
havelracing
|
Geplaatst: do dec 22, 2005 11:21 pm |
|
Geregistreerd: do okt 27, 2005 9:44 pm Berichten: 88 Woonplaats: Gemert
|
Probeer ze een keer, zeker voor in de winter super grip
Ik heb nog een setje nieuwe A tjes liggen voor 140 euro, of een setje een wedstrijd oud 70 euro.
|
|
Omhoog |
|
|
Dragon GT
|
Geplaatst: vr dec 23, 2005 1:06 am |
|
Geregistreerd: za jul 02, 2005 12:13 pm Berichten: 175 Woonplaats: Aarschot
|
vraag:
hoe grip maken met harde banden?
antwoord:
niet ( koop er zachte )
hehe, jonathan, is het voor de max-endurance?
|
|
Omhoog |
|
|
havelracing
|
Geplaatst: vr dec 23, 2005 8:39 am |
|
Geregistreerd: do okt 27, 2005 9:44 pm Berichten: 88 Woonplaats: Gemert
|
Sorry, mijn handelsgeest kwam even naar boven.
|
|
Omhoog |
|
|
M.Jansen
|
Geplaatst: vr dec 23, 2005 10:20 am |
|
Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm Berichten: 297 Woonplaats: Almelo
|
Wanneer je wel of geen grip hebt met een band hangt eigenlijk van heel veel verschillende factoren af,
Heel veel factoren zijn hier al, compleet dan wel niet enigzins, beschreven. Als we even het probleem isoleren en puur kijken naar hoe we grip kunnen krijgen met een band gemaakt uit een relatief harde compound letten we op de volgende zaken:
Een harde compound band heeft als eigenschap dat de rubbersamenstelling (doordat deze harder is) minder snel op temperatuur komt. Daarnaast heeft de harde samelstelling als eigenschap dat deze zich tevens minder "plakkerig" gedraagd. En juist die "plakkerigheid" zorgt bij zachte compounds voor veel grip. Als voordeel geeft dit dat de band onder vrijwel alle omstandigheden langer mee kan gaan dan een zachte band. Het harde rubber slijt immers minder snel af.
Willen we met zo'n band nu grip hebben, dan dienen we ons vooral te focussen op het krijgen van een goede temperatuur in de band. (En dan praat ik hier voor het gemak even over een echt harde compound, dus stel je voor, rijden met pro-kart banden op een sprintkart). Een temperatuurstoename in een band zorgt er namelijk voor dat de compound een iets zachtere samenstelling krijgt waardoor het zich wat beter kan hechten aan het wegdek. Precies de reden waarom koude banden minder grip geven.
Dingen die ik hier hoor over bandenspanning in relatie met temperatuur kloppen vrijwel allemaal. Het is inderdaad zo dat wanneer de band erg hard wordt opgepompt, deze een relatief klein raakvlak heeft met het wegdek. In dit raakvlak dienen dezelfde krachten overgebracht te worden als normaal gesproken, en aangezien kracht, druk maal oppervlak is, wordt het oppervlak van het contactvlak kleiner en dus de drukken daar hoger. Er ontstaan meer frictiekrachten in een kleiner oppervlak wat ervoor zorgt dat de band in dit oppervlak, en uiteindelijk over de gehele band (de warmte breid langzaam maar zeker uit door het gehele materiaal) relatief warmer wordt ten opzichte van eenzelfde band die zachter is opgepomt.
Kijken we naar een band die TE zacht is, dan wordt deze ook warm. Ook nu heeft de band een relatief klein contactvlak daar de band "hol" gaat staan. Hier komt echter bij dat een zachte band tijdens het afwikkelen over het wegdek relatief veel vervormt in het loopvlak en de wangen. Dit vervormen gaat op zo'n relatief hoge snelheid dat dit warmte opwekt. Een tweede bron dus van warmte.
In bijde gevallen wordt de band dus in principe "warmer" dan wanneer hij zo is opgepompt dat het gehele loopvlak als contactvlak gebruikt wordt. Wat we dan hier maar even als "normaal opgepompt" beschouwen.
Wat moeten we dus doen om in een band met een harde compound toch wat temperatuur en dus wat grip te krijgen? Met relatief HOGE drukken rijden. Tenminste, dat raad ik aan. Dit omdat je de band ook wel zacht kan op pompen, alleen kunnen er dan vreemde slijtpatronen ontstaan op de band. Bij hard op pompen valt dit mee, daar dan gewoon het centrale deel van het loopvlak het meest slijt, maar dat is acceptabel. (let wel, voor alles geld, teveel kan ook! Alles is relatief!)
Met een band met een zachte compound (dus bijvoorbeeld een bridgstone A type) ter vergelijking ten slotte, heeft de rubbersamenstelling van zichzelf al een zachtere damenstelling. Nu zal de band zo moeten functioneren dat het zo veel mogelijk loopvlak heeft. De temperatuur kan zich nu zo veel mogelijk verspreiden over het contactvlak en wordt de band niet TE heet. Want wanneer een zachte band ook maar een beetje temperatuur heeft geeft deze al goede grip, daar de relatief zachte rubbersamenstelling hiervoor zorg draagt. (maar dus ook sneller afslijt).
Ik hoop hiermee wat duidelijkheid te hebben gegeven. En als ik dingen heb opgeschreven waarmee je hetniet eens bent, laat het gerust horen, ook ik ben leergierig!
_________________ BRM-Rotax-Max NAB
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: vr dec 23, 2005 5:51 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Mooi verhaal Maarten, denk dat het een nette samenvatting is van eerdere posts met wat toevoegingen om het compleet te maken
|
|
Omhoog |
|
|
Rick dk
|
Geplaatst: di dec 27, 2005 12:37 am |
|
|
Zet er een harder achteras in krijg je meer grip....
|
|
Omhoog |
|
|