Auteur |
Bericht |
Yamaha Power
|
Geplaatst: di dec 20, 2005 2:16 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 06, 2005 10:46 pm Berichten: 48
|
Hoe kan je met harde banden toch een goede grip krijgen?
Moet je chassis dan zo stijf mogelijk zijn ?
Brede wielklossen voor en achter ?
.... ?
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: di dec 20, 2005 5:04 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
- Lage bandenspanning
- chassis achter omhoog
- achter breed
- voor small
suc6
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
mats
|
Geplaatst: di dec 20, 2005 5:45 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm Berichten: 917 Woonplaats: Alkmaar
|
Hoge bandenspanning juist, zodat ze eerder op temperatuur komen.
_________________ [url=http://www.energycorse.com] Energy Corse[/url]
|
|
Omhoog |
|
|
Ron88
|
Geplaatst: di dec 20, 2005 7:59 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 24, 2005 7:03 pm Berichten: 1303 Woonplaats: Nuland
|
Lage bandenspanning.....krijgen ze meer wrijving omdat er een groter vlak het wegdek raakt!
_________________ Koos Kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: di dec 20, 2005 8:10 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
NEEEEEEEEEE Mats heeft gelijk, in de wegracerij moet je idd je spanning laten zakken, bij de karts net andersom. Vraag me niet de verklaring op dit moment, maar Jan Cramer (voormalig kartkampioen) zei idd precies hetzelfde als Mats.
Lees anders dit even.
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
peter
|
Geplaatst: di dec 20, 2005 8:34 pm |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
het is een beetje verwarrend maar in de racerij (motoren) is het niet ongebruikelijk om ook met hogere bandenspanning te rijden dan normaal
het gaat er om dat je de juiste temperatuur bereikt
bij koud weer zal je nooit de zelfde temperatuur als als dat het zomer is
een zachte compount is veel sneller warm en is vooral aan te raden als het koud is
puur omdat een zachte compound veel sneller op temperatuur komt en blijft
een harde compount heeft veel langer nodig om op temperatuur te komen en koelt heel snel weer af
vandaar dat je bij een harde compount een hogere bandenspanning nodig hebt
door de temperatuur wordt je bandenspanning nog iets hoger
die spanning die je nodig hebt ga je niet bereiken als je juist je bandenspanning lager gaat zetten
en wat fart zei over wegracerij
gewicht heeft er ook veel mee te maken
veel gewicht veel wrijving
karts en motoren wegen veel minder dan auto's
vandaar de omgekeerde wereld
ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd
misschien zit er hier en daar wat naast maar dit is het verhaal wat ik geleerd heb
_________________ Driften kost tijd , het is alleen zo leuk
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di dec 20, 2005 9:04 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Door het vervormen van de band kan het raakvlak met een lage bandenspanning ook kleiner worden. Bovendien absorbeert een hard opgepompte band de krachten die de kart op de band zet minder en zal die meer doorgeven aan het wegdek waardoor er meer wrijving, en dus hogere temperatuur ontstaat.
In de wegracerij wordt gebruik gemaakt van vering waardoor dit effect in mindere mate aanwezig is.
Vermoedelijk hangt ook nog veel af van de opbouw van de band waardoor verschillende type banden heel verschillend reageren.
Tot zover de grijze theorie, in de praktijk komt het zoals gewoonlijk aan op uitproberen
|
|
Omhoog |
|
|
peter
|
Geplaatst: di dec 20, 2005 9:07 pm |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
ik had de vering theorie niet eens meegenomen inderdaad omdat het dan helemaal niet meer te snappen is
_________________ Driften kost tijd , het is alleen zo leuk
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: di dec 20, 2005 10:33 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Wat een bonk aan kennis hier op het forum.....
Heren...... BEDANKT !
geweldig.
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Yamaha Power
|
Geplaatst: wo dec 21, 2005 12:46 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 06, 2005 10:46 pm Berichten: 48
|
zou een stijf stoeltje en een stijf bodemplaat helpen om meer grip te verkrijgen, dit samen natuurlijk met een harde achteras
|
|
Omhoog |
|
|
Yamaha Power
|
Geplaatst: wo dec 21, 2005 12:46 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 06, 2005 10:46 pm Berichten: 48
|
Heb juist gezien dat de banden vergelijkbaar zijn met HG3-Bridge C
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo dec 21, 2005 5:06 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Das niet superhard dan
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: wo dec 21, 2005 5:48 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Bridgestone c is wel degelijk hard hoor, alleen de hg3 niet.
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
Yamaha Power
|
Geplaatst: wo dec 21, 2005 6:06 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 06, 2005 10:46 pm Berichten: 48
|
HG3 is hetzelfde dan een C se, en dat zijn harde banden ... Zou ik dan opteren voor de hardste achteras ?
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo dec 21, 2005 6:08 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Heb geen ervaring met de Bridgestone C, maar kan je vertellen dat de HG3 geen harde band is (tenzij je superultramegazacht gewend bent)
|
|
Omhoog |
|
|