Auteur |
Bericht |
The-Stig
|
Geplaatst: za jan 18, 2014 7:38 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
Ik heb een vraagje voor de meer ervaren karters onder jullie. Wat is volgens jullie het ideale vermogen voor een kartmotor? Zowel voor schakel als automaat. Dan bedoel ik zowel om zo snel mogelijk te gaan maar ook voor zoveel mogelijk rijplezier. Is bijvoorbeeld de 45-50pk van een Aixro xr50 teveel, of kan er nog wel wat bij? En zou volgens jullie nog met een schakel van bijvoorbeeld 60pk gereden kunnen worden zonder dat je heel de tijd kwartgas moet geven ofzo? Het is namelijk ook niet de bedoeling om van bocht tot bocht te driften. Ik hoor het graag!
_________________ http://kartinfo.webs.com/Birel 2008 - Gx390
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: za jan 18, 2014 7:55 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
Vermogen heb je niet snel teveel, maar meestal komt meer vermogen samen met meer gewicht, en dat is weer niet praktisch.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: za jan 18, 2014 8:28 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Vermogen went snel.... Ik rij met 35pk, automaat (Swissauto) en dat is echt niet teveel. Geen idee hoe een wankel voelt, maar ik zou er best aan kunnen wennen. En een gaspedaal is gelukkig geen aan/uit knop, dus daarin ligt met veel vermogen de uitdaging. Correct doseren is juist onderdeel van de sport en hoe meer vermogen, hoe meet je moet doseren. Ook afhankelijk van de motor karakteristiek natuurlijk.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: za jan 18, 2014 8:44 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Weet niet of bijvoorbeeld rijden met zo'n MEGA motor leuk is. Sneller is zeker leuker. Maar denk dat ook dat niet vergeten mag worden hoe je eigen vermogen is ten aanzien van de rest.
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: ma jan 20, 2014 8:33 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
In het vorige turbotijdperk in de formule 1 hadden coureurs meer dan 1000 pk tot hun beschikking. Een journalist vroeg aan een coureur: "Nu hebben jullie zeker genoeg vermogen?" De coureur reageerde droog: "Ik heb pas genoeg vermogen als ik tussen alle bochten zwarte strepen trek".
Grappig natuurlijk, maar er zit wel een kern in: je moet wel de grip hebben om iets met het vermogen te kunnen doen. En je lichaam moet het ook aankunnen.
Omgekeerd werkt het ook zo. Als je mijn avatar ziet dan zie je dat ik prokart gereden heb. Die karts hebben zo weinig vermogen dat we vaak grip moesten afbouwen, terwijl we al met harde banden reden.
Plus: ik heb liever een lichte en wendbare kart met weinig vermogen dan een logge zware kart met veel vermogen. Want het grootste deel van de tijd rij je toch bochten en geen rechte stukken.
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: ma jan 20, 2014 9:35 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Ik denk dat het vermogen geen rol speelt, maar meer om de rondentijden. Het is juist leuker om sneller rond te gaan met het vermogen wat je hebt. Dus voor mij bestaat er geen ideaal vermogen.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: ma jan 20, 2014 10:05 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Citaat: Het is juist leuker om sneller rond te gaan met het vermogen wat je hebt. Dus voor mij bestaat er geen ideaal vermogen. Precies, ik erger me in een huurkart niet over het gebrek aan vermogen, omdat alle concurrenten net zo weinig vermogen hebben. Het gaat om competitie en een klasse met meer vermogen heeft niet automatisch een sterkere competitie.
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: ma jan 20, 2014 7:00 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
Dat klopt allemaal wel, misschien blijft een rotax max daarom ook wel zo populair blijft. Het grootste nadeel van veel vermogen leek mij eerder de kosten.
_________________ http://kartinfo.webs.com/Birel 2008 - Gx390
|
|
Omhoog |
|
|