Auteur |
Bericht |
red_bull
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 8:03 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm Berichten: 275
|
Afgelopen zondag heb ik een lekker dagje op Landsard gekart samen met mijn vader (Terex hier op het forum). Dag begon met nieuwe set up voor ons. Kart was afgesteld met sniper setje. Voorgaande keer stuiterde de kart vrij veel in de bochten. Eerste sessie was vrij glad. Er lag veel zand op de baan en het had nog even kort geregend. Geen stuiteren dus, maar het was ook vrij tricy rijden. Set up nog wat aangepast, omdat we vrij smal stonden (geleerd van de vorige keer) uiteindelijk toen breder gegaan. Door toegenomen grip begon het stuiteren toen weer. Uiteindelijk nog even kort smal gegaan om te kijken of het glijden van de ochtend terug kwam, maar dit was zeker niet. Sessie daarna merkte ik duidelijk dat de kart op de motor begon te bokken (eerder was het ook gewoon met gas los). We zijn toen wat armer gaan rijden (naald 1 stand laten zakken), waarna het een stuk beter was. Dit stuk heb ik ook even met mijn gopro opgenomen. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik weet dat er nog niet genoeg structuur in zit en het nog wat chaotisch is, maar daar zal naar mate ik meer rijd wel verandering in komen. let vooral op het stuiteren. https://www.youtube.com/watch?v=iF5-z-wxpO4Daarna nieuwe banden gestoken, maar daarmee nam de grip stuk toe waardoor het springen ook weer veel erger was. Mijn hele vraag is eigenlijk of iemand een goed beeld heeft van wat dit stuiteren nu precies is. Wat gebeurd er op zo'n moment. Komt er op zo'n moment te veel druk op de buitenband waardoor hij inveert (te ver) en weer als reactie hard omhoog komt, waarna de kont een hopje maakt? Is het rubber dat ineens niet meer de zijwaardse kracht kan leveren los springt en zich weer vast hapt? Idee dat de motor nog steeds te rijk staat? Ik weet dat het "teveel" grip is, maar teveel waar? Teveel als zijnde beide wielen houden te veel rubber op de grond= te veel grip? Je moet proberen te zorgen dat er meer lift in het binnen wiel komt? hardere as/langere klossen? Maakt meer lift aan het binnenwiel het dus erger of minder erg? Ik ben benieuwd naar jullie visie op het "stuiteren" wat je bijvoorbeeld ziet in het filmpje.
Laatst bijgewerkt door red_bull op do apr 18, 2013 7:12 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
red_bull
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 8:05 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm Berichten: 275
|
Ohw youtube is nog bezig met de verwerking van het filmpje dus die werkt nu nog niet helemaal!
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 8:44 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Harde as en langere klossen maken de boel achter nog stijver, dat wil je niet als je stuitert. Binnenste wiel moet liften, dus as moet juist meer buigen, dus zachtere as, kortere klossen.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Maxime
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 8:48 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 13, 2011 8:14 pm Berichten: 280 Woonplaats: Noorderwijk
|
heb het ook dikwijls voor met m'n kart, en dan zet ik hem vanachter een stuk breder en wat veranderen aan de bandendruk en dan gaat het beter.
_________________ FA kart DD2 2015 + rotax max dd2 BNL & BMC 2015 voor Vici motorsports
|
|
Omhoog |
|
|
red_bull
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 8:55 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm Berichten: 275
|
Citaat: Harde as en langere klossen maken de boel achter nog stijver, dat wil je niet als je stuitert. Binnenste wiel moet liften, dus as moet juist meer buigen, dus zachtere as, kortere klossen. Stuiteren voorkom je dus door binnenwiel te liften?
|
|
Omhoog |
|
|
red_bull
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 8:56 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm Berichten: 275
|
Citaat: heb het ook dikwijls voor met m'n kart, en dan zet ik hem vanachter een stuk breder en wat veranderen aan de bandendruk en dan gaat het beter. Ga je achter hoger of voor lager? Hoe breed ga je maximaal? Wij staan nu op 1.40 wat wel omschreven word als "het breedste"
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 9:04 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
140 is inderdaad max. Chassis achter in laagste stand zetten. Met welke banden rij je en welke spanning? Heb je stabi's en zo ja waar ? Hoe is je camber/caster en sporing ingesteld?
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 9:13 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
wat ik tot nu toe gezien heb is het voornamelijk de motor en een beetje chassis bij de dubbele door draaien als je terug van achter komt maar daar mag hij een beetje hoppen
vergeet niet dat het zondag morgen niet al te best was en smiddags zomer schilt aardig wat in bezetting
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 9:21 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
oohja curbstones na start finish moet je niet pakken. alleen eerste bij de s en de 2 bochten na de s die daarna niet en die daarna weer wel
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 9:29 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
|
Omhoog |
|
|
red_bull
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 9:48 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm Berichten: 275
|
uitkomend van de langzame scherpe knik gebeurd het ook vaak dat hij begint te stuiteren! Denk je dat dit nog motor was icm bezetting? Ik ben nu nog even bezig met uploaden in betere kwaliteit, maar je tips heb ik zeker wat aan. Ik ga er nog een goed naar kijken!
|
|
Omhoog |
|
|
red_bull
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 9:57 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm Berichten: 275
|
Citaat: 140 is inderdaad max. Chassis achter in laagste stand zetten. Met welke banden rij je en welke spanning? Heb je stabi's en zo ja waar ? Hoe is je camber/caster en sporing ingesteld? Bandenspanning was 0.9 rondom warm op vega blauw. Stabi op RZF29 frame alleen aan de voorkant. Sporing voor 1 blokje uit (aan beide kanten) en camber stond op 1.75 blokje Camber was nog te veel, maar kan te veel camber leiden tot stuiteren zoals het stuiteren wat je in het flimpje ziet? Als 1.40 als max gezien word betekend het dat je hierbuiten problemen krijgt of is het puur stukje wedstrijd regelement wat hier om de hoek komt kijken? Verder stond ons chassis in de laagste stand! Maar hoger zorgt er toch voor dat mijn frame meer wil gaan rollen en dus binnen wiel lift?
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di apr 16, 2013 10:04 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
wat ik zie is dat die voor namelijk begint als jij gas wil geven en dat zelfs veel achter weg glijd kan trouwens ook een teken van te rijk op de naald zijn (motor doet dan hele tijd niks en ineens alles)
|
|
Omhoog |
|
|
red_bull
|
Geplaatst: do apr 18, 2013 7:13 am |
|
Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm Berichten: 275
|
Filmpje in eerste post in betere kwaliteit gepost
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: do apr 18, 2013 8:04 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
0,9 bar op Vega blauw vind ik aan de hoge kant; ik rij meestal rond de 0,75-0,8 warm. Ik denk dat je banden te warm zouden kunnen worden bij 0,9 bar en dat kan ook bijdragen aan het stuiteren.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|