Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2011 10:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Hoi,

Ik lees verhalen over glijlagers plaatsen in de drijfstang voor deze motoren ivm de hogere toerentallen.
Nu snap ik alleen niets van het 'plaatsen' van deze glijlagers. Moet daarvoor niet de gehele drijfstang worden vervangen door 1 met glijlagers?

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 12:09 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 06, 2010 9:17 am
Berichten: 124
De originele Honda/ PTM/ DM motoren hebben standaard glijlagers.
Bij deze motoren is dat normaal gesproken ook niet nodig omdat ze ontwikkeld zijn om een constant toerental te draaien terwijl de motor stilstaat.
Maar bij karts komen er zijwaartse g krachten op de lagers te staan,
dit in combinatie met het verwijderen van de begrenzer kan er voor zorgen dat er speling in de glijlagers komt en je blok vast loopt.
Je kan je originele drijfstang uitvrezen en er een kogellager of naaldlager in zetten maar dan blijft er weinig van je drijfstang over.
Ik heb er een nieuwe drijfstang in laten zetten met kogellagers.

_________________
MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250
CRG Road rebel '02 Honda 390
PCR Jaguar 100cc
(Te koop)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 8:08 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Okay, de motor is voor indoor gebruik.
zijn al die motoren op de indoor banen ook aangepast?

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 12:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 06, 2010 9:17 am
Berichten: 124
Daar ga ik niet van uit!
Een nieuwe drijfstang plaatsen is redelijk prijzig, rond de 350 euro. Omdat deze speciaal gemaakt zijn!
Gert-jan van TKT in Enschede kan deze voor je plaatsen.

_________________
MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250
CRG Road rebel '02 Honda 390
PCR Jaguar 100cc
(Te koop)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 1:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm
Berichten: 404
Woonplaats: Lommel - België
Wat voor kogellager zit er dan in je drijfstang?
Lijkt me erg veel plaats in beslag nemen...
Weet je ook de reden waarom ze niet gekozen hebben voor een naald lagering?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 5:51 pm 
Hallo,

Kogellagers zal niet gaan vanwege de diameter.
Heel misschien met speciaal gegoten drijfstangen, maar een kogellager is voor zover ik (als amateur technicus) weet niet geschikt.
Een naaldlager ook niet.
In deze motoren word de drijfstang uitgeboord en voorzien van 2 halve cirkel vormige schaaltjes van een specifieke legering. (Messing / brons / .....???)
Honda heeft aluminium drijfstangen , die niet best werken op staal bij de gebruikelijke toerentallen en dus temperaturen.
Buiten dat, alu zet anders uit dan staal en zal dus eerder vastlopen op de krukas.
De schaaltjes werken dan als opvang van de uitzettingen en een vorm van smering, uiteraard niet zonder olie.

Monteren moet in principe elk revisiebedrijf kunnen omdat ze ook volop in, zo niet in alle, auto's gebruikt worden.

Benno


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 7:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Jongens,

Zit er misschien een verschil tussen indoor of outdoor rijden met zo'n motor.
Ik bedoel of je dan wel of niet de krukas moet aanpassen.. De indoor kartbaan doet n.l. niets aan de motoren.

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 7:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Wat men al zegt, outdoor heb je meer zijdelingse G krachten.
Ik zou de machine laten uitwokkelen en een NIET glijlager erin laten plaatsen, beetje motorrevisie boer moet dit kunnen.
(zijn dit de ouwe blokken van de kartbaan?? ;))

Zet er dan ook direct strakkere klepveren (ivm hoger toerental ter verkomen van zwevende kleppen).

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 7:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Citaat:
Wat men al zegt, outdoor heb je meer zijdelingse G krachten.

Dat zei men niet.. teminste niet specifiek outdoor :)
Citaat:
Ik zou de machine laten uitwokkelen en een NIET glijlager erin laten plaatsen, beetje motorrevisie boer moet dit kunnen.

Heb je al eens zo'n drijfstang gezien, daar krijg je echt geen lager tussen hoor, dan blijft er niets van de drijfstang over maar een dun randje.
Citaat:
(zijn dit de ouwe blokken van de kartbaan?? ;))

Nope, ik heb hem gekocht van een particulier die hem gekocht had, hem wilde gaan gebruiken voor een kart maar er nooit van gekomen is.
Dus mocht ik hem overnemen voor 100 euries.... koopje wat mij betreft.
Citaat:
Zet er dan ook direct strakkere klepveren (ivm hoger toerental ter verkomen van zwevende kleppen).

Ik twijfel of zo'n motortje indoor wel zoveel toeren gaat draaien.

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 7:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Citaat:
indoor
ga je indoor rijden dan?

Citaat:
outdoor heb je meer zijdelingse G krachten.
vergeet het verhoogde toerental niet mee te rekenen...

Citaat:
Heb je al eens zo'n drijfstang gezien,
nee, maar men doet het wel ;) of je mot op ebeej even een goedkopere drijfstang zoeken.
Je moet niet! Maar als je em gaat "vrij laten" raad ik het je wel aan.
Ik zie net pas dat het een gx 270 is ipv 390.. miss daarom geen ruimte voor je wokkel actie.. dan zou ik het idd laten.

en 100 euries, had ik het ook gedaan :) (heeft ie er nog 1? :P)

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 7:49 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Citaat:
ga je indoor rijden dan?

ook ja, maar blijf ook outdoor rijden hoor.. alleen ik woon bijna naast de indoor baan dus da's wel makkelijk :)
Citaat:
vergeet het verhoogde toerental niet mee te rekenen...

Ik denk dat dat wel meevalt op een indoor baan...
Citaat:
nee, maar men doet het wel ;) of je mot op ebeej even een goedkopere drijfstang zoeken.

Drijfstang al lang gevonden, voor 100 euries heb je er 1 met glijlagers speciaal voor hogere toeren tallen.
Wil hem wel aanschaffen, maar als het nou niet nodig is.... kan ik het wel ergens anders voor besteden.
Moet n.l. ook nog een suco koppeling hebben (165 euro op ebay), motor steun (65 euro op ebay) en een xl stoeltje.

Ik weet niet hoe het met de rest is, maar ik kan m'n geld maar 1x uitgeven :)

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 7:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Citaat:
Ik weet niet hoe het met de rest is, maar ik kan m'n geld maar 1x uitgeven

ken dat probleem.
Maar ik denk dat je wel even vooruit kan met de orginele glijlager, per keer even de olie aftappen en kijken of er geen vijlsel in zit.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 7:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Nou, ik hoop hem aankomen weekend op de werkbank te hebben als de yamaha weer in elkaar zit.
Dan zal ik heb eens helemaal demonteren en schoonmaken en kijken wat ik er allemaal aan ga verspijkeren :)

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 9:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 06, 2010 9:17 am
Berichten: 124
Een drijfstang met kogellagers kan, heb je niet veel ruimte meer tussen je ballans as maar het past!
De drijfstang die er nu bij mij in zit is gefreesd uit een aluminium legering met nog een metaal wat niet uit te spreken is. met naald.
Daarin zit een olie kanaal die de olie naar boven langs de lager stuwt en verder omhoog richting de zuiger, dit zorgt voor een goeie smering.
Werkt perfect, tot nu toe ook geen last gehad van zwevende kleppen.

_________________
MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250
CRG Road rebel '02 Honda 390
PCR Jaguar 100cc
(Te koop)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2011 10:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Citaat:
Werkt perfect, tot nu toe ook geen last gehad van zwevende kleppen.

Het heeft ook niets met je kleppen te maken :)

Maar kan je mij eens een linkje sturen waar ze die drijfstangen met naald lager verkopen, want ik moet al heel goed zoeken wil ik er 1 met glijlagers vinden laat staan met een naaldlager.

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David