Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 8:35 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am
Berichten: 180
Woonplaats: Duiven
Afgelopen zaterdag gereden met mn rotax max en en kwam weer water uit dat kleine gaatje.
Magoed heb nu het blok open liggen om de keerring te vervangen. Maar nu wil ik ook meteen de lagers gaan doen.
Echter... hoe krijg je die er het beste uit?
Warm stoken zoals in de handleiding van rotax
of hammertje tik??
En wanneer je gaat warm stoken moet je dan nog de draadeinden verwijderen waarmee de kop vast zit??

Alvast bedankt!

_________________
VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 11:57 am 

Geregistreerd: ma feb 21, 2011 1:51 pm
Berichten: 112
Woonplaats: EDEGEM BELGIE
Beste, de lagers verwijderen zou in principe ook koud kunnen maar het kan dan wel zijn dat je het carter licht beschadigd. Om de lagers te plaatsen is het aangeraden te verwarmen ( tussen de 100° C en 150° C => niet overdrijven ) en dan mag je wel kloppen om het lager op zijn plaats te krijgen; MAAR enkel op de buitenste ring van het lager ( met behulp van een dopsleutel of stukje buis of .... ). De lagers kan je eerst nog koelen door deze in de diepvries te leggen. Zodra het lager op zijn plaats zit afkoelen en daarna met benzine, white spirit of iets in die aard proper maken ( verbrande vet of olie ) en dan het lager smeren.
Ik heb ook een ROTAX gehad en de lagers daarvan hadden een kunststof kooi. Als je zulk een lager bij het plaatsen te warm maakt kan het zijn dat de kooi beschadigd geraakt door de warmte. Het lager moet bij het plaatsen zo koel mogelijk gehouden worden => zeker niet verwarmen.

_________________
MS26 + TM K9


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 12:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am
Berichten: 180
Woonplaats: Duiven
Bedankt erwinms!
Goeie trouwens van die kustof ringen... nog niet eens zo snel aan gedacht.
Houd denk ik eerst ma eens 100 graden aan.
Wou ook proberen om m'n carter zo min mogelijk te beschadigen... Niet eigenlijk.
Maar is bij het plaatsen niet een voordeel dan om beide te doen?? Zowel koelen van het lager en verwarmen van het carter?
En hoe zit het met die draadeinden?? Gaat dat goed als je ze laat zitten??

_________________
VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 4:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 24, 2007 9:25 pm
Berichten: 353
Woonplaats: bemmel
ik verwarm het carter altijd en bevries de lagers met vriesspray.
dit werk snel en de lagers vallen er echt zo in + dat je lagers niet zo warm worden.
draadeinde kun je gewoon laten zitten zolang je er geen last van heb.

_________________
Maranello RS7 08, Vortex Super-Rok 08


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 6:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am
Berichten: 180
Woonplaats: Duiven
Okey... thnx! Zat ook ff te kijken naar de toevoer van mijn koelwater... krijg deze er ook moeilijk uit.
Maar de uitzeting daarvan moet ook minder zijn als aluminium dus moet ook goed gaan...
Ben benieuwd!

_________________
VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David