Auteur |
Bericht |
Erik B
|
Geplaatst: zo sep 12, 2010 8:47 pm |
|
Geregistreerd: di sep 07, 2010 7:17 am Berichten: 52
|
Na veel endurance te hebben gereden op 4-takt huurkartjes nu zelf een kart gekocht. MS met TM 125cc schakel (overwogen om met een automaat te beginnen, maar toch gekozen voor schakel ...)
Hij heeft een tijdje stil gestaan, remmen overal lek, nu alles gedemonteerd, morgen nieuwe cupjes erin en alles weer netjes monteren, vullen en ontluchten.
Zit alleen met 1 vraag : Vanwege het stilstaan (waarschijnlijk langer dan een jaar ...) zitten de koppelingsplaten aan elkaar geplakt. Ik kan natuurlijk alles demonteren en ze even losmaken, maar dan moet ik de zijbumper en uitlaat compleet demonteren en dat is toch wel ff werk. Ik heb de kart gekocht zonder dat ik hem heb horen lopen en dat zou ik toch eigenlijk wel snel willen natuurlijk.
Stel ik ga hem nu aanduwen en hij slaat aan, dan kan ik niet direct ontkoppelen, lijkt me niet zo handig. Iemand een idee om dit op te lossen (koppelingsplaten losmaken zonder complete demontage) of (op een andere manier starten (ik heb er de kickstarter niet bij, maar weet ook niet of deze op een kart zodanig te monteren is dat hij te gebruiken is)
Eventuele andere tips van harte welkom!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo sep 12, 2010 9:04 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Je kan hem op het pitkarretje ook starten door een band/lint om het achterwiel te wikkelen, en dat er met een flinke ruk weer vanaf te trekken (wel in de juiste richting natuurlijk ). Het beste gaat dit als je met zijn tweeen bent, en de ander iets gas geeft, en tevens de kart vast houdt.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: zo sep 12, 2010 9:13 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
platen zitten bij een natte koppeling altijd vast en komen los zodra de motor loopt dus daar zou ik ne niet zo'n zorgen om maken mocht die nou toch niet ontkoppelen dan kun je hem makkelijk dood remmen zorg wel dat je remmen in orde zijn die zijn van levens belang
|
|
Omhoog |
|
|
Erik B
|
Geplaatst: zo sep 12, 2010 9:20 pm |
|
Geregistreerd: di sep 07, 2010 7:17 am Berichten: 52
|
Bedankt voor de reacties tot dusver! Dat van de remmen had ik idd al bedacht, vandaar dat ik daar mee begonnen ben. Alles inmiddels schoon en nieuwe cupjes, had alleen geen siliconenvet meer liggen, morgen ff halen en dan alles weer monteren. Vullen en ontluchten lijkt me met zo'n niet zelfstellend systeem niet erg handig (in ieder geval zonder zo'n buisje met reservoir erboven op), tot nog toe alleen aan racemotoren gesleuteld en dat werkt toch een heel stuk makkelijker ...
Spanband lijkt me geen succes worden, maar misschien toch ff proberen, anders zodra de remmen er weer op zitten bij een beetje fatsoenlijk weer het industrieterrein maar eens onveilig maken!
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: zo sep 12, 2010 9:54 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
wij starten altijd met spandband. eentje tikje gas geven en kart tegen houden, ander draait band om t wiel en flinke ruk geven( wel ff in 1e versnelling zette).
welk tm blok heb je? bouten of inbus op de cilinder kop?
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
sebastiaan90
|
Geplaatst: zo sep 12, 2010 10:06 pm |
|
Geregistreerd: ma dec 07, 2009 1:26 pm Berichten: 255 Woonplaats: houthalen België
|
Ik start hem ook op het pitkarretje met een riem rond de band. Ik zet hem wel in 3de want in 1ste en 2de krijg ik hem niet door de compressie heen hoor!
_________________ Mari mk4 - Honda 125 cross Kombikart - Iame K25
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: ma sep 13, 2010 6:22 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Welkom hier op het forum!
Ben je ook nog van plan om op kartbanen te gaan rijden? Of blijft het bij een industrieterein?
Gr Bas
|
|
Omhoog |
|
|
Erik B
|
Geplaatst: ma sep 13, 2010 6:29 am |
|
Geregistreerd: di sep 07, 2010 7:17 am Berichten: 52
|
@ Basjuh : zal alleen op kartbanen gaan rijden. Voordat ik daar naartoe ga (zal 1e keer wel Begrhem zijn, ben daar bekend vanwege de enduranceraces en crossbaan waar ik vroeger motorcross reed) wil ik hem even horen lopen en dat zal ik hier in de buurt even doen. Verder weinig uitdaging op het industrieterrein. Volgende stap is een laptimer, want zonder rondetijden ook op het circuit weinig uitdaging natuurlijk ...
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: ma sep 13, 2010 7:46 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Volgende stap is een laptimer, want zonder rondetijden ook op het circuit weinig uitdaging natuurlijk Laptimer is belangrijk in de zin van toeren en temp van de motor Hou er wel rekening mee dat je op Berghem met gekeurde luchtinlaat moet rijden.
|
|
Omhoog |
|
|
Erik B
|
Geplaatst: ma sep 13, 2010 12:12 pm |
|
Geregistreerd: di sep 07, 2010 7:17 am Berichten: 52
|
Luchtinlaat ligt klaar! Siliconenvet binnen! Vanmiddag alles monteren en dan maar eens wat benzine mengen en kijken of hij wil starten (spanbandmethode is toch wel te doen denk ik) Na jarenlang racen op viertaktmotoren met zelfstellende remmen, schone benzine, injectie en elektrisch startmotor is het remsysteem van een kart, de mengsmering, carburateur/choke/brandstof oppompen en aanduwen/trekken toch wel behelpen ... Hoop maar dat de lol van het rijden ermee alles goed gaat maken
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma sep 13, 2010 3:47 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: Na jarenlang racen op viertaktmotoren met zelfstellende remmen, schone benzine, injectie en elektrisch startmotor Is allemaal ook mogelijk op een kart hoor, alleen kost het dan waarschijnlijk ook minstens evenveel als de Motorcrossert
|
|
Omhoog |
|
|
Erik B
|
Geplaatst: ma sep 13, 2010 9:37 pm |
|
Geregistreerd: di sep 07, 2010 7:17 am Berichten: 52
|
Motorcross viel nog wel mee, was meer wegrace dat goed in de papieren liep ...
Anyway, blaren op mijn handen van het trekken aan de spanband, maar uiteindelijk startte hij, jemig wat een rook! Gelukkig sloeg hij bij gas los nog wel af, want het remsysteem is nog niet afgevuld. Ik dacht dat zonder remvulset wel even te doen, maar inmiddels besloten morgen een setje te halen. Zie het al voor me dat alles onder de remvloeistof zit en ik hem mogelijk toch niet goed ontlucht krijg.
Ziet er naar uit dat ik komend weekend dus kan rijden, zal Berghem worden.
|
|
Omhoog |
|
|
powerspayk
|
Geplaatst: di sep 14, 2010 5:35 am |
|
Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm Berichten: 1008
|
Wat ik altijd doe als ik een Kart koop die langer heeft stilgestaan, olie eruit Motor vol met diesel vullen een dag staan laten en en af laten lopen daarnaar noch eens door spoelen met schone diesel, op deze manier spoel je alle vuil en aluminium slijpsel uit de motor dan vul je 500ml ATF III olie en de motor is weer fit dit doe je om de 10 uur
|
|
Omhoog |
|
|
Erik B
|
Geplaatst: di sep 14, 2010 11:26 am |
|
Geregistreerd: di sep 07, 2010 7:17 am Berichten: 52
|
@ powerspayk : hou deze methode in gedachten, hoor hier van een aantal mensen dat als het blok warm wordt (en de olie dun) de platen meestal wel loskomen.
Wat is de normale manier om de motor uit te zetten? Gewoon doodremmen? Op mijn crosser zat altijd een knopje wat de insteking uitschakelde, lijkt me dat dat bij dit blok ook moet kunnen, maar kan geen knopje vinden ... Iemand een tip?
|
|
Omhoog |
|
|
Erik B
|
Geplaatst: di sep 14, 2010 11:26 am |
|
Geregistreerd: di sep 07, 2010 7:17 am Berichten: 52
|
Misschien de inlaat dichthouden?
|
|
Omhoog |
|
|