Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 27, 2010 8:47 pm 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm
Berichten: 221
Ik heb gisteren op Berghem gereden (nog met mijn rotax sr omdat mijn nieuwe swissauto nog niet compleet is).

Na een aantal stints had ik 'opeens' dat ik aan het begin van een stint het gevoel had dat mijn motor veel krachtiger was dan ooit. Hij pakte gewoon veel beter uit de bocht. Ik reed ook al in de derde ronde 0,4 seconden sneller dan ik ooit heb gereden, terwijl de ronde voor mijn gevoel niet eens helemaal super ging. In latere ronden ging het weer als ' normaal'.

Ik heb lang getwijfeld over wat er nu aan de hand was. Mijn powervalve uit elkaar gehaald om te kijken of daar misschien iets mee mis was maar dat was niet zo.

Uiteindelijk denk ik dat het komt doordat ik net ervoor mijn ketting nogal uitbundig had gesprayed, en dan ook nog eens op een andere plek dan normaal, namelijk op het kleine tandwiel. Ik denk dat er daardoor vet in de koppelingstrommel is gekomen, waardoor de koppeling meer slipte en pas greep bij een hoger toerental. Ik weeg 80 kg dus dat kan denk ik wel helpen.

Is dit een mogelijke verklaring?

Zo ja: kan ik dit niet structureel realiseren met bijvoorbeeld zwaardere koppelingsveren? Ik rij geen wedstrijden dus ben niet gebonden aan welk reglement dan ook.

ChrisW


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 27, 2010 9:09 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Citaat:
Koppeling moet gemonteerd zijn met het nieuwe koppelingslager 15x19x17
met bijbehorende O-ring. Rotax nr. 632415 / 950815
Deze nieuwe manier van montage is ter voorkoming dat er enig smeermiddel
(vet) in de koppeling terecht komt.
Behalve bij gebruik van 11 T tandwiel wordt de daarvoor bestemde nylon bus
gebruikt die zonder vet of olie gemonteerd moet worden!
Let op: bij controle vooraf of na een race mogen er geen sporen van enig
smeermiddel in de koppeling aanwezig zijn.

Afkomstig uit het regelement van de Chrono, denk dat dat wel wat zegt over het feit of smeermiddelen in de koppeling wel of niet een gunstig effect kunnen hebben op je rondetijd.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 28, 2010 12:34 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Yep!. Smeermiddel in je koppeling (niet overvloedig veel) zorgt ervoor dat je koppeling bij hoger toerental ingrijpt. Je zal dus beter uit de bocht komen en is zoals het reglement al laat merken verboden voor races maar een recreant kan er alleen maar profijt uit halen. :idea:

Zwaardere veren steken is dan een logische keuze want telkens wat vet in de koppelingstrommel gooien is eigenlijk niet de bedoeling. Maar je moet dan wel wat experimenteren om de juiste veren te zoeken.
Bij de 4-takters (160 en 200cc) werd dat met de veren spelen al meer gedaan. Afhankelijk van circuit tot circuit stak men andere veertjes om de koppeling vroeger/later te laten werken.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 28, 2010 8:22 am 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm
Berichten: 221
David & Beire,

Dank voor de reacties. Grappig dat een beetje vet zo'n grote impact kan hebben. Eigenlijk werd de Rotax een beetje zoals ik hem graag wil: net wat meer trekkracht uit de bochten.

Vet in de koppelingstrommel is helaas inderdaad geen oplossing want dat is moeilijk te doseren en de werking neemt denk ik na een paar rondjes snel af. Zwaardere veren lijkt me wel iets wat ik zou willen proberen.

Zouden zwaardere veren echter nu zorgen voor meer of minder slijtage en breuken in het koppelingsgedeelte? De koppeling van de Rotax is al verre van onverwoestbaar (ik rij met het oude type) en het is ook weer niet de bedoeling om dit nog veel zwakker te maken.

Het zal denk ik in ieder geval voor de koppelingsschoenen zwaarder zijn omdat ze pas bij een hoger toerental aangrijpen, meer slippen (?) en meer warmte ontwikkelen (?). Maar misschien dat het extra slippen wel zorgt voor minder schokken op de rest van de koppeling??? Of wordt de 'klap' bij het aangrijpen juist groter omdat de koppeling nu definitief grijpt bij een hoger toerental waar de motor een hoger koppel en vermogen heeft??

ChrisW


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 28, 2010 12:06 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Chris, Je koppeling zal misschien iets fragieler worden maar denk dat je dat best ns moet proberen om zeker te zijn of dat echt zo erg zal zijn.

En ik denk ook niet dat je bang zal moeten zijn voor een grotere "klap". Je koppelingshuis kart is zowieso toch nog aan het draaien als je kart nog rijdt. Het enige verschil zal zijn dat je motor even wat op adem komt alvorens de koppelingsschoenen hun werk beginnen te doen. De koppelingsschoenen slepen eerst wat tegen het koppelingshuis aan alvorens in te grijpen. Of dat nu op lage of hogere toeren zal zijn. Met straffere veren zal je motor wat hoger in toeren geraakt zijn en dus ook wat meer kracht beschikbaar hebben om het geheel aan te drijven. Dus komt je kart vlotter op snelheid zoals je zelf al gemerkt hebt.
Er lopen trouwens wel wat getunede Maxen rond zonder aangepaste koppeling en die gaan naar ik gehoord heb toch niet sneller stuk.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jun 29, 2010 5:29 am 

Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm
Berichten: 634
Woonplaats: Hoorn
http://cgi.ebay.de/Tuning-Kupplungsfede ... 5d29b9feaf

_________________
[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David