Auteur |
Bericht |
Michael van Heugten
|
Geplaatst: ma mei 31, 2010 11:50 pm |
|
Geregistreerd: vr okt 09, 2009 9:42 pm Berichten: 9 Woonplaats: Rosmalen
|
Ik vroeg me zo af, Wat zijn nou een beetje de onderdele regelmatig vervangen moeten worden aan een kart? Zowel automaat als schakel? en Zijn er dingen die er nog ontbreken naast de baan waar je mis op pakt?
Michael
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: ma mei 31, 2010 11:59 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Bandjes moeten regelmatig vervangen worden (afhankelijk van type en je rijstijl om de 1 à 4-5 uur) Remblokjes moeten regelmatig vervangen worden (om de 8-10 keer rijden als je met spacertjes kan bijstellen). Remmen moeten regelmatig ontlucht worden. Tandwielen en kettingen regelmatig vervangen (om de 3-4 keer rijden hierzo) Koppelingstandwiel ook wel ns vervangen (om de 10-12 keer rijden ongeveer hier) Motorrevisies afhankelijk van type motor bij tweetakt tussen de 15 en de 40 uur Achteraslagers moet je ook wel ns vervangen. Pakweg om de 10-12 keer rijden als je ze goed onderhoud. Spoorstangen durven ook wel eens buigen na paar keer rijden, afhankelijk van rijstijl, grip op de baan icm afstelling. Stoeltje gaat kan ook af en toe kapot gaan (als je veel kerbs meeneemt, stoeltje laag staat ed.), maar kan ook perfect een hele tijd meegaan.
Dat is qua onderhoud zowat, is natuurlijk ook nog heleboel andere kosten zoals olieën, kettingspray, remreiniger, ... Onderdelen die onverwacht kapot gaan, voorbumpers die je al eens opplooit, ...
Ben vast nog eea vergeten, vult de rest hier wel aan.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: di jun 01, 2010 8:38 am |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Citaat: Bandjes moeten regelmatig vervangen worden (afhankelijk van type en je rijstijl om de 1 à 4-5 uur) 1 à 4-5 uur? Ik rijd met Dunlop SL3, daarop heb ik nu al 4 uur gereden en ze zijn zeker nog voor 50%. Dat het hard gaat met slijtage klopt wel, maar ik vind jouw rijtijden toch wel erg kort. Ik rijd bijvoorbeeld ook een keer of 8-9 met een ketting en tandwiel. Nou zal dit misschien bij de 2takt wat hoger liggen, maar moet je echt zovaak jouw spul vernieuwen?
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: di jun 01, 2010 9:45 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Tja ieders beleving en gebruik is anders.
Mijn HG3's doen het ook al cker 5 uur rij tijd, maar beginnen wel op te raken. Ketting e.d. heel goed uitlijnen scheelt de helft van slijtage, elke stint die je rijd goed in vetten (vooral die smalle versies). Goed op spanning houden (niet TE strak). Remblokken zijn ook al erg oud maar houden het nog steeds prima vol. Remmerij moet je idd wel eens even ontluchten, je cubs willen wel eens wat vloeistof verliezen, na mate je materiaal slijt (en je rijd zonder stel platen) dan moet je het ook wel eens bijvullen.
Achteraslagers, mijn mening houden het veel langer vol (vooral de gesloten). Maar alles ligt geheel aan je eigen rijstijl en je budget.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: di jun 01, 2010 3:46 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Ik rijd bijvoorbeeld ook een keer of 8-9 met een ketting en tandwiel. Nou zal dit misschien bij de 2takt wat hoger liggen, maar moet je echt zovaak jouw spul vernieuwen? Ik rijd ook zo lang met een tandwiel en ketting
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Pro-kart monster
|
Geplaatst: di jun 01, 2010 3:53 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm Berichten: 3601 Woonplaats: Assendelft
|
Tja wat moetje allemaal meenemen. Ik zal je vertellen wat wij allemaal mee slepen naar een wedstrijdweekend. - Kart compleet. - 2 reserve motoren. - 2 extra sets banden. - 1 set regenbanden - gereedschap kist met daarin steel/imbus/dopsleutels , ratels bandenpers schroevendraaiers enz enz - 1 complete achteras - remblokken - kettingen en tandwielen. - een krat vol smeermiddelen zoals WD40 kettingspray remreiniger enz enz. - bandenschaar - meerdere overals schoenen handschoenen en regenpakken. - Bandenspanningsmeter - gangbare onderdelen zoals assen fusees stuurstangen spoorstangen stuurwiel - 1 extra set plastic werk - Compressor - tent - contant geld - 30 liter brandstof - grondzeiltje - pitbord - een krat bier - koelbox - Een zeer goed humeur en een dosis humor. Dit zijn wel dingen die erg handig zijn bij wedstrijden. Kijk goed naar dit lijstje en bepaal wat je zelf denk dat nodig is om recreatief te rijden dan kom je een eind.
_________________ MSkart - TM k8 ICC Energycorse - Prokart Honda CBR 600 RR
Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: di jun 01, 2010 5:11 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
@ john, het verschil tussen de 219 ketting van de automaten zoals de max en de 428 is natuurlijk aanzienlijk, ook qua slijtage.. Bij de max en promo reed ik ook 3 keer met een setje tandwielen/ketting.
Banden doen wij ook langer mee als 4 uur.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: di jun 01, 2010 5:37 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Tandwielen zijn altijd netjes uitgelijnd hier, maar na een uur of vijf-zes rijden (dus 4 dagen met redelijk wel gerij) gaan de tandjes al wel krom. Ik smeer trouwens elke keer ik op de baan ga.. Daar ligt dus niet echt aan.
De CZ ketting waarmee ik nu rijd, die houd het wel behoorlijk lang uit. Zit er nu al een uurtje of 8-10 op en daar is nog niets mis mee.
Over de bandjes, sjah, ook dat hangt af van de rijstijl en afstelling van de kart zeker. Ik moet wel zeggen dat mijn bandjes nog niet 100% op zijn als ik ze vervang, maar het beste is er a die tijd zeker wel al af hier.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: wo jun 02, 2010 7:08 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Diverse bouten en moeren die wel eens kunnen lostrillen.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo jun 02, 2010 9:28 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
het chassis is in principe ook een slijtdeel alleen zijn er maar wienig mensen die hem ooit vervangen
|
|
Omhoog |
|
|
ridder
|
Geplaatst: do jun 03, 2010 10:10 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 26, 2009 11:17 pm Berichten: 96
|
ja ik wissel wel eens van chassis. koop alleen nieuwe buizen scheelt wel in de kosten.
|
|
Omhoog |
|
|