Veel plezier met lezen!
NK 4-takt Sprint Spa FrancorchampsDit raceweekend streek het kampioenschap neer in legendarische Spa Francorchamps. Dit is alles te genoegen van de rijders, personeel en toeschouwers. Misschien wel tot het grootste genoegen van de toeschouwers; het was dit weekend bijzonder mooi weer en op het “grote” circuit reden het hele weekend prachtige historische auto’s. Hoewel deze auto’s wat meer decibel aan geluid produceerde, waren de races op het kartcircuit dermate spannend, dat de toeschouwers weinig van dat racegeweld hebben meegekregen.
Rookie 160/ 160 CadetDeze klasse kende weer een ongekende hoeveelheid rijders aan de start; 32 deze keer. Deze hoeveelheid rijders zorgt voor spektakel op de baan en voor een grote hoeveelheid toeschouwers naast de baan. Voorgaand aan de races wordt er eerst een kwalificatie gereden. In de kwalificatie kunnen de rijders een snelle tijd neerzetten om de volgorde op de startgrid te bepalen. Aan het eind van de kwalificatie zien we Nelson Berghuis’s naam boven aan de staan; hij heeft een tijd van 52.409 seconden neergezet. Daar onder staat Quirijn van Beek met een tijd van 52.429; 0.029 seconden verschil. Daarna hebben we Bard Verkroost en Vera Hissink met respectievelijk 52.443 en 52.552 seconden als rondetijd. De rijders bezetten de eerste twee rijen. Interessant om te weten is dat Nelson Berghuis en Vera Hissink beide Rookies zijn.
Bij het vallen van de vlag heeft Nelson Berghuis een redelijk start, maar Quirijn van Beek kan zich beter positioneren en als eerste de bocht in. Bard Verkroost volgt hier Quirijn van Beek; hij heeft Nelson Berghuis weten te passeren door een betere start. Nelson Berghuis ligt nu derde en heeft Rinus van Kalmthout achter zich, die zijn snelheid kan volg een. Bard Verkroost kan vooraan snel inhalen en hiermee de leiderspositie overnemen. Hierna kan Bard Verkroost het tempo opvoeren een klein gat slaan ten opzichte van Quirijn van Beek. Nelson Berghuis daarachter heeft zijn handen vol aan Rinus van Kalmthout; die op het rechte stuk probeer te passeren, maar daarin wordt gestaakt door een verdedigende Nelson Berghuis. Een ronde later hebben alle rijders de aansluiting gevonden en rijden de eerste tot en met vierde bumper tegen bumper. Door het bochtige circuit is het beste inhaalmoment de eerste bocht naar de stad finish. Een doordraaier naar rechts, waar ruimte is voor meerdere karts naaste elkaar. Hier zien de kopgroep herhaaldelijk inhaalpogingen wagen bij elkaar. Rinus van Kalmthout weet Nelson Berghuis even later in te halen en schuift op naar de derde plaats. Hij zit nu achter Quirijn van Beek; waar hij ook graag aan voorbij gaat. In al hun enthousiasme raken beide rijders elkaar een verliezen hierdoor veel plaatsen. Hierdoor schuift Nelson Berghuis door naar de tweede plaats en kunnen Vera Hissink en Rinus van Kalmthout aansluiting vinden in het kopgroepje. Nelson Berghuis ziet dan ook de kans om de druk op te voeren bij Bard Verkroost. Nelson Berghuis probeert in de laatste fase van de race nog enkele keer zijn kart te positioneren voor een inhaalactie, maar wordt elke poging geblokt door Bard Verkroost; zijn kart loopt marginaal harder op het rechte stuk. Na wat achterliggers te hebben ontwerken kan Nelson Berghuis geen poging meer wagen en kan Bard Verkroost als eerste over de finish rijden, zij het met een verschil van 0.118 seconden. Wel kan Nelson Berghuis zich winnaar van het Rookie-klassement noemen.
Deze twee kemphanen staan door de goede resultaten van de eerste race op de voorste rij in de tweede. Op de tweede startrij staan Rinus van Kalmthout en Vera Hissink, ook geen onbekende van de eerste legionen van het startveld. Bij het startsignaal is het Bard Verkroost die wederom een goede start heeft. Nelson Berghuis geniet geen goede start om moet nog zijn best doen om Vera Hissink achter zich te houden; wat op bruuske wijze zich voor doet. Rinus van Kalmthout kan hierdoor Nelson Berghuis links passeren en de tweede plaats innemen. Rinus van Kalmthout probeert met man en macht Bard Verkroost te passeren, maar heeft plotseling Nelson Berghuis’s druk achter zich. Nelson Berghuis drukt bij het aanremmen zachtjes tegen de achterkant van Rinus van Kalmthout’s kart, maar het is precies genoeg om Rinus van Kalmthout op het vuil te duwen en te passeren. Een doeltreffende, maar geen nette manier van passeren. Nelson Berghuis kan nu de druk op gaan voeren bij Bard Verkroost. Enkele ronden later haalt Nelson Berghuis Bard Verkroost ook in door tegen zijn achterkant aan te duwen. Wederom een succesvolle inhaalpoging, maar deze keer valt het de raceleiding op dat het moedwillig is. Bard Verkroost en Nelson Berghuis rijden zich los van de rest van het veld. Na wat ongelukkige timing van achterliggers kan Bard Verkroost zich positioneren om Nelson Berghuis in te halen en kan door later te remmen Nelson Berghuis passeren in de eerste bocht. Wederom laat Nelson Berghuis weten dat hij weer wil passeren door af en toe de bumper van Bard Verkroost te raken. Hiermee besluit de raceleiding Nelson Berghuis één ronde aftrek te geven wegens opzettelijk hinderen. Bard Verkroost komt al eerste over de streep gevolgd door Nelson Berghuis en Rinus van Kalmthout en Rinus van Kalmthout. Door de ronde aftrek zakt Nelson Berghuis terug naar de drieëntwintigste plek; de tweede plaats wordt hierdoor bezet door Rinus van Kalmthout en de derde door Rinus van Kalmthout.
Dit alles brengt het volgende dagklassement met zich mee: Cadets, bovenaan Bard Verkroost met 0 punten, tweede Rinus van Kalmthout met vier punten, derde Quirijn van Beek met zeven punten. Rookies, bovenaan Vera Hissink met vier punten, Rinus van Kalmthout met vier punten; maar minder consistente resultaten vandaar de tweede positie, daaronder Joey Alders met zes punten.
World FormulaDeze klasse heeft geen 34 deelnemers, maar heeft wel een deelnemersveld die goed aan elkaar gewaagd zijn. Zo zien we in de kwalificatie een verschil tussen de eerste en de tweede van 0.038 seconden. Het gaat hier om Timo Pähler die een rondetijd van 48.950 seconden heeft en Pepijn Steeman die een rondetijd van 48.988 heeft. Daarachter staat Luc Willemse met een rondetijd van 49.499 en Sander Wegewijs met een rondetijden van 49.889 seconden. Deze rijders bezetten de eerste twee startrijen en zullen ook voor veel spanning in de race zorgen.
Bij het startsignaal van de eerste race heeft Pepijn Steeman een matige start; kan Timo Pähler niet volgen en moet Sander Wegewijs en Luc Willemse voorbij laten gaan. Hoewel Luc Willemse heeft bij de start geen plaats gewonnen of verloren heeft, zoekt om die reden een gat om Sander Wegewijs te kunnen passeren. Deze vindt hij bij het aanremmen van de eerste bocht na start/finish. Sander Wegewijs voelt na deze inhaalactie ook de druk van Pepijn Steeman die zijn verloren plaatsen probeert terug te veroveren. Timo Pähler kan zijn voorsprong verder uitbreiden. Sander Wegewijs moet heftig verdedigen om Pepijn Steeman achter zich te houden. Sander Wegewijs maakt hier en daar enkele fouten, maar dat is niet genoeg om voor Pepijn Steeman on te passeren. Pepijn Steeman kan elke ronde op het rechte stuk zich naar de binnenkant van de baan rijden om zich te positioneren voor het aanremmen. Pepijn Steeman mist hier enkele meters om de inhaalactie succesvol af te ronden. Pepijn Steeman Loop hier elke ronde een beetje in. Dit verschil is mooi te zien aan het einde van het rechte stuk, waar Pepijn Steeman steeds minder ruimte mist op Sander Wegewijs. Totdat hij in de laatste fase van de race zich zover heeft weten te krijgen dat hij als eerste de eerste bocht in kan duiken en eindelijk de positie overnemen waarvoor hij al de hele race aan het vechten is. Na deze inhaalactie zien we geen verdere positiewisselingen meer en komt Timo Pähler als eerste weer over de streep, hier wordt hij gevolgd door Luc Willemse met 9.945 seconden verschil en Pepijn Steeman die met 11.201 seconden verschil op Timo Pähler over de finish komt.
In de tweede race mag Timo Pähler vooraan starten en zijn goede resultaat van de eerste race proberen te herhalen. Als het startsignaal neemt Timo Pähler meteen afstand van de rest van het veld. Daarachter zien we de oud gediende Luc Willemse, Pepijn Steeman en Sander Wegewijs, in die volgorde. De rijders zullen enkele ronden in deze formatie blijven rijden, totdat ze een achterligger tegen komen. Colin de Graauw is een ronde achter geraakt. Luc Willemse en Pepijn Steeman kunnen hem ongeschonden passeren, maar Sander Wegewijs komt op een onfortuinlijke plek op het circuit Colin de Graauw tegen en verliest hier veel snelheid mee. nu Sander Wegewijs geen druk meer op Luc Willemse voert, kan Luc Willemse zich concentreren op Pepijn Steeman; en proberen in te halen. Bij het aanremmen voor de eerste bocht kan Luc Willemse later remmen en Pepijn Steeman passeren. Pepijn Steeman sluit hier achter aan, maar verliest geen snelheid en kan dus op korte afstand van Luc Willemse blijven rijden. Pepijn Steeman kiest zijn moment voorzichtig en maakt dezelfde inhaalactie die Luc Willemse bij hem maakte en kan zijn positie weer terug veroveren. Luc Willemse kan een halve ronde later weer passeren door op een onverwachts moment de binnenkant van de bocht te pakken. Pepijn Steeman doet deze inhaalactie teniet door Luc Willemse wederom te passeren voor de aanvang van de laatste fase van de race. Hierna kan Luc Willemse geen poging meer wagen en is het Pepijn Steeman die als tweede over de finish komt; 9.080 seconden achter Timo Pähler en 2 seconden voor Luc Willemse. Dit alles brengt het volgende klassement met zich mee: Timo Pähler nul punten achter zijn naam, Pepijn Steeman vijf punten achter zij naam en Luc Willemse ook met vijf punten achter zijn naam.
RK1 SeniorDeze klasse is het oudere equilevant van de RK Junior, maar heeft een iets kleiner startveld; deze telt twaalf deelnemers. Een kleiner deelnemersveld zorgt voor wat minder spektakel op de baan, maar dat neemt niet weg dat er mooie race-actie te zien was; zijn het in mindere mate.
In de kwalificatie is Germ Sandstra de snelste rijder op de baan; hij heeft een rondetijd neergezet van 48.660 seconden. Daarachter staat Nick Meyer met een tijd 48.853, daar weer achter staat Roy van Lune die 48.891 seconden deed over een rondje en Xander Mensink complementeert de tweede startrij met een tijd van 49.301 seconden.
Bij het startsignaal komt Germ Sandstra het beste van de lijn en kan als eerste de race aanvangen, daarachter heeft Nick Meyer ook een goede start, maar moet achter Germ Sandstra aansluiten. Xander Mensink kan aansluiting vinden op Germ Sandstra, hij heeft een plaats gewonnen, en vormt met Roy van Lune achter zich de top vier. Xander Mensink heeft te kampen met de druk die Germ Sandstra hem oplegt, en bezwijkt daar uiteindelijk onder. Een kleine uitstap buiten de baan is genoeg voor een positiewisseling; Germ Sandstra kan de derde plek innemen. Xander Mensink zakt hierdoor terug naar de vierde plaats. Xander Mensink verliest hiermee zijn ritme en krijgt Alex Plender achter zich. Alex Plender rijdt kan op dat moment een hoger tempo aanhouden en probeert Xander Mensink te passeren. Xander Mensink kan Alex Plender nog enkele ronden achter zich houden, maar mist op een gegeven moment wat snelheid het rechte stuk op en Alex Plender kan zich hierdoor positioneren voor een inhaalactie. Bij het aanremmen van de eerste bocht trekt Alex Plender aan het langste eind en kan Xander Mensink passeren. Hierna is de vogel gevlogen en kan Xander Mensink geen poging meer wagen om zijn positie ter heroveren. Alex Plender, daarentegen rijdt te ver van Roy van Lune om nog een vuist te kunnen maken. Germ Sandstra komt als eerst over de finish, 4.859 seconden later is het de beurt aan Nick Meyer. Roy van Lune complementeert het podium op 6.548 seconden verschil ten opzichte van de eerste.
Germ Sandstra kan de tweede race van vooraan aanvangen, door zijn indrukwekkende resultaat in de eerste race. Nick Meyer zal proberen te verkomen dan Germ Sandstra weer met zo’n grote voorsprong wint en moet daarom alles uit de kast halen. Bij het vallen van de vlag is het wederom Germ Sandstra met de beste start. Hoe hard Nick Meyer ook zijn best doet, dit weekend is Germ Sandstra niet bij te houden en verdwijnt langzaam uit het zicht. Nick Meyer heeft nog enkele momenten druk van Roy van Lune, maar kan Roy van Lune achter zich houden en het tempo opvoeren. Hierna zien we op een andere plek in het veld een gevecht ontstaan tussen Ashley Raven en Coen Esveld. Beide rijders zijn aan elkaar gewaagd en blijven enkele ronden vechten. Uiteindelijk is het Coen Esveld die verdedigende lijn het best van vasthouden en als vierde over de finish komt. De eerste rijder die over de finish kwam is Roy van Lune met een voorsprong van 6.508 seconden op Nick Meyer en een voorsprong van 8.315 seconden op Alex Plender. Het dagklassement zag er als volgt uit: nul punten voor Roy van Lune, vier punten voor Nick Meyer en zeven punten voor Alex Plender.
VT250Deze klasse zich, samen met de Wankel-klasse, het snelste van het kampioenschap noemen. Of deze rechte-lijn-snelheid van pas komt op het bochtige circuit van Spa valt nog te bezien, wel hebben deze twee klassen de snelste tijden van de dag genoteerd. Beide klassen maken gebruik van een rollende start. Deze
In de kwalificatie zien we dat het verschil tussen de eerste en de tweede 0.040 seconden is. Het betreft hier Dimitri Mom en Rik van Beek die respectievelijk 42.972 en 43.012 seconden over een rondje hebben gedaan. Op de tweede startrij staan Dave de Swert en Jeroen Martens die respectievelijk 43.014 en 43.059 seconden over een rondje gedaan.
Bij de start heeft Dimitri Mom een goede start, maar heeft geen rekening gehouden met een nog beter startende Dave de Swert en ziet zijn koppositie verloren gaan. Dave de Swert kan hier het tempo aangeven; dit tempo kan gevolgd worden door Dimitri Mom, Rik van Beek en 3. Deze vier rijders kunnen zich los rijden van de rest het veld. Onno Tunsch kon in eerste instantie het tempo volgen, maar zakt na enkele ronden af en ziet de anderen rijders uit zijn bereik vallen. Vooraan voert Dimitri Mom de druk op bij Dave de Swert. Dimitri Mom kan niet inhalen doordat Dave de Swert verdedigt, dit kost voor beide rijders tijd; Rik van Beek kan hierdoor aansluiten. Rik van Beek kan deze situatie niet tot zijn hand zetten en moet daarom achter Dave de Swert blijven. Naar het einde van race worden de gaten tussen de rijders groter en finisht Dave de Swert als eerste, gevolgd door Dimitri Mom op 0.602 seconden en Rik van Beek op 1.099 seconden.
Voortvloeiend uit de vorige race staat Dave de Swert op de eerste plaats, met naaste hem Dimitri Mom en daarachter Rik van Beek en Onno Tunsch. Wederom schiet Dave de Swert erbij het vallen van de vlag er vandoor. De overige rijders kunnen dit tempo niet goed bijhouden.Jeroen Martens, Dave Bult en Rik van Beek proberen te volgen, maar Dave de Swert kan een klein gat slaan. Dimitri Mom kampt met problemen en valt uit de race na ongeveer vijf ronden. Dave de Swert, Rik van Beek en Jeroen Martens geven nu het tempo aan. Dave de Swert’s voorstand wordt langzaam groten. Jeroen Martens voert de druk op bij Rik van Beek. Jeroen Martens weet Rik van Beek achter zich te houden, kan in zijn ritme komen en het tempo opvoeren. Rik van Beek kan dit tempo niet volgen en verliest zoetjes aan terrein op Jeroen Martens. Midden in het veld kampt Onno Tunsch met problemen en moet zijn race staken en zijn kart in het gras parkeren. Vooraan doen zich geen positiewisselingen voor; Dave de Swert komt met een grote voorsprong van 3.773 seconden op Rik van Beek. De nummer drie is Jeroen Martens met 5.202 seconden achterstand op Dave de Swert. Dave de Swert heeft beide races overtuigend gewonnen en kan daarom met nul punten – en een beker- richting huis gaan. Op de tweede plaats in het dagklassement staat Rik van Beek met vijf punten achter zijn naam en de laatste podiumplaats is vergeven aan Jeroen Martens, die deze dag acht punten heeft vergaard.
RK1 JuniorDeze klasse geniet wederom van een groot startveld; dit weekend waren er 33 rijders aan de start verschenen. Wederom een klasse om naar uit te kijken. Dat de verschillen in deze klasse klein zijn zien we in de kwalificatie. De eerste vijfentwintig liggen niet meer dan enkele krappe seconden uit elkaar; 0.981 seconden om precies te zijn. Gemakshalve, en interessant voor het wedstrijdverloop, som ik de eerste twee startrijen op. Op de eerste plaats staat Chris van Ruiten met een rondetijd van 47.776 seconden, daarachter staat Yvon Harper met een rondetijd van 47.844, daarachter staat Marcel Kleefstra met een rondetijd van 47.870 en daarachter staat Jimmy Groenevelt met een rondetijd van 47.909 seconden.
Bij het vallen van de vlag slaat de kart van Yvon Harper uit, zij moet deze met alle haast weer aanzetten. Onder leiding van Chris van Ruiten stormt het hele veld richting de eerste bocht; Yvon Harpe valt terug tot het middenveld. Vooraan vormen Chris van Ruiten, Marcel Kleefstra, Jimmy Groenevelt en Pascal Németh de kopgroep. Zij kunnen zich binnen korte tijd los rijden. Marcel Kleefstra kan in deze opmars Chris van Ruiten passeren en de eerste plaats overnemen. De eerste vier rijders rijden bumper tegen bumper en moeten elkaar goed in de gaten houden voor onverwachtse inhaalacties. Chris van Ruiten positioneert zich om op het rechte stuk Marcel Kleefstra uit te remmen, Jimmy Groenevelt ziet dit en maakt hier handig gebruik van. Bij het aanremmen pakt Chris van Ruiten de binnenkant en doet Jimmy Groenevelt dat ook. Hierdoor gaat Marcel Kleefstra van de eerste naar de derde plaats. Jimmy Groenevelt is sneller dan Chris van Ruiten en voert de druk op, Bij de volgende keer aanremmen van de eerste bocht kan Jimmy Groenevelt later remmen dan Chris van Ruiten en zijn positie overnemen, Met Chris van Ruiten weer op de tweede plaats, ziet Marcel Kleefstra weer kans om Chris van Ruiten in te halen. Marcel Kleefstra kan Chris van Ruiten passeren enkele ronden later, ondertussen heeft Pascal Németh weer aansluiting kunnen vinden en heeft Chris van Ruiten in het vizier. Pascal Németh positioneert zich op het recht stuk naast Chris van Ruiten, maar mist de snelheid om het succesvol af te ronden. Vooraan heeft Marcel Kleefstra zijn oude positie weer kunnen innemen door Jimmy Groenevelt in te halen. Pascal Németh heeft inmiddels Chris van Ruiten succesvol kunnen passeren en aan kunnen sluiten op Jimmy Groenevelt. Marcel Kleefstra heeft hierdoor het voordeel dat hij ongestoord zijn race kan rijden en dat resulteert in een kleine voorsprong. Deze kleine voorsprong heeft het voordeel dat Marcel Kleefstra achterliggers kan passeren zonder dat hij voor een positiewisseling hoeft te vrezen. Jimmy Groenevelt treft de achterligger op een onfortuinlijke plek op het circuit en verliest wat snelheid; hierdoor kunnen Pascal Németh en Chris van Ruiten passeren. Jimmy Groenevelt kan hierna het tempo weer hervatten en de druk bij Chris van Ruiten op te voeren en bij het aanremmen van de eerste bocht passeren. Chris van Ruiten houdt zich goed en kan enkele bochten later op nette wijze passeren door iets meer snelheid de bocht mee in te nemen. Door iets naar buiten te gaan in de bocht blokkeert hij Jimmy Groenevelt en kan zijn positie behouden. Bij het vallen van de finishvlag is het Marcel Kleefstra die er als eerste over de streep komt, gevolgd door Pascal Németh, daarna Chris van Ruiten en op de vierde plaats –net buiten het podium- Jimmy Groenevelt.
De tweede race vangt Marcel Kleefstra van de bevoorrechte eerste plaats aan. Naast hem staat Pascal Németh en op de startrij daar achter staan Chris van Ruiten op derde plaats en Jimmy Groenevelt op de vierde plaats. Bij de start is Pascal Németh goed weg, gevolgd door Marcel Kleefstra en Chris van Ruiten. Pascal Németh heeft een klein gat kunnen slaan, maar achter in het veld zijn er enkele rijders tegen elkaar aangereden; wat voor een gele-vlag-situatie zorgt. Hierdoor kunnen alle rijders weer aansluiten. Chris van Ruiten zit hierdoor op de bumper van Pascal Németh. Beide rijders kunnen een gat van een seconde realiseren op de rest van het veld. Chris van Ruiten kan op de plek in halen waar dat al meerdere keren is gebeurd, bij het aanremmen van de eerste bocht. Jimmy Groenevelt heeft hiermee wat ruimte gewonnen en kan weer aansluiting vinden. Door wat achterliggers kan Jimmy Groenevelt nog meer ruimte winnen en naast Pascal Németh komen op het rechte stuk, maar kan hier geen positie mee winnen. Marcel Kleefstra heeft inmiddels, na een kort afwezigheid, de aansluiting weer gevonden. Vanaf dat moment worden de posities meerder malen gewisseld in een ronde, maar is het twaalf die na twee ronden vooraan rijdt. Hij doet dit op een goed getimed moment en kan hiermee enkele meters uitlopen op Jimmy Groenevelt; die dan de tweede plaats bekleedt. Bij het vallen van de vlag zien we Marcel Kleefstra als eerst, daarna Jimmy Groenevelt, gevolgd door Chris van Ruiten en Pascal Németh. De eerste tot en met de vierde positie rijden bij de finish 0.536 seconden van elkaar. Erg spannend.
Deze spannende races hebben het volgende klassement voort gebracht: Marcel Kleefstra met nul punten, beide races gewonnen. Jimmy Groenevelt met zes punten, maar met hogere positionering in de laatste race, waardoor hij hoger staat genoteerd dan Chris van Ruiten – ook zes punten- en Pascal Németh – ook zes punten- , respectievelijk derde en vierde.
WankelDeze klasse mag elke keer als laatste de baan op, wat op de racedag betekende dat zij tegelijk reden met oude F1 auto’s. Desondanks de onconventionele soundtrack van deze klasse, waren beide races erg spannend. Het kampioenschap groeit zoetjes aan en telde dit raceweekend 15 deelnemers. De onderlinge verschillen worden kleiner en dat is te zien in de kwalificatie. Fabian Mueller heeft hier de snelste tijd genoteerd met een 42.538, daarachter staat Robert de Boer met een tijd van 42.825. Op de tweede rij staat Jurgen de Block met een tijd van 42.958 en Karl Manfred Krathy met een tijd van 42.980. Goed aan elkaar gewaagt, dus.
Bij de start van de eerste race heeft Fabian Mueller de leiding kunnen behouden. In het midden van het veld zien we dat Julien DeBolle en Kris van Hulle elkaar hebben geraakt en naast de baan zijn beland, dit levert een gele-vlag-situatie op, maar hier ondervindt Fabian Mueller geen last van. Fabian Mueller heeft het tempo in dermate opgevoerd dat de andere rijders niet in buurt kunnen komen. Bernd Kapper moet deze race opgeven door een kromme achteras, hij kan met een beetje moeite weer zijn weg terug naar de pits vinden. Fabian Mueller heeft op dit moment zijn voorsprong al kunnen uitbreiden naar om en nabij de vier seconden. In deze fase van de race treffen Robert de Boer en Jurgen de Block elkaar, Robert de Boer kan een hoger tempo er op na houden, maar heeft moeite met Jurgen de Block te passeren. Jurgen de Block moet verdedigen om ervoor te zorgen dat Robert de Boer niet voorbij komt. Hierna kan Jurgen de Block het tempo opvoeren en Robert de Boer achter zich houden. Dit is ook de volgorde waarmee de rijders finishen; Fabian Mueller met een voorsprong op Jurgen de Block van 6.419 seconden en daarachter Robert de Boer die 6.667 seconden later dan Fabian Mueller finisht.
In de tweede race kan Fabian Mueller vooraan start, met naast hem Jurgen de Block; die dit weekend nog graag naar huis wil gaan met een overwinning. Bij de start komt Jurgen de Block niet goed weg en kan Fabian Mueller de leiding niet afnemen. Even lijkt het of Robert de Boer ook langs Jurgen de Block weet te komen, maar het lukt niet om voor te blijven. Fabian Mueller kan door zijn goede start een voorsprong opbouwen, de tweede tot en met de vijfde positie rijden er dicht bij elkaar, maar kunnen dit tempo niet volgen. Robert de Boer kan een hoger tempo aanhouden dan Jurgen de Block en probeert er meerdere malen langs te komen. Jurgen de Block lijkt onder het aanremmen een “zoekerige” achterkant te hebben, maar schijnt hierdoor geen grip te verliezen. Dit levert Robert de Boer geen voordeel op bij het aanremmen van verschillende bochten. Robert de Boer is geconcentreerd op een inhaalmogelijkheid bij Jurgen de Block en vergeet hierdoor achterom te kijken. Juan Jose Gazapo kan op een onverwacht moment Robert de Boer passeren en hem verwijzen naar de vierde plaats. Jurgen de Block heeft een kleine voorsprong gerealiseerd, die al snel dicht gereden wordt door Juan Jose Gazapo. Juan Jose Gazapo kan de druk op de ketel houden en vlak achter Jurgen de Block blijven rijden. Juan Jose Gazapo heeft de mogelijkheid nog niet gehad om Jurgen de Block te passeren en wordt gepasseerd door Robert de Boer; die een later remt. Robert de Boer zal enkele ronden voor Juan Jose Gazapo blijven rijden, tot Juan Jose Gazapo zich beter positioneert bij start/finish en later kan remmen bij de eerste bocht. Robert de Boer krijgt na deze inhaalactie de druk van Bjorn Bourgonjon op zich. Juan Jose Gazapo kan Jurgen de Block inhalen en hier kunnen Robert de Boer en Bjorn Bourgonjon ook van meeprofiteren. Jurgen de Block is nu in een korte tijd naar de vijfde plaats terug geschoven, maar kan hierna nog Bjorn Bourgonjon in halen; waardoor hij op de vierde plaats terecht komen. Fabian Mueller komt als eerste over de finish met 10 seconden voorsprong op Juan Jose Gazapo; die de tweede positie inneemt. De derde positie is voor Robert de Boer met 10.360 seconden verschil op de Fabian Mueller. Het dagklassement ziet er als volgt uit: Fabian Mueller nul punten achter zijn naam, Juan Jose Gazapo zes punten achter zijn naam en Robert de Boer ook zes punten achter zijn naam, zij het met een minder hoge klassering in de laatste race, vandaar de derde plaats.
ConclusieDit weekend stond volledig in het teken van racegeluiden, race-actie en zon. Alle drie van een andere bron, maar samen een goede combinatie voor het raceweekend. De toeschouwers, rijders en officials hebben het hele weekend genoten van alles op en om het circuit en werd als velen als een “gedenkwaardig weekend” bestempeld, dit kan de organisatie beamen en nodigt iedereen uit om te kijken en/of participeren bij de volgende raceweekend 27 juni in Hahn. Alle resultaten kunnen rustig doorgebladerd worden op
www.raceresults.nu