Auteur |
Bericht |
Hendrik1985
|
Geplaatst: ma maart 29, 2010 7:39 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
dan zal je te breed staan denk ik door het glijden en daardoor te hoge temperatuur aan de binnenkant van je banden komen. dat ze zeg maar wegsmelten aan de binnenkant door het glijden. heel erg veel weet ik er ook niet van af.
ik had mijn CRG toen te smal staan in emmen. in bepaalde bochten begon mijn achterkant door te veel grip te hoppen. na een stint had ik gewoon complete happen rubber van mijn band af aan de buitenkant.
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
ferrari91
|
Geplaatst: di maart 30, 2010 6:24 pm |
|
Geregistreerd: di maart 31, 2009 8:13 pm Berichten: 333 Woonplaats: geertruidenberg
|
Ik meet vanaf buitenkant loopvlak of moet het echt buitenkant velg of band zijn Gr.
_________________ Kombikart Rotax Max Senior uit 2006
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: di maart 30, 2010 6:37 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Mag ik voorstellen dat iemand een sticky maakt met dit onderwerp? Ik heb namelijk ook nog weinig kennis op het gebied van af stellen. Ik denk dat het zeer bruikbaar is om bijvoorbeeld uit te leggen wat vóór breder, of juist achter breder nou precies doet. Bandenspanning, Camber, Caster, Toe, Breedte, Stijfheid noem het maar op. Als iemand met enige kennis van afstellen hier een topic over zou willen maken zou ik dat ONTZETTEND op prijs stellen!
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: di maart 30, 2010 6:41 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
'k Zal in de loop van de week een artikeltje op men blog schrijven over dit onderwerp en dan even hier plakken.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
raymon
|
Geplaatst: di maart 30, 2010 6:50 pm |
|
Geregistreerd: do jul 09, 2009 11:58 am Berichten: 54 Woonplaats: geertruidenberg
|
hoe moeten de voorwielen staan in vergelijking met de achter wielen? moet de binnekant van je voorwielen gelijk staan aan de binnekant van je achterwielen of juist helemaal niet?
_________________ Kombikart Rotax Max Senior
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: di maart 30, 2010 8:24 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Hoe bedoel je? Dat, als je een lijn trekt van de binnenkant van voor en achterband, zowel links en rechts, dat deze twee evenwijdig moeten zijn?
Dat moet dus niet. Achteraan is de kart meestal 139-140cm breed, voorin hangt af van je breedteafstelling. (hoeveel 'ringen' je op je fusee steekt vooraleer je je velg erop draait om het simplistisch te formuleren). Hoe breder vooraan (dus hoe meer ringen op de fusee), hoe agressiever de kart zal insturen. Hoe smaller vooraan (dus hoe minder ringen), hoe kalmer de kart zal insturen. Je moet wel zien dat de kart vooraan links niet breder staat dan rechts of omgekeerd, want dan ga je lekker scheef gaan.
Je leest de rest deze week wel:)
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
raymon
|
Geplaatst: di maart 30, 2010 8:43 pm |
|
Geregistreerd: do jul 09, 2009 11:58 am Berichten: 54 Woonplaats: geertruidenberg
|
oke thanks
_________________ Kombikart Rotax Max Senior
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 8:19 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Bij deze dus mijn poging wat bij te brengen over het afstellen van het chassis. Hopelijk heb je er wat aan Raymon (& de rest natuurlijk) Moesten er nog foutjes in staan, of moesten jullie ergens een andere mening over hebben, gooi ze er dan maar op.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
ferrari91
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 8:23 pm |
|
Geregistreerd: di maart 31, 2009 8:13 pm Berichten: 333 Woonplaats: geertruidenberg
|
bedankt tom ziet er super uit
_________________ Kombikart Rotax Max Senior uit 2006
|
|
Omhoog |
|
|
raymon
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 8:34 pm |
|
Geregistreerd: do jul 09, 2009 11:58 am Berichten: 54 Woonplaats: geertruidenberg
|
bedankt
_________________ Kombikart Rotax Max Senior
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 8:54 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Sweet!
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 9:00 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Bedankt voor de leuke reacties! Ik probeer dit weekend nog een 'cheatsheet' te maken, alles mogelijke veranderingen en hun effecten op één blad. Kan handig zijn voor als je op het circuit de eerste keren wil gaan afstellen.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Plukkie
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 9:31 pm |
|
Geregistreerd: do sep 25, 2008 12:25 am Berichten: 625 Woonplaats: Zoetermeer | Zuid Holland
|
Tom je bent goed bezig. Ik vind dat je hier ook maar een eigen 'Onderwerp' moet starten met je publicaties....
_________________ Uithof KWM kart Racing Team < = link UIthof KWM Kartschool < = link Indoor Game & Kartcentrum De UithofRK1 Dealer en Servicepoint EKS Dealer en Servicepoint NK & GK4 viertakt Servicepoint
|
|
Omhoog |
|
|
Washandje
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 9:55 pm |
|
Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm Berichten: 1635
|
@ Tom.
De Arrow kart handleiding heeft ook zo'n dergelijk ''Cheatsheet''.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 10:05 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Hulde voor de moeite nemen om het één en ander op te schrijven Citaat: Hoe warmer de band is, hoe meer grip die zal geven. Niet helemaal, want dan zou je de band zo heet mogelijk willen stoken. De beste grip levert een band op de juiste temperatuur, dus niet te laag en niet te hoog. Worden ze te warm gaan ze alsnog weer glijden en bovendien "verbranden" ze. Citaat: Achterin hebben we meer grip nodig dan vooraan......Daarom zetten we de achterkant meestal een 50gr 'zwaarder' dan de voorkant. De meningen daarover zijn verdeeld. Het is gemakkelijker afstellen als al het rubber dezelfde temperatuur heeft, en alle bandjes dus optimaal grip leveren. Het is alleen lastig om die temperatuur te meten zonder (meestal niet goedkope) apparatuur, en uit te zoeken bij welke bandenspanning de optimale temperatuur bereikt wordt. Citaat: Er valt echter weinig te zeggen over de breedte aan de achterkant van de kart, gezien die vast staat. De kart mag achter (bij wedstrijden) niet breder zijn dan 1.40, maar je mag hem zo smal maken als je wilt en technisch mogelijk is. Je zou ook nog even uit kunnen leggen wat Caster doet, en misschien bij de uitleg over stabilisatoren ook de effecten van stoelsteunen en dergelijke mee kunnen nemen. Dan nog even wat text over de hoogte van het frame aan de voorkant en achterkant, het effect van brede of smalle klossen aan de voorkant, en je hebt al een aardig overzicht.
|
|
Omhoog |
|
|