Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=9&t=4860
Pagina 1 van 1

Auteur:  veccie [ za feb 28, 2009 1:27 pm ]
Berichttitel:  circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8

In mijn vrije tijd ben ik moderator op het Autoweekforum.
Dat heeft soms zo zijn nadelen, je mailbox volgespamd met dreigmails e.d.
Maar het heeft ook zo zijn voordelen, zoals 2 jaar geleden op uitnodiging van Autoweek naar de autoRai.
Zo ook afgelopen vrijdag 27 Februari.
Toen mocht ik met nog 2 andere moderatoren van Autoweek 3 auto's testen op het circuit van Assen.
Nooit verkeerd, toch?
Helemaal niet als je weet dat het niet de minste auto's zijn: een bescheiden Audi R8, een BMW E93 M3 (DCT, dus flippers aan het stuur) en mijn favoriet, een Mercedes C63 AMG.
Om 11.00uur hadden we afgesproken, dus ik had nog een flinke rit voor de boeg.
met waarschijnlijk enige files in het vooruitzicht, vertrok ik om 05.30u.:yawn:
Om 10.00u stond ik daar al, geen file onderweg..dus maar wachten.
En ondertussen kwam de regen naar beneden...fijn....
Om stipt 11.00u hoorde ik zowel de Audi als de mercedes het parkeerterrein naderen, de BMW in hun kielzog.
Na kennis gemaakt te hebben met de journalist en fotograaf en de cameraman, er werden ook filmopnames gemaakt, stapten we in de auto's en reden het circuit op.
Wij reden nog niet zelf, dat deden de mannen die de auto's naar het circuit hadden gereden.
Op het rechte stuk voor de pistraat werden de auto geparkeerd en werd eerst de fotoshoot gedaan, daarna werd ons verzocht om de auto op te zoeken welke je het liefst zou willen besturen die dag, ik koos de AMG, in te stappen en achter de camera-auto, een BMW 520i, aan te rijden.
Er zouden foto's gemaakt worden op het bochtige gedeelte van het circuit.
Wij moesten dan langs de fotograaf rijden.
Er werd ons meegegeven:"rij maar, je stuurt hem door de bocht en laat hem maar ff goed brullen, er worden tegelijkertijd opnames gemaakt, trek hem maar ff open en bij dat blauwe bord keer je en kom je terug.Dat doen we een paar keer."
Zo gezegd, zo gedaan.
Daarna moesten we achter de camera-auto aan rijden in formatie, om de beurt naast en achter de camera-auto voor wat actie-foto's op snelheid.
Nou moesten we aardig doortrappen om überhaupt bij de camera-auto te komen, laat staan om er naast te blijven...de chauffeur kende duidelijk het circuit en was duidelijk voorzien van een hogere rijvaardigheid dan ons.....
Daarna werden er al rijdend filmopnames gemaakt en moesten we hetzelfde trukje herhalen..maar nou moesten we een snelheid van 80km/u aanhouden en reden we zo het circuit rond en moesten op het rechte stuk voor de pits, op teken van de cameraman, volgas wegsprinten....OH YEAH BABY :mrgreen:
en dat deden we een paar keer.wat is het een prachtig zicht om die R8 weg te zien sprinten, grandioos
wat is het leven soms mooi. :lol:
Na de foto en film-shoot kletsten we nog wat, we kregen de toezegging van de fotograaf dat we de foto-reportage op cd krijgen rond de tijd dat de reportage in Autoweek verschijnt, daarna mochten we ter afsluiting, onder begeleiding, in elke auto ff het circuit een paar keer op hogere snelheid ronden.
We konden en wilden niet het onderste uit de kan halen, want daarvoor lag het toch iets te nat.
Als eerste stapte ik in de R8, helaas niet de V10 maar de V8 en handgeschakeld, maar dat mocht de pret niet drukken.
Wat een superauto is dat.
en een wegligging, fenomenaal.....
Het schakelen was ff wennen met dat schakelpatroon, maar na een paar bochten ging dat alsof ik niet anders gewend was.
Ff de 200 aantikken op het rechte eind en dan hard afremmen voor de rechter bocht, langzaam het gas er even op, immers een nat wegdek en een heleboel pk's op de achterwielen, door de rechterknik..afremmen voor de rechter doordraaier, rechterkant aanhouden en insturen voor de linker hairpin....uitkomen hairpin zachtjes het gas erop en als de neus recht staat volgas, door de rechterknik, die met die snelheid al op een haakse bocht begint te lijken je hebt daar al 180 op de teller staan.., en afremmen voor de rechterbocht...insturen en direct daarna insturen voor de linkerbocht..en weer gas erop en direct afremmen voor de rechter doordraaier, uitkomen en...GAS...door de rechter knik, ff liften voor de linker knik de begeleider liet daar het gas er vol op staan..
weer gas erop en dan hard in de remmen voor de chicane die je weer op het rechte eind brengt, zorgen dat je die goed aansnijdt en snelheid maken in de 2e bocht om volgas het rechte eind op te denderen de begeleider zei in de chicane al:" Laat hem maar eens even goed in de begrenzer knallen in 2 en 3....... :shock:
Zo gezegd, zo gedaan. :D
Na 2 ronden ben ik in de M3 gestapt volgde het zelfde ritueel, echter...na de linker hairpin gaf ik iets rustiger gas in 2e, shortshifte naar 3, de M3 was volgens de begeleider erg giftig, en rustiger volgas, dus niet ineens de rechtervoet naar beneden, maar bij 6000 toeren in 3e.. een kleine 130/140 op de teller, dacht ik, echt tijd om te kijken had ik niet... besloot de M3 dat het tijd was om linksaf te slaan i.p.v. rechtdoor...in een reflex stuurde ik tegen en minderde gas, tegenstuur naar de andere kant, nog ff kwispelen en.......oeffffffff, gered.....damn, was dat ff schrikken, daar kreeg ik ff een gierende hartklep van. mijn begeleider zei dat hij dat ook had gehad op het rechte stuk en hij vroeg zich af waarom deze M3 zo listig was..het was duidelijk exemplarisch dus en het lag gelukkig niet aan mij. :-D....ik heb daarna ff 3 bochten als op eieren gereden, de ronde daarna durfde ik weer iets harder te gaan, maar bleef voorzichtig met gasgeven.
Het is een prachtwagen met een prachtige motor, maar in onervaren handen kan hij flink listig zijn. Deze M3 toch.
Daarna was het de beurt aan de C63.
in die auto voelde ik me echt goed, hij gaf me vertrouwen.
Dat was al eigenlijk gelijk toen ik het beestje voor het eerst startte.
Dat zei de begeleider ook:"je gaat met deze vroeger op je gas en je remt later. ook je moment van insturen is anders, je rijdt meer op de grens en dat terwijl deze toch de meeste pk's heeft en het hoogste koppel.."
Tja, de C63 voelde meteen vertrouwd aan.

Al met al was het een prachtdag, ondanks het natte weer.
Ik heb een lange dag achter de rug en ruim 750 km gereden, exclusief circuit km's, maar het was het meer dan waard.
Wat is het leven van een moderator toch mooi.

de reportage komt in het Rai-nummer van Autoweek, eind Maart dacht ik en rond die tijd zal ook het filmpje op de autoweeksite te bewonderen zijn.

Auteur:  jeffrey1991 [ za feb 28, 2009 2:49 pm ]
Berichttitel:  Re: circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8

Mooie tekst!
Kortom de C63 amg was de beste?

Het motorblok en geluid is geweldig :D
Rijd fantastische!!!

Weet je toevallig waar de C vandaan kwam :oops: Dmv Kentekenplaathouders ect ???

Auteur:  veccie [ za feb 28, 2009 6:39 pm ]
Berichttitel:  Re: circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8

De AMG was voor mij de beste.
ik denk dat je de Audi even niet met de BMW en Mercedes mag vergelijken.
De Audi is een klasse hoger, meer supersportwagen.
de andere 2 zijn zeer snelle gezinswagens.
Er zou normaal gesproken een RS4 komen i.p.v. de R8, maar de RS4 was niet beschikbaar...goh, wat jammer. :D
maar voor mij was de AMG de betere, een ander zal misschien voor de M3 gaan, die is in mijn ogen wel de betere op het circuit.

Auteur:  jeffrey1991 [ za feb 28, 2009 10:37 pm ]
Berichttitel:  Re: circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8

die motor die je in de C hebt gehad. Kan je in veel modellen krijgen van de mercedessen.
Ook heb je nog een iets snellere versie van de C hé.. onbegrenst enzo..

Auteur:  veccie [ za feb 28, 2009 11:09 pm ]
Berichttitel:  Re: circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8

uh..dan moet je eerst een extra rijvaardigheidscursus volgen.
dan wordt de begrenzing verwijderd en kan je het ESP/ASR compleet uitschakelen.
de eigenaar van deze C heeft die gevolgd....met als gevolg dat deze onbegrenst is en dat het ESP/ASR compleet uitschakelbaar is. :D
niet dat ik er veel aan gehad heb, want het leek mij nou niet verstandig om het ESP/ASR uit te schakelen.
Om je een indicatie te geven: we reden 80 en ik gaf volgas, de auto schakelde terug en ik had even wielspin voordat de tractiecontrole ingreep.
Het is wel zo dat er in de S-klasse in principe dezelfde motor ligt, alleen met meer pk's.
De motor is voor de C-klasse terug-getuned.

Auteur:  David [ zo maart 01, 2009 9:12 pm ]
Berichttitel:  Re: circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8

Mooi verslag :LL

Auteur:  veccie [ zo maart 08, 2009 8:20 pm ]
Berichttitel:  Re: circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8

hierbij enkele foto's die de fotograaf, Jacco van de Kuilen, die dag geschoten heeft:

Beauty and the Beast:
Afbeelding

Ik in de M3:
Afbeelding

FF poseren, ik bij de M3:
Afbeelding

nog meer poseren, ik bij de AMG:
Afbeelding

Ik in de AMG:
Afbeelding

ik nog steeds in de AMG:
Afbeelding

op het rechte stuk:
Afbeelding

optrekken vanaf 80km/u en voorbij de de camera-auto sprinten:
Afbeelding

Auteur:  jeffrey1991 [ zo maart 08, 2009 9:00 pm ]
Berichttitel:  Re: circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8

veccie schreef:
uh..dan moet je eerst een extra rijvaardigheidscursus volgen.
dan wordt de begrenzing verwijderd en kan je het ESP/ASR compleet uitschakelen.
de eigenaar van deze C heeft die gevolgd....met als gevolg dat deze onbegrenst is en dat het ESP/ASR compleet uitschakelbaar is. :D
niet dat ik er veel aan gehad heb, want het leek mij nou niet verstandig om het ESP/ASR uit te schakelen.
Om je een indicatie te geven: we reden 80 en ik gaf volgas, de auto schakelde terug en ik had even wielspin voordat de tractiecontrole ingreep.
Het is wel zo dat er in de S-klasse in principe dezelfde motor ligt, alleen met meer pk's.
De motor is voor de C-klasse terug-getuned.


deze motor wordt geleverd in veel klasses, ml, cls, clk ( weet ik niet 100% zeker) , C , S klasses.
En had je met flippers ?

Je had de verlengde versie van de C !

Ikzelf heb ooit eens de verkorte versie mogen ervaren. Erg leuk, mooi geluid.

En ja hij blijft veel wielspin houden maar wat wil je met al dat vermogen!

Onbegrenst wil die wel richting de 280km/h gaan ( makkelijk )

Auteur:  veccie [ zo maart 08, 2009 9:14 pm ]
Berichttitel:  Re: circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8

ik had inderdaad de Estate en de AMG heeft altijd flippers aan het stuur.
je kunt kiezen voor manueel of automaat schakelen.
kwestie van het knopje naast de pook indrukken.
hij staat standaard in de automaat-stand.
maar dat is ook geen straf, hoor.
in de automaat-stand schakelt hij ook al heerlijk snel.
in de manuele stand is het vooral in de eerste 2 versnellingen zaak om goed op te letten, want hij knalt zo ontiegelijk snel in de begrenzer.
niet dat dat een straf is, want dan knalt hij zo lekker in de uitlaat. :D

Auteur:  jeffrey1991 [ zo maart 08, 2009 10:17 pm ]
Berichttitel:  Re: circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8

ja weet ik , zei ut verkeerd.
Maar idd hij staat vaak in de automaat toch is het echte werk om zelf te schakelen :P
Is wel wat anders als een simpel pookje hé ? ( schakelt snel over )

Auteur:  veccie [ ma maart 09, 2009 12:12 am ]
Berichttitel:  Re: circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8

jazeker, maar het schakelen met flippers was ik al gewend uit de BMW E46 M3 van mijn maat.

Auteur:  Hendrik1985 [ ma maart 09, 2009 5:31 pm ]
Berichttitel:  Re: circuittest met een E93 M3, C63 AMG en een R8

wat gaaf! jammer dat het nat weer was!

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/