Zo'n 18 jaar geleden, toen ik inmiddels al enkele jaren de Formule1 aan het volgen was, en meerdere abonnementen had versleten bij de lokale indoorkartbaan. Moest het er van komen, een eigen kart.
Via via en het telefoonboek , kartwinkels opgezocht, en foldermateriaal aangevraagd. Na alle exotisch uitziende karts, tot dan toe had ik enkel huurkarts gezien, op een rijtje te hebben gezet was de keuze gevallen op een 100cc ica.
De kartwinkel opgebeld, en het plan van een nieuwe kart verdween al snel in de prullebak, na het horen van de prijs, fl 5000,00 , lag te ver buiten mijn budget. Ik was 15 jaar, en had enkel vakantiewerk. Wel had ik wat gespaard, en kon de tweede hands kart die mij werd aangeboden wel veroorloven. fl 2250,00. Een 100cc rotax ica, met een lichtblauw Kombikartframe. Een auto, aanhanger en chauffeur geregeld en op weg naar Bodegraven.
Daar stond hij dan, liefde op het eerste gezicht. Blind door adrenaline, tot aankoop overgegaan.
Een week later, na veel poetsen, voor de eerste keer naar Pottendijk, Nieuw Weerdinge . Dat was niet handig aangezien de weg vanuit Nieuw Weerdinge naar de kartbaan destijds nog doodliep, en er een slootje was waardoor we niet verder konden, helemaal terug gereden, en uiteindelijk via de betonplatenweg naar de kartbaan gereden.
Eenmaal aangekomen werd ik toch wat angstig, deze karts gingen wel heel erg hard, en zou mij dat ook wel gaan lukken.
Na de baanhuur te heben betaald, mijn brommerhelm op te hebben gezet en een dikke trui te hebben aangetrokken, eindelijk mijn eerste meters gemaakt.
Wat kon die motor gillen zeg, van angst was al geen sprake meer, de besmetting was een feit.
Na enkele rondjes vloog er ineens iets van de kart af, het was rond en zwart, mijn voorwiel was voor zich zelf begonnen.
Vanaf dat moment direct begrepen waar borgmoeren voor zijn.
Na nog enkele beginnersfouten tijdens de eerste paar bezoeken aan de kartbaan(apart hoofdstuk)
Begonnen met het moderniseren van mijn kart, na twee jaar obsesief kopen kopen kopen , was alles op het buizenframe na nieuw. Waarbij ik er regelmatig achter kwam, dat ik een redelijk oud beestje had gekocht, met veel incourante onderdelen.waardoor kleine aanpassingen soms veel voeten in aarde hadden. De 35 mm achteras, en fussees 17mm binnenkant en 15 mm buitenkant waren niet in mijn voordeel.
Noodgedwongen uiteindelijk mijn kart moeten verkopen, inmiddels al wel weer meerdere karts gehad( betere), maar stiekem hoop ik de kart nog eens tegen te komen /te kopen, en er waarschijnlijk wederom te veel geld en tijd in te steken.
Nog een foto weten te vinden van mijn eerste kart