Auteur |
Bericht |
Sjaakie
|
Geplaatst: ma apr 13, 2009 10:57 pm |
|
Geregistreerd: ma apr 13, 2009 10:50 pm Berichten: 4
|
Beste karters, Ik ga best vaak karten bij Coronel in Huizen, Ik zit nu de laatste aantal keer dat ik ben geweest steeds op dezelfde tijd. (ong 33.5) Ik wil mijzelf natuurlijk graag verbeteren dus ik dacht ik vraag het aan de pro's . Is het bijv. beter om altijd het gas ingedrukt te houden en daarbij te remmen zodat de motor beter op toeren blijft? Of rem je echt op het allerlaatste moment heel even en ga je gelijk weer vol gas? Of laat je bij elke bocht alleen gas los? Wat ik veel lees is dat het het beste is om de kart een klein beetje door de bochten te laten driften zonder echt te slippen. Weet alleen niet of dit waar is. Tips over de bochten bij coronel in Huizen zijn ook welkom, Ik wil graag naar de 32-ers toe. Alvast bedankt voor de tips, Sjaakie
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: di apr 14, 2009 8:35 am |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Indoor is het over het algemeen vooral de truc om hele nette lijnen te rijden, de kart heel erg laten rollen. Zodra je ook maar iets glijd ben je namelijk al je snelheid kwijt, en dat kost je heel veel tijd. Dus >>> nette lijnen rijden en vooral niet glijden of driften.
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
hvb83
|
Geplaatst: di apr 14, 2009 8:41 am |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am Berichten: 209
|
Inderdaad, zodra je je banden hoort piepen verlies je in principe snelheid. Bij een kart met veel vermogen compenseer je dat ruimschoots door het extra vermogen en is het daardoor meestal sneller door in de bochten een klein beetje te driften, bij een indoorkart vrijwel nooit.
En nooit naar de binnenkant hangen als je in een bocht zit, dat zie je ook veel mensen doen. Of stil blijven zitten, maar nog liever naar de buitenkant gaan hangen.
_________________ #4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl
|
|
Omhoog |
|
|
Plukkie
|
Geplaatst: di apr 14, 2009 10:00 am |
|
Geregistreerd: do sep 25, 2008 12:25 am Berichten: 625 Woonplaats: Zoetermeer | Zuid Holland
|
Hi, zoals je schrijft "altijd het gas ingedrukt houden en dan bijremmen" moet je nooit doen. Bij karten moet je nooit gas geven en remmen te gelijk. De lijnen zijn natuurlijk het aller belangrijkste. Verder moet je zo vloeiend en gecontroleerd mogelijk je kart door de bochten sturen. Beter de kart langzaam een bocht in, en snel eruit dan snel erin en te langzaam eruit.....
Verder zou ik niet naar de buitenkant of binnenkant gaan hangen. Ik zou gewoon proberen als een zoutzak in te kart te zitten. Gewoon rechtop en met je armen rustig en vloeiend sturen. Als je gaat meehangen ga je al snel met de kart gooien, smijten en trekken wat een erg onrustig rijgedrag geeft.
Natuurlijk is de techniek in elke bocht weer anders. De fly-over af bijvoorbeeld met je natuurlijk best agressief naar rechts sturen, na het tunneltje kan je beter de eerste bocht opgeven op de tweede bocht sneller te kunnen nemen. Dat werkt weer tegen je gevoel in.....
Succes met je tijden zolang het nog kan in Huizen, helaas..........
_________________ Uithof KWM kart Racing Team < = link UIthof KWM Kartschool < = link Indoor Game & Kartcentrum De UithofRK1 Dealer en Servicepoint EKS Dealer en Servicepoint NK & GK4 viertakt Servicepoint
|
|
Omhoog |
|
|
Sjaakie
|
Geplaatst: di apr 14, 2009 2:14 pm |
|
Geregistreerd: ma apr 13, 2009 10:50 pm Berichten: 4
|
Bedankt voor de tips.... Vanwaar je laatste zin Plukkie? Gaat de kartbaan misschien sluiten?
|
|
Omhoog |
|
|
Plukkie
|
Geplaatst: di apr 14, 2009 10:32 pm |
|
Geregistreerd: do sep 25, 2008 12:25 am Berichten: 625 Woonplaats: Zoetermeer | Zuid Holland
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: di apr 14, 2009 10:45 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Alweer een kartbaan die gaat sluiten?
|
|
Omhoog |
|
|
looneycooney
|
Geplaatst: di sep 01, 2009 2:51 am |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 12:10 am Berichten: 25
|
nog enkele leuke tips die ik reeds ergens gelezen had en uitgeprobeerd met succes : voorbereiding : -wees geconcentreerd reeds voor je instapt! (ik zet me helm al op meestal , zodat ik al minder word afgeleid) -probeer je het track reeds te visualiseren met gesloten ogen voor je aanvat . -ken je het track nog niet , bekijk het goed en probeer je al voor te stellen hoe je je lijn wil start en eerste ronden : -probeer in je eerste ronde het track en je kart aan te voelen , het track veranderd dikwijls van griplevels en gladde plekken , maar is daarom nog niet trager. -afhankelijk van vuil op de baan , temperatuur etc ..waardoor je soms je lijn wat aanpast. remmen en gas : -nooit tegelijk remmen en gasgeven -remmen in rechte lijn en niet te bruusk aanvatten , banden mogen niet slippen op piepen en wil je dan ook vermijden. -gasgeven is me al opgevallen dat zodra je vd remmen gaat en ff snel spelend tikt op je gas alvorens volgaas te gaan bij het aansnijden dat ze beter in toeren blijven. - ik zeg meestal : 'luister nr je motor' (het toerental dus) , zo ga je merken waneer je hem moet wakkerhouden. houding en stuurbediening: -handen altijd '10voor2' , zo houd je de voorkant rustiger -probeer ook niet teveel in de bochten te kijken , maar wel nr het punt waar je naartoe wilt ...ook hiervoor moet je je rechter houden en stil blijven zitten , maar dat komt automatisch want anders zie je niet over de randen vh circuit.
andere goede tips: Ga je bv met vrienden , spreek dan goed af dat je niet teveel wilt 'racen als halve zotten' maar eerder respectvol 'treintje' rijden , waardoor je veel van mekaars fouten leert en tegelijk betere tijden rijd door in ieders warm spoor te rijden. Merk je dat je die achter je niet kan afhouden , probeer rustig te blijven , blijf je concentreren en houd je lijn. Zo leert die achter u ook van jou en misschien wel hoe hij kan voorbijsteken...tenzij die echt sneller is en je blauwe vlag krijgt natuurlijk.
Deze heb ik en mijn kameraden toegepast en wij zien steeds meer verbetering in concentratie , alertheid en constante tijden. Ook meer en meer vormen we een hechter teamgevoel , wat natuurlijk heel leuk is!
Mvg
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: di sep 01, 2009 2:57 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Een tijd van 33,5 in Huizen in een losse heat is al vrij aardig, als je tenminste de voorste baan bedoelt... Beginnersadviezen zul je waarschijnlijk niet nodig hebben en ik denk dat veel rijders op dit forum zelfs moeite hebben met jouw tijd. Outdoor zullen ze jou waarschijnlijk aanvankelijk wel om de oren rijden. Ik heb gemerkt dat dit forum vooral een outdoor-forum is. Ik zou als ik jou was je vraag OOK stellen op www.kartlife.nl, waar vooral indoorkarters zitten. Succes!
|
|
Omhoog |
|
|
vincenzo
|
Geplaatst: di sep 01, 2009 3:20 pm |
|
Geregistreerd: di apr 08, 2008 5:21 pm Berichten: 869 Woonplaats: Almere-Buiten
|
ik ben er ook vaak geweest maar die karts vind ik heel slecht maarja,
in die zichzag bocht voor de tunnel kan je wel vol gas vooruit zonder te stuuren misschien helpt dat je een beedje voor tijdwinst en ook niet teveel met je stuur gooien zeg maar maar gwn soepel rustig bewegen
_________________ Een ongeluk zit in een klein hoekje, het geluk zit in de rest
Birel 2014 met Rotax Max Senior
|
|
Omhoog |
|
|
Nuno
|
Geplaatst: di sep 01, 2009 3:30 pm |
|
Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm Berichten: 919 Woonplaats: roermond
|
ik vind dat je bij indoor rijden altijd heel veel verschil hebt in de karts. met de ene ben je zo een halve of hele seconde sneller dan de andere. ook de bandjes zijn vaak zo goed als op. ben je net wat aan de zwaardere kant dan is het ook gewoon kut,maakt niet uit hoe goed je best doet, op een gegeven moment is het op.
_________________ intrepid serius 2009 rotax DD2 2009
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: di sep 01, 2009 3:49 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
De tip voor alle indoorkarters onder ons: Kom eens lekker buiten karten !!
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: di sep 01, 2009 5:56 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Citaat: De tip voor alle indoorkarters onder ons: Kom eens lekker buiten karten !! Buiten is voor de gemiddelde recreant natuurlijk wel veel minder toegankelijk! Voor veel karters is het slim om eerst indoor te testen of karten wat voor ze is, voordat ze naar buiten gaan en een eigen kart overwegen.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di sep 01, 2009 5:59 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@Alex, Je zou embassadeur van de outdoor kart-sport moeten worden !! Maar goed, je hebt wel een punt, want eenmaal buiten gereden en je bent (meestal) verkocht.... En ja, er zit vaak veel verschil in de karts onderling indoor, maar hierdoor leer je wel om te gaan met de verschillende eigenschappen van een kart en als je je rijstijl hierop aan kunt passen, dan ben je ook al bezig een beter coureur te worden. Want in ook buiten moet je zoms je rijstijl ineens aanpassen: bijv. in een wedstrijd als er iets krom is aan je kart door een ongelukje moet je daar op inspelen of dat het ineens een beetje gaat regenen en je hebt nog je slicks eronder zitten zul je moeten anticiperen. Binnen moet je leven met het materiaal dat je wordt voorgeschoteld, buiten meestal met de omstandigheden (verantwoordelijk voor het materiaal ben je dan in ieder geval zelf).
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
Laatst bijgewerkt door Wilfred op di sep 01, 2009 10:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
954rr
|
Geplaatst: di sep 01, 2009 7:45 pm |
|
Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm Berichten: 1133 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Citaat: Citaat: De tip voor alle indoorkarters onder ons: Kom eens lekker buiten karten !!
Buiten is voor de gemiddelde recreant natuurlijk wel veel minder toegankelijk! Voor veel karters is het slim om eerst indoor te testen of karten wat voor ze is, voordat ze naar buiten gaan en een eigen kart overwegen Volgens mij maakt het voor de kosten niet zo heel veel uit een heat indoor of een heat outdoor, het is denk ik maar waar de voorkeur naar uit gaat
_________________ Kartloos Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven
|
|
Omhoog |
|
|