Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verschil in huurkarts
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 12:56 am 

Beste karters,

Ik ben regelmatig te vinden op diverse indoorbanen. Nu kan ik toch wel constateren dat de karts verschrikkelijk veel van elkaar verschillen. Neem nou gisteren. Ik ging nog even 2 heats trainen in Zwanenburg (kartbaan Silverstone) voor de komende halfuursrace van volgende week (ja, 3-voudig NL kampioen doet mee geloof ik...). Normaal gesproken rijdt de gemiddelde karter 38s, de iets gevorderde 37s en de nog meer gevorderde (lees verslaafden :D ) 36, of zelfs 35 hoog.
Nu schaar ik mijzelf onder de verslaafden dus ik had hoge verwachtingen. De baan is pas geleden ingesmeerd met olie dus dit zou een goede tijd moeten betekenen. Kortom, ik stap vrolijk in met m'n nieuwe Arai helmpie en blauwe handschoentjes.
Krijg ik me toch een k#tkart! Alle bochten linksom gingen perfect maar rechtsom was een drama. De hele voorkant hapte als een gek in het beton en je kreeg er gratis een lading onderstuur bij. Kortom, Niels werd voor de verandering eens tweede achter m'n neef die naar zijn zeggen een goede kart had. (Ik reed overigens 38,4s en de nr. 1 37,6s. Ik had er echt de pest in.
Na overleg met de marshall heb ik de kart van m'n neef gepakt in de volgende heat. Resultaat, easy 36,55s. Simpele rekensom leert dus dat er 1,9s (!!!) per ronde verschil in zat. En dit is zeker niet de eerste keer dat het gebeurd.
Aangezien volgende week een halfuursrace is moet je maar gokken dat je een goede kart heb...hoe goed je ook kan sturen, met een slechte kart kun je niks.

Mijn vraag is eigenlijk hoe jullie hiermee omgaan. Persoonlijk zou ik het liefst m'n geld terugeisen.... want ongelijk materiaal maakt een avondje karten tot een frustrerend geheel :?

(Overigens kom ik dit probleem vaak tegen in Silverstone, maar ook in RacePlanet Sloterdijk)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 7:34 am 

ik werk zelf op een kartbaan en dit een probleem wat bijna niet tegen te gaan is het is en blijft een mechanisch product

aan je verkaal te horen klopt de banden spanning gewoon niet op het rechter bandje.

maar goed dit is het probleem mensen nemen het indoor karten veel te serieus als je een super tijd wilt rijden op de besten wil zijn dan moet je wedstrijden gaan rijden dan worden de karts weer helemaal bij gesteld.
voor de rest is het indoor karten gewoon voor de fun.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 8:02 am 

tja ik ken het probleem ook.

maar zelfs met indoorwedsteiden zit er meestal nog een groot verschil in. tegewoordig denk ik altijd maar van : over 10 min kan de eerste gaan wisselen. als je dan een het setje hebt en in contact staat met iemand in de pits kan hij je binnen halen op het moment dat er een goede kart klaar staat.

en geld trug vragen vind ik eigenlijk niet kunnen, je betaald toch voor de heat en je hebt hem toch gereden ? dat je een k*t kart had ligt niet aan de baan officials. dan moest jij maar een andere kart kiezen. maar ook als er net een nieuwe bandje opligt dan reid dat indoor ook voor geen meter omdat ze eerst een stukje afgesleten moeten worden. ze kunnen er m.a.w. ook niet altijd wat aan doen.

mijn tip : kijk altijd als eerst naar de banen voordat je in de kart stapt, ga dan zitten en voel de banden spanning en kijk als laatste nog even naar het rem en gas systeem. is dit allemaal goed ? doe je gordel maar om en knallen maar.

maar ja zo heeft ieder zijn mening :roll: tot op de baan :twisted:

Grt Niels

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 4:25 pm 

silverstone daar reed ik vroeger altijd met een vriend voor onbekend karten
was toen ik nog geen kart had
altijd lache daar ik reed ook altijd in de 36 of 35 hing een beetje van het verkeer en de drukte af
ik zoek mijn tijd wel een keer op ik heb dat blaadje nog ergens liggen

is zeker wel een leuke baan silverstone

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 4:55 pm 

Ik werk ook bij een indoor-kartbaan, en zoals fastshadow al zegt, hier kan je weinig aan doen.
Zulke dingen heb je te danken aan andere rijders die overal tegen aan knallen.

Bij ons met endurance race's worden altijd de meest gelijke kart's gebruikt. Die wij zelf dan testen de dag van te voren.

Ook merk je het direct of je een kart heb met een nieuw bandje of juist een oud bandje.

Indoor-karten is voor de lol, ik zelf vindt het vrij weinig met karten te maken hebben. Vindt het meer tanks met grasmaai-motoren.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 5:05 pm 

Hey mats

ik kreeg net een idee jij was er met de wedstrijden op uitgeest steeds om de mini's te helpen toen ik daar ook reed met de pro-kart.

als je dat bij de wintercup ook doet is dat wel leuk denk ik dan rij ik ook weer.
maar de dag voor de wedstrijd op zaterdag ben ik er altijd om te trainen.

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 5:11 pm 

@Prokart monster, zeker leuke baan maar sinds ze de nieuwe karts hebben is het een stuk minder leuk. Sowieso gaan ze stukken langzamer dan de oude karts. Je hebt zoveel grip dat bijna alles volgas is geworden. Vroegah reed ik zelfs 34 hoog maar dat is met deze karts niet haalbaar.

@Mats, dat is een logisch verhaal, alleen karts die 2 seconde per ronde verschillen....
Ik vind overigens indoorkarten toch wel degelijk karten hoor. Outdoor is heel anders maar met indoor leer je toch wel om de kart te "zetten" en de juiste lijnen te rijden, ookal gaat het met een slakkentempo :lol:

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 5:14 pm 

Al rij jij eerst met : Een kart die 100x gecrashed is, op 15 plaatsen gelast, een volle tank heeft, 2 versleten banden.

En dan met : Een kart met net een nieuwe motor, 4 goede banden, een goed frame, een half volle tank.

Mischien kleine kans, maar dan begrijp jij ook wel dat je met de een stuk sneller ben, je mag zelf raden met welk :P

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 5:17 pm 

@nielsracing ik wist niet dat ze daar nieuwe karts hebben ben er niet geweest sinds ik zelf een kart heb september vorig jaar

maar het is dus geen verbetering begrijp ik

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 5:17 pm 

Dat snap ik wel, alleen hou dan als kartbaan geen endurance races. 't Is gewoonweg niet eerlijk. Een goede kartbaan zorgt ervoor dat de karts altijd zo gelijkwaardig mogelijk zijn. Natuurlijk is de ene kart een paar tienden sneller dan de ander, het is nu eenmaal een mechanische sport. Alleen het is alleen zo frustrerend als je een k#tkart krijgt aangesmeerd.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 5:22 pm 

ja daar kan ik over mee praten dat is heel erg fustrerend
maar ja meestal is het ook wel zo dat de karts zo goed als gelijk zijn
en vaak heb je in een endurance indoor race 5 verschillende karts dus iedereen heeft een keer die top kart en iedereen een keer die afgerachte k*t kart

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 14, 2006 3:28 pm 

Wij kijken meestal eerst naar de tijden die de verschillende karts hebben gereden. Zo kun je de snelle karts er meestal wel tussenuit halen.

[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 14, 2006 3:38 pm 

dat zegt nix mischien heeft er wel een onkante prutser in de snelste kart gereden en dan denk ja dat dat een k*t kart is

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 14, 2006 9:28 pm 

dat risico loop je altijd maar andersom weet je dat de karts met snelle rondetijden in ieder geval goed zijn en daar gaat het nu juist om. ik zou in ieder geval geen kart kiezen die langzame tijden heeft neergezet.

[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 03, 2007 2:10 pm 

Ja, we maken dit fenomeen allemaal mee. Maar zoals reeds geschreven: er zijn wel artiesten die denken dat ze in de bodsautootjes zitten hé ! En daardoor is de kart in een mum van tijd minder snel ...

Het is een beetje geluk hebben met de kart. Ik probeer met een slechte kart gewoonweg mijn best te doen en onder andere omstandigheden de manier te vinden om er toch snel mee te zijn...op zich soms ook leerrijk...

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende