Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2013 5:32 am 

Het verbaasd me al jaren dat er in Nederland niet of nauwelijks aandacht is voor indoorkarten (op forums), en dan heb ik het over competitief indoorkarten. Dit komt misschien ook omdat de meeste kartbanen (op KCR en IKM na) geen serieuze indoorcompetities organiseren of geen karts hebben waarmee je een fatsoenlijke race kan rijden zonder dat er enorme kartverschillen zijn. Dit vind ik ontzettend jammer want als je een vergelijk maakt met bijvoorbeeld België, daar wordt zoveel plezier beleefd aan het indoorkarten, iets dat in mijn ogen veel betaalbaarder en eerlijker is dan de meeste outdoor competities. Er zijn zoveel nieuwe karttalenten die heel snel de overstap maken naar het outdoor karten, met zeer ambitieuze ouders en grootste plannen en na een aantal jaar is het opeens helemaal over als de portemonee leeg is bij papa en vaak het plezier verdwenen is bij de kids.

De jaren dat er in Nederland fanatiek getraind en toegeleefd werd voor en naar wedstrijden van de Dutch met meer dan 20 teams liggen helaas al ver achter ons. Ik zelf ben nog wel iemand die enorm fanatiek bezig is met het indoor karten, en wijk voor competities van beter niveau dan ook regelmatig uit naar landen als Duitsland, België, Denemarken, Oostenrijk en Groot-Brittanië. Endurance en sprint races in België zijn vaak van een uitstekend niveau en de sfeer is tig keer beter dan in de paddock van menige outdoor competitie. Ik hoop dat er de komende jaren iemand is die nog eens probeert een mooie indoorcompetitie in Nederland op te zetten zoals de KartGrid Cup in België, het British Rental Kart Championship in Engeland of de Coca-Cola cup in Duitsland. Ik kan ook iedereen aanraden om eens deel te nemen aan het WK indoorkarten, het niveau van de rijders aldaar, is iets waar de meeste outdoorcompetities bij lange na niet aan kunnen tippen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2013 7:04 am 

er zit zowieso een verschil in binnen karten en buiten.. binnen noem ik skelteren, buiten noem ik het karten.
als de een 70 kg weegt en de ander 80 kun je als 80 kg wegende het al vergeten indoor.
en denk dat de meeste kiezen van de kick van hoge snelheden die indoor nergens te halen zijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2013 3:49 pm 

bamacrew schreef:
binnen noem ik skelteren, buiten noem ik het karten.

Dan nodig ik je toch eens uit om eens te komen kijken naar de 24 uur van Eupen/Brussel en het WK, dan zal je snel van mening veranderen denk ik.

Ik heb zelf ook een aantal jaar, met heel veel plezier overigens, Kings of Karting en Rotax Max wedstrijden gereden, en de kick van de snelheid is absoluut iets dat verslavend werkt. Echter als je dan ook echt voor het kampioenschap wil meedoen, zeker bij de Chrono en hogerop dan komt toch al snel weer meespelen dat mensen met veel financiële middelen een veel betere kans hebben.
Ik race 100 keer liever op 80kg tegen iemand van 70kg indoor dan outdoor met 1 motor tegen iemand die de beste motor kan kiezen uit 10 blokjes.... En daarbij zijn ook alle noemenswaardige indoorcompetities op minimumgewicht van 80, 85 of 90kg. De kick die het geeft om iemand met gelijkwaardig materiaal te verslaan die is pas groot!!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2013 7:36 pm 

Je weet toch wel dat wij op Kartbaan Oldenzaal ook genoeg serieuze competities hebben Ruben ;)
Naast de jou bekende IKK & NCC, organiseren we zelf de KBO Cup en die is met ruim 50 rijders per race toch ook wel behoorlijk succesvol te noemen ;)
En meer-uren races doen we ook nog steeds, aanstaande zondag een 4-uursrace :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 05, 2013 1:44 am 

Ik wist niet dat daar zoveel rijders aan meededen, hoewel ik aan het IKK in Oldenzaal niet zulke goede herinneringen heb (de laatste keer dat ik daar mee deed werden er tussen de heats zomaar banden van karts vervangen :( en waren de kartverschillen erg groot), lijkt me dat op zich wel leuk om nog eens mee te rijden, zeker met zoveel rijders :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 05, 2013 5:19 pm 

Citaat:
Ik kan ook iedereen aanraden om eens deel te nemen aan het WK indoorkarten, het niveau van de rijders aldaar, is iets waar de meeste outdoorcompetities bij lange na niet aan kunnen tippen.

Weet je dat je je voor het WK Rotax Max enkel kan plaatsen en niet zomaar kan deelnemen? Weet je dat je voor de KZ1 in de WSK of EK/WK enkel kan plaatsen indien je in de voorgaande klassen genoeg bewezen hebt? Het feit dat jij zegt dat zomaar iedereen zich kan inschrijven voor het WK Indoor zegt dan toch al genoeg over de vergelijking WK indoor WK outdoor?

Citaat:
De kick die het geeft om iemand met gelijkwaardig materiaal te verslaan die is pas groot!!

Ben ik het eigenlijk ook niet mee eens. De keren dat ik verslagen van het WK's Indoor gelezen heb dat ze een slechte kart hadden gelood is haast niet bij te houden...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 05, 2013 5:54 pm 

Wat Philipper hierboven zegt is natuurlijk sowieso een belangrijk punt. Het indoorkarten en de WK's / WSK / Grand Finals zijn natuurlijk op geen enkel vlak te vergelijken.

Citaat:
Ik wist niet dat daar zoveel rijders aan meededen, hoewel ik aan het IKK in Oldenzaal niet zulke goede herinneringen heb (de laatste keer dat ik daar mee deed werden er tussen de heats zomaar banden van karts vervangen en waren de kartverschillen erg groot), lijkt me dat op zich wel leuk om nog eens mee te rijden, zeker met zoveel rijders

Het blijven natuurlijk huurkarts. Als er banden moeten worden gewisseld lijkt me dit niet echt een probleem. En grote verschillen? Volgensmij ben je lang niet hier geweest, 17 karts binnen 0.45 seconden noem ik niet groot ;)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 06, 2013 3:54 am 

Philipper schreef:
Weet je dat je je voor het WK Rotax Max enkel kan plaatsen en niet zomaar kan deelnemen? Weet je dat je voor de KZ1 in de WSK of EK/WK enkel kan plaatsen indien je in de voorgaande klassen genoeg bewezen hebt? Het feit dat jij zegt dat zomaar iedereen zich kan inschrijven voor het WK Indoor zegt dan toch al genoeg over de vergelijking WK indoor WK outdoor?

Dat weet ik ja.
Het heeft ook geen enkele zin om een WSK waar bedragen van tienduizenden euro's per race voor betaald worden te vergelijken met een WK indoorkarten waarvoor je 400 euro betaald. Ik wil alleen maar aangeven dat het niveau van de top van het indoorkarten veel hoger ligt dan veel mensen zich voorstellen bij indoorkarten.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 06, 2013 7:46 am 

Ik snap jij vraag niet helemaal je weet zelf dat het leuk is outdoor te karten want je hebt zelf een rotax Max en dan zoek je naar de fanatieke indoor karten dan kan ik niet volgen?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 06, 2013 9:16 am 

Citaat:
Het heeft ook geen enkele zin om een WSK waar bedragen van tienduizenden euro's per race voor betaald worden te vergelijken met een WK indoorkarten waarvoor je 400 euro betaald

Dan kan je het niveau ook niet vergelijken. Een goede outdoorkarter kan niet mee met een indoor karter en andersom. Dat is ook niet meer dan logisch aangezien ze gewoon niet met elkaar te vergelijken zijn ;)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 06, 2013 4:40 pm 

goovaerts racing schreef:
Ik snap jij vraag niet helemaal je weet zelf dat het leuk is outdoor te karten want je hebt zelf een rotax Max en dan zoek je naar de fanatieke indoor karten dan kan ik niet volgen?

Rotax is absoluut leuk, maar toch rijd ik liever een WK indoor dan Rotax bij de Chrono of Rotax bij de GK4. Ik maak zelf, ik ben student en heb nou eenmaal niet zo'n groot budget, altijd de afweging tussen wat het kost en hoeveel plezier ik ergens aan beleef, ik neem aan dat iedereen dit doet. Voor het geld waarvoor je een seizoen Rotax wedstrijden kunt rijden kan je zoveel leuke indoor competities meedoen die in mijn ogen 1. van een hoog niveau zijn en 2. een eerlijke kans geven aan iedereen (ook zonder een groot budget), en daarom vraag ik me af waarom er niet meer mensen zijn die zo denken, blijkbaar is de sensatie van de snelheid voor veel mensen toch bepalend :)

Philipper schreef:
Dan kan je het niveau ook niet vergelijken. Een goede outdoorkarter kan niet mee met een indoor karter en andersom. Dat is ook niet meer dan logisch aangezien ze gewoon niet met elkaar te vergelijken zijn ;)

Ik probeer ook niet het niveau van het WSK met een WK indoor te vergelijken, dit zal ook geen afweging zijn voor mensen, deze klassen liggen zo ver uit elkaar, maar eerder de nationale outdoor competities waarin mensen stappen als ze besluiten het indoor karten links te laten liggen!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 06, 2013 8:05 pm 

Ik denk dat de meesten het juist voor die sensatie van snelheid doen, de kick, de angst,...
En ik vind het ook leuk om op het eind van de dag je kart mee naar huis te kunnen nemen en hem zelf af te stellen enz enz.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2013 6:27 am 

Citaat:
De kick die het geeft om iemand met gelijkwaardig materiaal te verslaan die is pas groot!!

helaas heb ik nog geen enkele indoor kartbaan gezien of bereden waar dit ook echt gelijkwaardig is.. de ene indoor kart loopt harder, de andere stuurt weer beter, de andere remt niet of te hard enz enz enz.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2013 8:15 am 

Volgens mij loopt de communicatie mis. Wat Ruben volgens mij zegt is dat er meer plezier en competitie te halen is uit huurkarts dan sommigen met een eigen kart denken. Het moet helemaal geen discussie indoor versus outdoor worden, maar Ruben probeert gewoon te benadrukken hoe gaaf en competititef indoor/huurkarten OOK kan zijn!

Ik heb jarenlang Kings of Karting gereden. Het was supergaaf en het ging me aardig goed af. Daar ben ik mee gestopt en nu rijd ik huurkartraces. Tot mijn ongenoegen word ik bij de KBO Cup in Oldenzaal regelmatig om de oren gereden, zo hoog is het niveau daar. Daar rijden stuk voor stuk ervaren rijders die op een snelle wedstrijdkart ook snel zouden zijn, ze hebben gewoon gevoel voor het spelletje.

Er zijn helaas veel indoorbanen waar het verschil in materiaal groot is. Maar er zijn ook banen waar ze echt veel tijd en aandacht besteden aan de gelijkheid van de karts. Uit mijn eigen ervaring: Kartbaan Oldenzaal is hier een goed voorbeeld van, maar KartFabrique in Maarssen neemt het spel ook serieus.

Ik gun iedereen een eigen racekart, want de snelheid is verslavend. Maar op een huurkart leer je (ook) echt goed rijden, want elk miniem foutje wordt afgestraft met een lagere snelheid. Zo is huurkarten een mooie leerschool voordat je aan een eigen kart begint en voor sommigen (Ruben en ikzelf) is huurkarten misschien zelfs wel het eindstation...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2013 10:00 am 

als kartjes allemaal gelijk goed lopen, iedereen t zelfde gewicht dan geloof ik idd dat een competitie dan erg leuk is.
indoor is gewoon heel anders dan outdoor. vooral inhalen heb je minder ruimte als outdoor.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende